Webwinkels

Geld verdienen met dropshipping

Geen reacties

Dropshipping is een heel interessante manier om geld mee te verdienen op het internet.

In feite is het niets anders dan dat je andermans product doorverkoopt zonder dat je deze op voorraad hebt, hoeft in te kopen of zelf moet verzenden.

Je werkt samen met een leverancier die de producten voor je verzendt, op voorraad heeft en inkoopt, terwijl jij je in feite met niets anders dan de marketing bezighoudt.

Je kunt bijvoorbeeld een webshop hebben waarop jij het product van iemand anders verkoopt. Elke keer dat er dan een verkoop gerealiseerd wordt, krijgt de leverancier de melding dat hij het product moet gaan verzenden. Jij ontvangt vervolgens de betaling van de klanten. Hiervan betaal je een gedeelte aan de leverancier en de rest van de winst houd je zelf.

Een groot voordeel van dropshipping ten opzichte van bijvoorbeeld affiliate marketing is dat je gewoon je eigen merk kunt opbouwen. Je kunt zelf je eigen shop opbouwen en hier veel klanten voor krijgen. Vervolgens zal een leverancier de producten versturen, maar je behoudt je eigen klantenlijst, de Google ranking blijft van jou en jij kunt je marketingprocessen optimaliseren. Zo kun je echt iets opbouwen.

Mocht de leverancier er ooit mee stoppen, dan is het ook niet zo dat jouw business ineens compleet ten onder gaat, want er zijn ongetwijfeld wel vergelijkbare producten of misschien wel dezelfde producten bij een andere leverancier te vinden.

Bij dropshipping heb je dus veel meer macht en kun je veel beter iets opbouwen ten opzichte van affiliate marketing.

Geen voorraad

De voorraad is niet jouw pakkie-an, die ligt namelijk bij de leverancier. Een groot voordeel van dropshipping is dus dat je geen voorraad hoeft te houden. Je hebt geen grote loodsen nodig, je hoeft niet naar het postkantoor en je hoeft niets fysieks te doen. Het komt allemaal neer op de actie die jij neemt wat betreft marketing e je kennis hierover. Dat alleen zal ervoor zorgen dat het succesvol wordt.

Geen inkoop

Wanneer jij geen enkel product verkoopt met jouw dropshipping business, dan is dat natuurlijk een beetje zonde voor jou. Gelukkig is het niet zo dat jij iets hebt ingekocht waardoor je kosten hebt moeten maken. Deze kosten liggen allemaal bij de leverancier en dat scheelt natuurlijk een hele hoop qua cash flow.

Geen verzendingen

Naast dat je niets hoeft in te kopen en geen voorraad hoeft te houden, hoef je natuurlijk ook geen verzendingen te doen. Dat is wel zo fijn natuurlijk!

Ik hoor ook vaak op mijn seminars dat cursisten die bijvoorbeeld een webshop hebben, altijd een beetje met de verzendingen in hun maag zitten. Moeten ze het uitbesteden en zo ja, aan welke partij dan? Is het niet te duur om het uit te besteden?

Een groot voordeel van dropshipping is dus dat de verzendingen volledig de verantwoordelijkheid van de leverancier zijn.

Wat zijn goede producten?

Een cursist van ons vertelde een aantal jaar geleden dat hij glasdeuren dropshipte. Hij verkocht elke dag ongeveer één glasdeur en de marge op zo’n glasdeur was 150 euro. Hij verdiende hier per maand dus meer dan 4.000 euro mee, simpelweg door het vermarkten van glasdeuren op zijn website.

Zijn website was niet eens zo heel goed, maar zijn grote voordeel was dat hij hoger scoorde dan de leverancier van die glasdeuren. Hierdoor kreeg hij heel veel bestellingen, die vervolgens automatisch naar de leverancier gingen.

Zo hebben wij heel veel voorbeelden van dropshipping dat we zelf hebben gedaan – van houten trappen, jassen,trampolines en saunahuisjes tot spaarlampdimmers, grasmatten en WiFi-konijnen!

Mijn ervaring is dat de producten die het beste lopen vaak de producten zijn waar je niet direct aan zou denken.

