Internetmarketing

Google is watching you

2 reacties

De octrooiaanvraag was al in 2005 ingedient, maar afgelopen week is hij dan uiteindelijk toegewezen, zo meldt search optimalisatiebedrijf SEO by the Sea. Google heeft het patent toegewezen gekregen voor een systeem dat muisbewegingen volgt.

Hiermee worden zowel kansen als valkuilen gecreëert voor Internet Marketeers.

Om de zoekresultaten te rangschikken op relevantie houdt Google rekening met een breed scala aan factoren als hoe relevant een pagina is met betrekking tot de zoekwoorden, de kwaliteit (en kwantiteit) van inkomende links en het gedrag van gebruikers op de website. Daar is nu dus (in potentie) een extra factor bijgekomen: de muisbewegingen van de gebruiker.

De zoekkoning van het internet wil hiermee de rangschikking van de resultaten verbeteren. Het patent dat is toegewezen gaat over het interpreteren van muisbewegingen. Langer met de muisaanwijzer op een resultaat blijven staan zou betekenen dat deze link relevanter voor de zoeker is. Uit het muisgedrag kan dus de relevantie van een link afgeleid worden.

Muis beweegt mee met het oog

Hiermee veronderstelt Google dat de muis aangeeft naar welk deel van een pagina iemand op dat moment kijkt. Ik heb gemerkt dat ik dit zelf ook doe. Als je muis meegaat naar het gebied waar je naar kijkt, kun je je namelijk gemakkelijker focussen en als je ergens op wil klikken is je muis al in de buurt. Echter lang niet iedereen gebruikt of haar muis op dezelfde manier.

Deze analysemethode detecteert niet alleen de beweging en richting van de muis, ook de snelheid waarmee de muis wordt bewogen wordt opgeslagen. De zoekmachine zal niet alleen de bewegingen over de getoonde zoekresultaten monitoren, ook de bewegingen over links in Google’s OneBoxes en links op Google Maps kaarten kunnen worden opgeslagen met deze nieuwe analysemethode.

Google gaat ervan uit dat hoe langer een gebruiker met zijn muis over een OneBox van Google News gaat, hoe relevanter de desbetreffende nieuwsartikelen voor dat specifieke zoekresultaat zullen zijn.

Het is overigens nog niet bekend of Google deze techniek al heeft toegepast of het nog van plan is te gaan doen.

Waarom zou Google dit doen?

Als er niet geklikt wordt op een relevante pagina (omdat je in het Google zoekresultaat al voldoende informatie hebt gevonden), heeft dat invloed op de relevantie van de pagina in de ogen van Google. Minder klikken = minder relevant bij Google. Als de beweging van de muis ook de relevantie van de zoekresultaten zou kunnen beïnvloeden, zou dit probleem opgelost zijn.

Een voorbeeld

Wanneer je bijvoorbeeld zou willen weten wat ‘retail’ betekent, en je zou Googlen op ‘wat is retail’, dan zou je het onderstaande resultaat krijgen.

Zoekresultaten Google

Het bovenste resultaat is echter niet het antwoord dat je zocht. Als je doorkijkt naar het tweede zoekresultaat, dan krijg je wel antwoord op je vraag. Deze is dus relevanter dan de bovenste. Maar omdat je het antwoord al in je zoekresultaten vindt klik je er niet op. Hier zou Google dus op basis van het volgen van je muisbewegingen deze pagina relevanter kunnen maken. Misschien toch wel handig?

Nog een reden

Simpel. Google rekent af met adverteerders op basis van Click Through Rates (hoevaak wordt er op je advertentie geklikt). Maar wanneer iemand zoekt op ‘Nederlands elftal in finale’ en het bovenste resultaat geeft eigenlijk al genoeg informatie, dan hoeft diegene niet meer op de link te klikken. Het volgen van de muis zou een oplossing kunnen zijn voor dit ‘probleem’.

Tags:

Misschien vind je dit ook interessant

De rust is wedergekeerd?

Afgelopen weekend eindigde het WK en hoewel dit voor menig Nederlander niet in de meest ideale situatie heeft uitgepakt mag de Nederlandse internet marketeer toch wel een beetje blij zijn dat het voorbij is... Waarom? Simpel, door het WK was er op de activiteit in de avonduren op het internet de afgelopen weken geen pijl...
Lees verder

Gebruik netwerksites

Als ik iets zou moeten noemen dat mij het afgelopen jaar is opgevallen in de (internet) marketing, dan is dat wel de opkomst van de social media. In toenemende mate proberen we op ingenieuze wijze gebruik te maken van netwerksites als Hyves, Facebook, Twitter en LinkedIn. Daarbij maken marketeers het meest gebruik van LinkedIn. Het...
Lees verder

2 reacties. Reactie plaatsen

Ik zag toevallig gisteren een Engelstalig rapport over de nieuwe Google formule en uit de muisactiviteit op de Google pagina blijkt zeer duidelijk dat AdWords steeds minder aandacht krijgt.

Tot vandaag de dag heb ik geen Google Toolbar geïnstalleerd, maar het is wel duidelijk waarom ze die zo breed hebben geplugd de afgelopen jaren. Alles om de menselijke activiteiten te meten.

Met name de activiteit op de Google zoekpagina is nuttig voor de relevantie bepaling.

Wat zou er gebeuren als je nu je muis een dag of 10 op een link in de Google resultaten laat rusten (tijdens vakantie ofzo). Pauzeren op een link betekent dat je oog er naar kijkt toch?

“Langer met de muisaanwijzer op een resultaat blijven staan zou betekenen dat deze link relevanter voor de zoeker is.”

Groeten,
Richard / WebChamp.nl

Beantwoorden
Mariëlle
26 juli 2010 19:22

Ik heb geen muis op mijn laptop….hoe gaat het dan in zijn werk? Ik zet het pijltje (de cursos noemt men dat, geloof ik…) gewoon ergens aan de kant, zodat het me niet stoort tijdens het lezen van bepaalde informatie. Wel grappig trouwens, dat je op deze manier ook echt privacy geniet…haha.
groetjes en veel plezier met de muis!

Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.
Je moet de voorwaarden accepteren voordat je het bericht kunt verzenden

28.717 Euro Verdienen In 12 Dagen?
Kramp!
Menu