Webwinkels

Geld verdienen met een webshop

1 reactie

Er valt heel veel te vertellen over webshops en hoe je veel geld kunt verdienen met een webshop.

Als je echter kijkt naar de basis, zijn er een aantal dingen waar je aan moet voldoen wil je een succes van je webshop maken. Heel veel webshops passen deze basisregels niet toe, dus als jij dit wel doet, heb je sowieso al een streepje op hen voor!

De basiseisen

Affiliate marketing is iets wat opvallend weinig (Nederlandse) webshopeigenaars toepassen om hun webwinkel te promoten. Als jij dit wel gaat toepassen, ben je dus al verder dan heel veel van je concurrenten, aangezien zij vaak geen enkele affiliate voor hen aan het werk hebben.

Iets anders is bijvoorbeeld e-mail marketing. E-mail marketing is ook iets wat heel weinig webshops goed toepassen. Van hoeveel webshops krijg jij bijvoorbeeld een keer per week een e-mail met waardevolle informatie of met een aanbieding? Ga maar eens na!

Daarnaast is zoekmachine optimalisatie ook iets wat niet onderschat moet worden. Je moet natuurlijk willen dat je webshop goed wordt gevonden in Google en dan het liefst ook nog eens gratis. Zorg er dus voor dat de pagina’s van elk product goed op orde zijn, dat de title tags en description tags kloppen en dat de code schoon is.

Dat zijn dus een aantal basiseisen waar de meeste webshops al niet aan voldoen. Dit geldt met name voor e-mail marketing en affiliate marketing. Vergeet dus sowieso deze twee à drie zaken niet, want samen vormen zij eigenlijk de basis van elke goede webshop.

Daarnaast zijn er nog een aantal andere dingen die belangrijk zijn, maar nogmaals: dit is de basis van elke webshop waar al veel webshops niet aan voldoen. Het is dus echt iets wat belangrijk is om goed te onthouden.

USP

Het is belangrijk dat je webshop een USP heeft. Een USP (Unique Selling Proposition of Unique Selling Point) houdt simpelweg in dat je je ergens in moet onderscheiden met je webshop. Veel webshops willen bijvoorbeeld concurreren op prijs, maar in mijn optiek is dit geen goede tactiek.

Concurreren op prijs is in mijn optiek vaak voor luie mensen die niet goed in marketing zijn. Ik raad je dus aan om na te gaan denken over hoe jij jezelf kunt onderscheiden met andere unique selling points.

Denk er dus goed over na. Waarmee onderscheid jij je van je concurrenten? Het kan bijvoorbeeld al zijn dat jij expert of specialist bent in een bepaalde niche.

Toen ik zo’n tien jaar geleden ben begonnen met mijn eerste webshop, was ik expert in een bepaald genre van mijn platenbusiness. Mijn concurrenten hadden alle typen platen, maar ik was een specialist in mijn genre.

Doordat ik een specialist was, kon ik hogere prijzen vragen en had ik meer vaste klanten die vaak bij me terugkwamen. Ze vonden het ook interessant om mijn webshop in de gaten te houden, omdat het super gerelateerd was aan hun voorkeuren en wensen.

Je kunt het beste dus gaan specificeren en ik raad je ook zeker aan om een goede domeinnaam te kiezen.

Kick ass domeinnaam

Speaking of domeinnamen: het is heel erg belangrijk om een kick ass domeinnaam te hebben voor je webshop. Wanneer jij je kunt onderscheiden door een heel goede domeinnaam te hebben (en dan het liefst natuurlijk een generieke domeinnaam), dan kun je daar zeker punten mee scoren.

Als je bijvoorbeeld autobanden verkoopt, dan zou ik er bijvoorbeeld absoluut voor gaan om autobanden.nl te kopen. Deze generieke domeinnamen zijn natuurlijk niet meer vrij en je zult er dus voor moeten investeren, maar als jij een goede webshop opzet, dan haal je er zulke investeringen absoluut uit.

Als je rolgordijnen gaat verkopen, dan raad ik je aan om rolgordijnen.nl te hebben of rolgordijnen.com (.com kan natuurlijk ook). Zorg er in ieder geval echt voor dat je een goede domeinnaam hebt voor je webwinkel.

Gebruiksvriendelijk

Het spreekt voor zich dat je webwinkel supergebruiksvriendelijk moet zijn. Zorg ervoor dat het registratieproces supersimpel is, dat mensen gemakkelijk door je website heen kunnen navigeren en dat ze gewoon begrijpen hoe het hele proces werkt.

Laat ze niet eerst een account activeren of andere rare dingen, want dat is natuurlijk dodelijk. Houd het gewoon supersimpel, dat is het allerbelangrijkste.

Gerelateerde producten

Het tonen van gerelateerde producten kan een enorme boost aan je verkoopcijfers geven. Stel iemand zit in de muziekbusiness en wil een mixset kopen. Zo’n mixset bestaat altijd uit twee platenspelers en een mengpaneel.

Als diegene dus bijvoorbeeld een platenspeler selecteert in jouw webshop, dan zou er eigenlijk onderin moeten staan: “Ben je ook geïnteresseerd in dit mengpaneel?”