Veel mensen zouden bijvoorbeeld meteen denken aan mp3-spelers, laptops en andere populaire producten, maar vaak zijn het juist de minder populaire producten, de producten die niet echt algemeen bekend zijn, waar veel minder concurrentie is, die veel hogere marges kennen en die veel makkelijker zijn om te vermarkten.

Waar moet een goede leverancier aan voldoen?

Het is gigantisch belangrijk om een goede leverancier te hebben. Als je namelijk geen goede leverancier hebt, is de basis van je business (het leveren van goede producten) eigenlijk al een beetje wankel natuurlijk.

Het spreekt voor zich dat je een goede relatie aan moet gaan met je leverancier. Ik raad je dan ook altijd aan wanneer je een deal sluit met de leverancier (oftewel wanneer je een leverancier hebt gevonden) dat je daar een keer naartoe gaat om elkaar een keer face-to-face te zien. Dat is meteen ook veel beter voor het vertrouwen.

Een goede leverancier voldoet verder aan een aantal eisen. Het is niet zo dat iedere leverancier hieraan moet voldoen, maar deze eigenschappen zijn wel wenselijk:

Een goede leverancier levert minimaal een keer per week de producten (liever nog vaker)

Doordat de leverancier snel zijn producten aan jouw klanten levert, is dat weer een pluspunt voor jouw klantenservice en zul je daar veel positieve reacties op krijgen.

De klanten weten natuurlijk niet dat het via een leverancier gaat en dit is ook niet de bedoeling. Daarnaast is het natuurlijk een groot pluspunt als potentiële nieuwe klanten de positieve verhalen van je vorige klanten zien over jouw snelle verzending!

De leverancier verzendt ook internationaal

Wanneer de leverancier ook internationaal verzendt, is je afzetgebied in een keer veel groter. Ik heb bijvoorbeeld heel veel Nederlandse tijdschriften verkocht en geloof het of niet, maar tachtig procent van al deze tijdschriften werden verkocht aan het buitenland (en dan heb ik het over Nederlandstalige tijdschriften).

De leverancier verstuurt jou een keer per maand een factuur

Stel je voor dat je elke dag drie producten verkoopt en je moet elke keer, per product, jouw leverancier daarvoor betalen. Dat is natuurlijk een heel grote administratieve rompslomp. Ik raad je daarom aan om een deal te sluiten met je leverancier, dat je bijvoorbeeld een keer per maand een factuur van hem krijgt die je dan betaalt. Dat scheelt een hele hoop qua administratie.

De leverancier verstuurt vanuit jouw naam in plaats vanuit zijn of haar naam

Het is natuurlijk fantastisch mooi wanneer jij producten verkoopt en de leverancier verstuurt het in een verpakking met bijvoorbeeld het logo van jouw eigen webshop erop, in plaats van hun logo en hun website. Het kan namelijk dat de klanten anders de gegevens van je leverancier zien en dat ze vervolgens rechtstreeks bij hen gaan bestellen.

Mocht de leverancier jouw logo niet meeleveren, dan is het nog steeds geen ramp. De meeste klanten zijn namelijk allang blij dat ze het product binnenkrijgen en scheuren meteen de verpakking open.

Als je vervolgens bijvoorbeeld goede e-mail marketing doet nadertijd, bestellen ze echt wel opnieuw bij jou. Het zou aan de andere kant wel ideaal zijn natuurlijk wanneer de leverancier zelf ook al iets van jouw bedrijf met de zending mee kan leveren.

De leverancier heeft de producten onbeperkt op voorraad

Je wilt natuurlijk iets op gaan bouwen en daarom is het het mooiste als jij producten kunt verkopen die onbeperkt op voorraad zijn.

Er zijn echter ook leveranciers die bijvoorbeeld maar een paar honderd stuks op voorraad hebben van een bepaald product. Als jij dan net goede Google rankings hebt, goede scores en een goede AdWords campagne hebt opgezet of een aantal goede affiliates hebt die deze producten gaan promoten en de producten zijn vervolgens op, dan is eigenlijk alle moeite tevergeefs. Dat is natuurlijk zonde, dus het mooiste zou zijn als de producten ook onbeperkt op voorraad zijn.

Hoe kom je aan goede leveranciers?

Er zijn heel veel websites waar bijvoorbeeld allemaal leveranciers zijn verzameld, speciaal voor dropshipping. Het nadeel hiervan is dat er al honderden of misschien wel duizenden anderen zijn die deze producten promoten, omdat het algemeen bekend is dat deze leveranciers aan dropshipping doen.

