Ondernemerschap

Hoe een Uitvinder een Ondernemer wordt met Paul van Aarle

Geen reacties
interview met paul van aarle

Paul van Aarle

Toen ik het interview luisterde dat Maarten voor de Winst.nl Podcast had met Paul van Aarle (Animeerwaarde.nl), ging er een schok van herkenning door me heen. Maarten noemt Paul een uitvinder. Een creatieveling die iets bedenkt, ontwerpt of vervaardigt wat nog niet eerder bestond.

Uitvinders hebben geweldige kwaliteiten, dat staat buiten kijf. Maar uitvinders die ondernemers willen worden, hebben vaak een probleem. Ondanks dat ze heel veel ideeën hebben, worstelen ze om een écht succesvolle business op te zetten.

Wellicht herken jij jezelf hier in. Ik in ieder geval wel: de ideeën schieten uit je als paddenstoelen uit de grond, maar geen enkel idee maakt jou tot de succesvolle ondernemer die je wilt zijn. Soms werk je jaren aan het perfecte idee, of jongleer je met 10 ideeën tegelijk. Terwijl de markt verder gaat en/of budgetten opraken.

Paul bevond zich lange tijd in deze trend. Tot hij een paar jaar geleden een belangrijke keuze maakte en hierdoor vorig jaar een topjaar draaide.

Ik vond het interview met Paul ronduit inspirerend. Het deed me realiseren dat het verschil tussen een uitvinder en een ondernemer niet eens zo groot is. Beiden creëren graag nieuwe dingen en kunnen zich volledig in 1 ding verliezen, of bedenken weer nieuwe dingen waar je iets mee kunt en wilt.

Toch is er een belangrijk verschil tussen nieuwe dingen uitvinden en van iets een business maken. En dat verschil is simpel: met het laatste verdien je geld. Het eerste kost vaak geld.

Ben jij ook die creatieveling die vol zit met ideeën maar worstelt om echt een verschil te maken in je business? Niet getreurd! Het is namelijk mogelijk de metamorfose van ‘uitvinder’ naar ‘ondernemer’ te maken. Paul bewijst het. Wil je weten hoe hij dat deed, luister dan het interview op onze Podcast, of lees de lessen die ik hieruit trok hieronder.

mindset voor ondernemers

Het belang van mindset

Het eerste ondernemerszaadje werd bij Paul geplant toen hij in 2011 naar The Millionaire Mind ging. Ondanks dat hij al lang links had met ondernemen (zo was hij een van mijn voorgangers bij Winst.nl) en zelf wat ideeën in de markt had gezet, betrapte hij zichzelf er daar op dat hij nog steeds dacht in termen van een werknemer: je doet een opleiding, gaat aan het werk, gaat met pensioen en dat is het dan.

Bij The Millionaire Mind kwam hij in aanraking met mensen die zelfs wel een miljoen per maand verdienen. Dat zulke enorme bedragen konden worden omgezet, had hij zich nog gerealiseerd. Dus ging hij onderzoeken wat voor manieren er zijn om in schaalvergroting te denken.

Al onderzoekende kwam hij er achter dat hij wel goede ideeën had, maar dat je er met alleen die goede ideeën niet komt. Buiten leren hoe je iets commercieel kunt vermarkten (de wet van vraag en aanbod), leerde hij dat er een belangrijk ding is dat veel topondernemers scheidt van de rest: mindset.

positief denkenTip 1: Denk positief

Volgens Paul begint elk ondernemerssucces met een positieve mindset. Denken aan wat je wél wilt, in plaats van wat je níet wilt.

In het boek ‘Three simple steps’ legt Trevor Blake uit dat gedachten in feite energie zijn die – of het nou een positieve gedachte is of een negatieve – evenveel kans heeft om realiteit te worden. Hoe meer positieve gedachten je dus hebt, hoe meer kans dat deze uitkomen. Hetzelfde geldt voor negatieve gedachten.

