Internetmarketing

Hoe krijg je direct meer bezoekers naar je website met Google Adwords (deel 1)

Geen reacties

Direct hoog in de zoekmachines met Google AdWords

Google AdWords is het advertentieprogramma van Google en ongetwijfeld ken je het al. Als je het nog niet kent, dan herken je het vast en zeker: het zijn die advertenties aan de rechterkant als je een zoekopdracht invoert bij Google.

Ook op andere websites dan Google worden heel vaak advertenties van dit programma getoond. In dat geval wordt het Google AdSense genoemd. Vaak zijn dit relevante advertenties waaronder staat: “Ads by Google”.

Een groot voordeel van Google AdWords is dat je direct hoog in de zoekmachines kunt komen. Als jij nu een campagne opstelt en deze ook op de juiste manier opstelt, dan kan het maar zo zijn dat je over een halfuur of een uur hoog in de zoekmachines staat.

Je kunt letterlijk op dag 1 duizenden bezoekers naar je website krijgen en dat is natuurlijk wel heel erg aantrekkelijk. Tempo is alles en ook met Google AdWords heb je dit voordeel zeker.

Je betaalt per klik

Elke keer dat iemand een bepaalde zoekterm intikt waar jij op geadverteerd hebt en er ook daadwerkelijk op jouw advertentie geklikt wordt, betaal jij een klein bedrag. De kosten die je betaalt per klik zijn helemaal afhankelijk van een hele hoop factoren. Hier gaan we het later ook over hebben, maar die factoren zijn onder andere de relevantie van je advertentie voor de gekozen zoekterm.

Het is dus niet gratis en het is een studie op zich, maar als je deze studie goed beheert, dan kun je heel mooie resultaten behalen.

Extreme resultaten, heel erg snel

Een vriend van mij uit Australië, die ik vier jaar geleden heb ontmoet op een internet marketing cruise, had wel een heel bijzonder verhaal.

Ik wist al dat hij heel goed was in Google AdWords en dat hij AdWords gebruikte om geld te verdienen als affiliate (iets wat tegenwoordig overigens steeds moeilijker wordt).

Toen ik hem wat beter leerde kennen, hoorde ik dat hij 300.000 dollar omzet draaide met Google AdWords – per maand! Het enige wat hij deed was bezoekers trekken vanuit Google AdWords, rechtstreeks naar een pagina waar hij een zogenaamde review had van producten die redelijk high-end waren.

De marges waren heel erg hoog en op die manier kon hij elke maand 300.000 dollar verdienen. Dit heeft hij heel lang volgehouden, maar ik heb al een tijdje niet meer met hem gesproken. Ik weet dus niet precies wat hij nu precies doet, maar een bijzonder verhaal is het zeker!

Wat trouwens helemaal bijzonder is, is dat hij toen al negen maanden lang met zijn vrouw en zijn kind op reis was. Het enige wat hij deed was constant met Google AdWords bezig zijn. Het was ook echt zo’n persoon die de hele dag in de statistieken dook en daar constant mee bezig was, maar hierdoor kon hij wel zijn ideale levensstijl leiden!

Een extreem verhaal misschien, maar zo zijn er heel erg veel. Gisteren hoorde ik nog van een persoon die een miljoen euro per maand aan Google AdWords uitgeeft omdat hij per geïnvesteerde euro twee euro terugverdient.  Dat zijn natuurlijk prachtige verhalen en zo simpel is het ook allemaal zeker niet, maar de potentie van Google AdWords is gigantisch.

AdWords is een studie op zich

Je kunt niet zomaar “even” een AdWords account aanmaken, wat advertenties erin gooien en verwachten dat de bezoekers wel naar je websites toe komen. Zo werkt het niet.

AdWords zelf is echt een studie op zich en je moet precies weten wat de juiste manier van handelen is. Weet je dit niet, dan betaal je veel te veel per klik en dat is natuurlijk iets wat je absoluut niet wilt. Er zijn mensen bij Google AdWords die letterlijk tien keer te veel per klik betalen en dat al tijdenlang volhouden. Op die manier gooien ze letterlijk honderden duizenden euro’s weg en dat is natuurlijk doodzonde.