Wat natuurlijk veel beter is, is dat je een leverancier hebt die nog niet samenwerkt met honderden of duizenden dropshippers, maar dat je een leverancier vindt die eigenlijk nog helemaal niet samenwerkt met internet marketeers.

Hiervoor moet je dus even die extra mijl gaan, maar zoals je weet: there are no traffic jams on the extra mile!

Als jij net even een stapje verdergaat dan alle andere dropshippers, zul je gaan samenwerken met leveranciers die echt unieke producten hebben met misschien wel redelijk hoge marges. Daarnaast heb je meteen veel minder concurrentie.
Je vindt deze leveranciers door simpelweg je oren en ogen open te houden. Rijd een keer over een industrieterrein en kijk een keer wat voor bedrijven er allemaal zijn. Je zult versteld staan van het type producten waar jij en ik nog nooit van hebben gehoord, maar waar wel veel vraag naar is en waar veel hoge marges op zitten.

Of pak gewoon de Gouden Gids erbij, bekijk welke bedrijven er allemaal zijn en doe eens een mailronde. Vraag aan hen of je hun producten mag verkopen in ruil voor een bepaalde commissie.

Daarnaast is het natuurlijk ideaal wanneer een leverancier nog geen webshop heeft, maar wel een website waar je eigenlijk met heel veel moeite een product kunt bestellen. Als jij kunt regelen dat je een webshop voor hun producten opent waar mensen wèl eenvoudig kunnen kopen, dan zul je automatisch al beter gaan verkopen dan de leverancier zelf!

Kijk dus gewoon om je heen en denk out of the box. Wees niet te bang om de telefoon op te pakken of een mailronde te doen en kijk welke verschillende producten en diensten je kunt verkopen.

Het is supereenvoudig om snel een dropshipping business op te starten. Het is enorm lucratief en je kunt gratis een webshop starten via Luondo. Het kost helemaal niets, je hebt geen registratiekosten of maandelijkse abonnementskosten en binnen enkele minuten heb je je webshop online.

Hierdoor kun je gigantisch snel schakelen en kun je heel snel een succesvolle internet business opzetten. Mocht je shop niet goed lopen of mocht de leverancier ervandoor gaan, dan start je gewoon weer een andere shop. Het is toch allemaal gratis, supersnel en supereffectief.

Wanneer het wel goed werkt, dan houd je het natuurlijk gewoon aan en ga je het uitbreiden!

Klik hier om een Luondo webshop te starten

Verder heb ik nog een E-book geschreven, genaamd: “Tig tips die je moet toepassen op je business”. Hierin staan ook heel veel tips die je direct kunt toepassen wanneer je een webshop hebt. Heel erg praktisch en soms ook echt out of the box, maar ze werken allemaal!

Download het E-book hier: Tig tips die je moet toepassen op je business.

Succes!

Eelco de Boer

 

Misschien vind je dit ook interessant

Goeie ouwe eBay werkt nog steeds!

Advertentiesites zoals eBay en Marktplaats zijn bij veel internet ondernemers die al wat langer in het vak zitten niet echt meer het Eureka van de gemiddelde werkdag. Ondanks dat deze sites al wat langer bestaan zijn ze nog niks in kracht afgenomen, zo werden er sinds de lancering van de iPad al 5.300 iPads op...
Lees verder

Geld verdienen met een webshop

Er valt heel veel te vertellen over webshops en hoe je veel geld kunt verdienen met een webshop. Als je echter kijkt naar de basis, zijn er een aantal dingen waar je aan moet voldoen wil je een succes van je webshop maken. Heel veel webshops passen deze basisregels niet toe, dus als jij dit wel...
Lees verder
Groupon

Je Eigen Groupon?

We hebben Luondo eind vorig jaar gelanceerd en de groei van Luondo is fantastisch. Voor zover je het nog niet wist: met Luondo kun je gratis en eenvoudig een mooie webwinkel starten. (Klik hier voor een overzicht van een aantal Luondo webwinkels) We voeren constant updates door en kijken voortdurend op welke manier de webwinkelhouders...
Lees verder

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.
Je moet de voorwaarden accepteren voordat je het bericht kunt verzenden

Tempo is alles
De marketingagenda
Menu