Het klinkt simpel en dat is het ook. Toch vervallen veel mensen in denken aan die vervelende baas, die saaie baan, het gebrek aan vrije tijd of wat dan ook. Draai het om en je creëert meer kans dat je gaat werken aan wat je juist wél wilt.

Tip 2: Denk groot

In lijn van deze gedachte is het volgens Paul niet alleen belangrijk om positief te denken. Denk ook gróót. Door angsten en belemmerende overtuigen (“wat zullen anderen wel niet van mij denken”, “dat kan ik toch niet”) is het makkelijk jezelf klein te houden. Nergens voor nodig! The sky is the limit, zeker als je goed luistert naar waar mensen behoefte aan hebben.

Tip 3: Treed voorbij je verliesaversie en “kill your darlings”

Het lijkt het euvel van creatievelingen. Zoals Paul het zegt: “Veel mensen zitten vol ideeën. De grote moeilijkheid is dat je van alle ideeën wel een beetje houdt, dus het is lastig daar afstand van te doen.”

Kill Your Darlings, zo luidt het aloude adagium. Dit is lastig, want afstand doen van een idee voelt al snel als verlies. Toch kan juist dit je veel winst opleveren.

het belang van focusTip 4: Focus

Je ‘Darlings Killen’ is belangrijk omdat je vaak juist gaat shinen als je begint met focussen. Paul bewijst dit. Door zich toe te leggen op 1 idee, namelijk animatievideo’s, heeft hij het afgelopen jaar een heel succesvol jaar gehad als ondernemer.

Toen hij begon met zijn business Animeerwaarde, startte hij letterlijk vanaf 0: de bodem van zijn bankrekening. Hij koos er toen bewust voor om 100% van zijn tijd op 1 ding te zetten: animatievideo’s voor bedrijven.

“Creativiteit moet je sturen”, zegt hij. “Je kunt zoveel goede ideeën hebben als je wilt, maar je moet het ook nog in de markt zetten.” Focus is hierbij heel belangrijk.

Het belang van goede marketing

Inmiddels heeft Paul met zijn portfolio een goede basis gelegd voor verdere groei van zijn business: meer animaties van nog betere kwaliteit voor nog grotere klanten. Hij benadert zijn marketing op dezelfde manier als hij het verhaal van zijn klanten in zijn video’s benadert. Hiermee geeft zijn bedrijf hem het beste marketingadvies wat hij zou kunnen krijgen. En deze deelt hij ook met jou.

Tip 5: Benader je business zoals Paul zijn video’s

Een goede marketingvideo voldoet volgens Paul aan de volgende punten:

  • Binnen de eerste 5 tot 7 seconden is het helder voor de kijker welke doelgroep wordt aangesproken en wat het probleem is van die doelgroep. Zo vallen mensen voor wie het product of de dienst niet interessant zijn vanzelf af en kosten zij je ook geen loze energie.
  • De video is volgens AIDA opgebouwd (Attention, Interest, Desire, Action). De action aan het eind is het allerbelangrijkst: wat verwacht je dat je klanten gaan doen nadat ze met jou in aanraking zijn gekomen? Dit is cruciaal. Toch denken veel van Pauls opdrachtgevers hier niet aan.
  • Om in Eelco’s taal te blijven: de video omschrijft de benefits en niet zozeer naar de features: wat doe jij/doet jouw product voor de klant?

Tot slot deelt Paul nog een van de favoriete video’s die hij heeft gemaakt in de tijd dat hij voor Winst.nl werkte. Geen animatie dit keer, maar wel een interview met een inspirerende ondernemer. Wie weet haal je daar nog meer mooie inzichten uit. Enjoy!

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.
Je moet de voorwaarden accepteren voordat je het bericht kunt verzenden

facebook adverteren faq
Facebook Adverteren: 26 veelvoorkomende vragen beantwoord!
avontuurlijk ondernemen op afstand
Avontuurlijk ondernemen op afstand met Huub van Zwieten
Menu