Als de klant dit mengpaneel vervolgens aanklikt en toe zou voegen in zijn winkelmandje, dan moet daar eigenlijk ook weer een gerelateerd product bij staan, zoals: “Wil je deze koptelefoon ook hebben?” Ook die hangt namelijk weer samen met het gebruik van een mixset.

Zorg er dus voor dat je de gerelateerde producten goed op orde hebt in je webwinkel. Hierdoor zul je meer producten per bestelling krijgen, waardoor de verkoopwaarde per bestelling enorm zal stijgen.

Betrouwbaarheid

Zorg er ook voor dat je betrouwbaarheid uitstraalt. Plaats dus zeker je adres erop en als je het helemaal goed wilt doen, kun je ook je telefoonnummer erop zetten. Foto’s doen vaak ook wonderen. Een foto van jezelf bijvoorbeeld of van je bedrijfsruimte is helemaal niet erg om erop te zetten.

Veel mensen hebben de belemmerende overtuiging dat het niet professioneel zou zijn om een foto van het personeel erop te zetten, maar ik denk juist dat het tegenovergestelde werkt. Als je transparant en open bent over je bedrijfsvoering, dan is het juist een heel goed idee om foto’s op je website te plaatsen.

Gespecialiseerd

Waar ik het bij USP’s ook al over had: zorg ervoor dat je gespecialiseerd bent in één type product. Probeer niet van alles naar iedereen te zijn, want dan zul je zien dat niemand je webshop onthoudt.

Ik raad je dus zeker aan om na te denken over de specifieke nichemarkten en daar aparte webshops voor op te zetten in plaats van alles naar iedereen te willen zijn.

Als je bijvoorbeeld denkt aan Bol.com, dan denk je direct aan boeken. Hiernaast verkopen ze ook nog een hele hoop andere zaken, maar als je denkt aan boeken dan denk je aan Bol.com. Dat is waar zij groot door zijn geworden.

Als zij direct waren gestart met het aanbieden van van alles en nog wat (wat ze nu in feite doen), dan was het ze nooit gelukt. Deze omgekeerde weg werkt echter wel heel goed voor hen.

Zorg er dus voor dat je gespecialiseerd begint. Daarna kun je het altijd nog uitbreiden eventueel.

Je eigen webwinkel

Een heel mooi webshopsysteem waar je binnen enkele minuten je gratis webshop online hebt, is Luondo.nl. Enkele voordelen hiervan:

  • Luondo is zoekmachine geoptimaliseerd.
  • Het is gebruiksvriendelijk.
  • Het is gekoppeld is aan een affiliate systeem (als je daar behoefte aan hebt).
  • Je kunt er e-mail marketing mee gaan toepassen.
  • De vormgeving van je webshop kun je helemaal zelf bepalen.
  • Je kunt je eigen domeinnaam eraan koppelen.

Dit is een systeem dat wij in 2010 hebben gelanceerd en waar al heel veel webshops hun business mee draaien. Het is een systeem dat constant in ontwikkeling is en constant in beweging. Het is volledig gericht op de webwinkelier die het maximale uit zijn shop wil halen en dat is ook het allerbelangrijkste van het systeem.

Ik ben echt supertrots op deze dienst, dus mocht jij zelf ook interesse hebben in een gratis webshop, dan raad ik je aan om een account aan te maken op Luondo.nl.

Je zit niet vast aan een maandelijks abonnement en je betaalt geen aansluitkosten. Het enige wat je betaalt, is slechts een kwartje per bestelling.

Interesse? Klik hier om je te registreren bij Luondo.nl!

Succes!

Eelco de Boer

PS: Wil je meer weten over hoe je je business met behulp van internet kunt laten groeien? Schrijf je dan zeker ook nog even in op deze pagina en ontdek onder andere hoe ik -zonder personeel- een miljoenenbusiness kon opbouwen dankzij internet. Je ontvangt een gratis e-book EN een gratis webinar waarin je gaat ontdekken wat je precies moet doen (en NIET moet doen!) om succesvol te worden op het internet. Geef je webshop een vliegende start!

Schrijf je nu direct in!

Misschien vind je dit ook interessant

Goeie ouwe eBay werkt nog steeds!

Advertentiesites zoals eBay en Marktplaats zijn bij veel internet ondernemers die al wat langer in het vak zitten niet echt meer het Eureka van de gemiddelde werkdag. Ondanks dat deze sites al wat langer bestaan zijn ze nog niks in kracht afgenomen, zo werden er sinds de lancering van de iPad al 5.300 iPads op...
Lees verder

Je winkel moet OPEN

Als je een succesvolle internetondernemer wilt worden, is tempo een van de meest belangrijke dingen die gelden voor elke internetonderneming. Daarom raad ik je aan om vandaag nog online te gaan met je concept. Ook al is het niet perfect, toch raad ik je aan om dit vandaag nog te doen. Elke dag dat je...
Lees verder

1 reactie. Reactie plaatsen

[…] Door simpelweg te vragen of iemand er frietjes bij wil bij de McDonald’s, zul je meer frietjes gaan verkopen. En door gewoon even te vragen of iemand een extra product wil bestellen nadat ze hebben betaald, zul je meer verkopen realiseren in je webshop. […]

Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.
Je moet de voorwaarden accepteren voordat je het bericht kunt verzenden

Geld verdienen als affiliate
Het Internetdieet
Menu