Facebook

Filmtip: The Social Network (Over Mark Zuckerberg en het succes van Facebook)

1 reactie

In Nederland is de film nog niet uit, en veel mensen zullen me voor gek verklaren want ik ben op dit moment op Curacao en ben naar de bioscoop geweest. Twee keer.

De eerste keer deze week was naar de film “Wall Street, Money Never Sleeps” welke leuk was, maar lang niet zo goed als de originele uit 1987. De tweede film die ik hier heb gezien is “The Social Network”.

In Nederland is de film nog niet uit, maar wanneer hij uitkomt raad ik je zeker aan om te gaan kijken.

De film gaat over Mark Zuckerberg, de oprichter van Facebook, en het verhaal achter Facebook.

Ik heb eerder films gezien over bijvoorbeeld Microsoft, die niet echt goed waren maar wel leuk om te zien, maar deze film is ook gewoon echt een goede film, ook al heb je niet zoveel met internetmarketing of facebook zelf. Zelfs Justin Timberlake speelt een goede rol.

Misschien ben ik een nerd maar bij sommige gedeeltes in de film had ik bijna het gevoel om te juichen, vooral bij de momenten dat je zag dat hij een inzicht kreeg in het normale leven, dat hij direct op Facebook ging toepassen, of het moment dat de advocaat vraagt of hij zijn “full attention” erbij had. Wanneer je de film gezien hebt, dan weet je waar ik het over heb.

Anyway, ik baalde me kapot dat ik mijn schrijfboek niet meehad, dus binnenkort ga ik de film weer bekijken met mijn “mastermind groep”, oftewel bevriende internetondernemers en zal ik veel notities maken.

De dingen die me zijn bijgebleven, en wat ook altijd mijn visie is geweest bij de online diensten die wij hebben gecreerd is dat een online dienst altijd volledig gratis moet zijn om zo groot mogelijk te groeien. Het is niet voor niets dat Facebook 500 miljoen gebruikers heeft. Als je ervoor zou moeten betalen was het allang ingehaald door een gratis variant. Eerst massa, dan kassa!

Het is de passie voor Facebook van Mark Zuckerberg geweest dat Facebook zo groot heeft gemaakt, niet het geld, al willen veel mensen anders doen geloven.

Ik participeer zelf in een aantal online diensten, en de #1 discussie die er vaak is gevoerd, is “hoe gaan we er geld mee verdienen”. Ik denk dat de juiste vraag is “hoe kunnen we zo groot mogelijk worden” of “hoe kunnen we zoveel mogelijk mensen helpen”.

Wanneer je eenmaal de bezoekers en gebruikers hebt, dan zijn er tig verdienmodellen te bedenken die je kunt toepassen. Organische groei van een dienst of service is veel belangrijker.

Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld grote blogs. Je ziet vaak dat het design van succesvolle blogs vaak wordt gekopieerd, omdat men denkt dat het verdienmodel of de winst zit in het design van het blog, of waar de advertenties worden geplaatst, maar het gaat altijd om de inhoud bij die blogs, de tijd en energie die daarin is gestoken.

Ik bedoel, bekijk nu.nl, die site ziet eruit alsof ie in 1999 is gebouwd en er niets meer aan is gedaan, en volgens mij las ik laatst ergens dat die site in zo’n 10 jaar geen pixel is veranderd. Het gaat niet om de vorm, maar om de inhoud. Natuurlijk is een mooi design belangrijk, maar absoluut ondergeschikt aan inhoud.

Daarnaast zag je dat hij (Mark Zuckerberg) constant met Facebook bezig was, 24 uur per dag en dat hij alleen daarvoor leefde. Ik denk ook dat als je de grootste wilt worden in welke markt dan ook, dat je er constant bovenop moet zitten. Sleep is overrated.

Mark Zuckerberg komt er niet al te netjes vanaf in deze film, en ik denk ook niet dat hij er erg blij mee is. Wat ik weer grappig vind, en in Amerika is dat een stuk minder als in Nederland, maar dat mensen altijd op zoek zijn naar een bepaald soort evenwicht.

Omdat Facebook de allergrootste is, zal er bewezen moeten worden dat er “ergens iets niet klopt”. Als iets heel goed gaat, moet er aan de andere kant iets heel erg fout gaan.

Hoevaak Google ook wel niet “evil” is neergezet, terwijl ze in mijn optiek gewoon de beste zoekmachine van de wereld willen blijven en een goede service willen verlenen. Negatieve aandacht is altijd interessanter dan positieve aandacht.

Toch is “The Social Network” overall een zeer positieve en ook inspirerende film, vooral voor alle Internet Marketing Nerds, zoals ik!

Zeker kijken!

Succes,

Eelco de Boer

P.S. Volgens mijn vrienden heb ik een waardeloze smaak qua films, dus je geld terugvragen voor je bioscoopticket kun je niet bij mij doen!

P.P.S. Wat zijn nog meer films die jou hebben geïnspireerd? Laat het hieronder achter zodat iedereen er wat aan heeft!

Misschien vind je dit ook interessant

Adverteren op Facebook

Adverteren op Facebook: een nieuwe dimensie

Gisteren las ik een nieuwsbericht over Facebook. Vanaf 2012 gaat Facebook advertenties in het nieuwsoverzicht plaatsen. Tussen de updates van je vrienden zul je vanaf volgend jaar ook korte advertenties gaan zien. Deze advertenties komen waarschijnlijk overeen met pagina's die je al eerder geliked hebt. Je zult dus geen irrelevante reclameuitingen zien, maar de advertenties zijn...
Lees verder

1 reactie. Reactie plaatsen

[…] las ik een nieuwsbericht over Facebook. Vanaf 2012 gaat Facebook advertenties in het nieuwsoverzicht […]

Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.
Je moet de voorwaarden accepteren voordat je het bericht kunt verzenden

De angst om iets te verliezen is meer aanwezig dan de kans om iets te winnen
De Gouden Keyword Combo (van betaalde kliks naar gratis kliks!)
Menu