De “Google Domheidsbelasting”

Als jij de verkeerde dingen doet en niet precies weet hoe je een goede Google AdWords campagne opzet, dan betaal je de zogenaamde Google Domheidsbelasting. Google bestraft jou voor de dingen die jij niet weet.

Op het moment dat jij een aantal dingen niet toepast, zul je veel meer per klik gaan betalen. Het meeste hangt echter af van de kwaliteitsscore van Google AdWords.

“Kennis is macht.”

Keywords

Waar wil jij domineren? Je hebt zelf in de hand waar je hoog in de zoekmachines zult komen. Jij moet voor jezelf bepalen op welke keywords jij hoog wilt scoren.

Als je bijvoorbeeld glasdeuren wilt verkopen, dan lijkt het me logisch dat je hoog in de zoekmachines wilt komen als iemand zoekt op “glasdeuren” en als je scooters in Amsterdam verkoopt, dan ligt het voor de hand dat je hoog in de zoekmachines wilt komen als iemand zoekt op “scooters in Amsterdam”.

Je kunt aan de andere kant ook denken aan zoekwoorden waar je zelf nog nooit aan hebt gedacht. Hier is de Google Keyword Tool erg handig voor. Via deze Keyword Tool kun je precies zien waar mensen op zoeken en ook hoe vaak erop wordt gezocht. Dat is natuurlijk heel waardevolle informatie.

Doe dus zeker goede keyword research. Als je dit goed hebt gedaan, heb je ook meteen een duidelijk beeld van waar jij wilt domineren op het internet.

Hoe krijg je meer bezoekers voor hetzelfde geld?

Zoals gezegd zijner  heel veel websites die veel te veel betalen per klik. Dat is natuurlijk iets wat jij niet wilt. Het gebeurt zelfs vaak dat websites die op plek 2 in Google staan bijvoorbeeld 25 cent per klik betalen, terwijl de persoon op nummer 1 maar 10 cent per klik betaalt!

Dat is misschien niet eerlijk zou je denken, maar wat ik eerder al zei: kennis is macht. Google heeft er geen problemen mee om mensen de Google Domheidsbelasting te laten betalen, maar dit gaan wij natuurlijk niet doen.

Hoe krijg je dus meer bezoekers voor hetzelfde geld? In feite is het heel simpel: je kwaliteitsscore moet heel erg hoog zijn. Google heeft een bepaald algoritme ontworpen en als je je aan dit algoritme houdt, dan zal Google je daarvoor belonen.

Doe je dit niet, dan krijg je minpunten en betaal je dus meer per klik. Deze kwaliteitsscore varieert tussen de nul en de tien. Als je onder de 7 scoort, doe je het eigenlijk al hartstikke verkeerd en betaal je veel te veel per klik.

Sterker nog: je mag gewoon niet adverteren als je kwaliteitsscore minder dan 7 is, want dan ben je echt een beetje dom bezig.

Hoe krijg je het voor elkaar dat je boven de 7 uit komt? Dat vertel ik in het tweede deel van deze blogpost: Hoe krijg je direct meer bezoekers naar je website met Google Adwords (deel 2).

Succes!

Eelco de Boer

Misschien vind je dit ook interessant

Welke rol speelt het internet in de verkiezingen?

Vandaag de dag kunnen de politieke partijen niet meer om het internet heen in hun verkiezingscampagne. Om zoveel mogelijk kiezers te bereiken zul je als politieke partij slim gebruik moeten maken van de online sociale media platformen zoals Twitter, Hyves, YouTube, Facebook, Blogs enzovoorts... Twitterende politici Twitter is al behoorlijk ingeburgerd bij de Nederlandse politici,...
Lees verder

Online pseudoniemen gebruiken?

Het gebruik van pseudoniemen (een andere naam gebruiken dan je echte) is in de schrijverswereld een redelijk bekend fenomeen. Steeds vaker zien we ook op internet dat mensen uit veiligheid een pseudoniem gebruiken, omdat ze anoniem willen reageren in een discussie. Vaak kiest men uit veiligheidsoverwegingen ervoor om niet zijn of haar echte naam te gebruiken. Internet is...
Lees verder

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.
Je moet de voorwaarden accepteren voordat je het bericht kunt verzenden

“Mijn onderneming zakt in elkaar dankzij het internet”
Hoe krijg je direct meer bezoekers naar je website met Google Adwords (deel 2)
Menu