4

Je mailinglijst laten groeien met 75.487 mensen via Facebook Adverteren

Als je de vorige blogpost hebt gelezen, is het je vast niet ontgaan dat we het afgelopen jaar 75.000 nieuwe namen en e-mailadressen hebben verkregen via Facebook Adverteren. Of eigenlijk 75.487 e-mailadressen. In 4 maanden tijd.

Dat zeg ik niet om stoer te doen, hoewel het natuurlijk wel het soort resultaten zijn waar wij warm van worden. Ik zeg het omdat wij vinden dat je op Facebook eigenlijk maar een ding zou moeten doen. En dat is: precies nadoen wat wij hebben gedaan, zodat jij ook zulke smashing resultaten behaalt.

In een interview met Maarten legt Youri (samen met Eelco het brein achter de succescampagne) uit hoe de campagne is vormgegeven en wat het geheim is waarmee we in korte tijd zoveel nieuwe mensen aan de mailinglist hebben kunnen toevoegen. Je kunt onze tactiek simpelweg modelleren naar je eigen branche of business. Daar houden wij namelijk van!

Je kunt hier het interview hieronder bekijken, of even doorscrollen naar het verhaal daaronder. Omdat het verhaal van Youri een heel praktisch voorbeeld is, heb ik het doorvertaald naar een negental tips die je meteen kunt implementeren in je eigen campagnes. Wel zo makkelijk.

Zo creëer je een succesvolle Facebook advertentie:

Tip 1: hergebruik content

Een jaar geleden ontwikkelden we een webinar met 42 Facebook tips, die we tevens hadden uitgeschreven naar een blogpost en meteen ook een e-book. Dat doen wij eigenlijk altijd, omdat we dan zoveel mogelijk waarde uit onze content halen.

Het e-book lag dus al een jaar op de plank. Veel deden we er niet mee. Tot Youri en Eelco zo'n 4 maanden geleden zagen dat de Facebook advertenties op het webinar met de 42 tips heel goed liepen. Ze besloten het woordje 'webinar' te vervangen door 'e-book'. Vanuit daar nam het een enorme vlucht.

Tip 2: Gebruik een incentive die waarde vertegenwoordigt voor je doelgroep

De basis van een goede ad, ook op een snel medium als Facebook, valt of staat met waarde. De reden dat de e-book ad zo goed liep, wat omdat we iets aanboden wat mensen graag wilden hebben. Ze dachten er iets uit te halen wat voor hen waarde vertegenwoordigde.

In ons geval waren dit tips. Dat hoeft natuurlijk niet per se. Andere opties zijn bijvoorbeeld checklists. Of je kunt juist gaan voor verhalen. Ook qua lengte maakt het niet zoveel uit. Je kunt een heel boekwerk aanbieden of enkel een paar A4tjes. Zolang je maar waarde geeft. Dat doe je door uit te gaan van specifieke problemen en hiervoor een oplossing te bieden in je weggever. Voeg tot slot nog een goede titel toe die mensen aanspreekt en voilà, je incentive staat.

Tip 3: Zorg voor een opt-in pagina die clean is

Heb je je incentive staan, dan is tijd voor je opt-in pagina. Het is belangrijk dat deze clean is. Dat wil zeggen: vrij van afleiding. Dit betekent dat je enkel en alleen de mogelijkheid biedt voor een transactie. Wij kozen hierom – heel simpel – voor een afbeelding van het e-book, de benodigde opt-in velden en een dikke vette button.

Voor het gemak deelt Youri nog wat technische specificaties. Winst.nl gebruikt Leadpages voor de opt-in pagina's. Hierin heb je toegang tot vele readymade templates die je zo kunt inladen in je eigen (WordPress) website. Natuurlijk kan je het ook met andere systemen en/of plugins doen. Kijk wat voor jou werkt en schakel eventueel een technische slimmerik in om je te helpen.

facebook adverteren opt-in page

Tip 4: Ga voor slimme targeting

Uiteraard is ook je targeting cruciaal voor je campagne. Wij stelden die in op Facebook pagina-eigenaren, omdat we bedachten dat eigenlijk alle Facebook page owners wel zitten te wachten op Facebook tips. Bedenk dus goed voor jouw markt en/of product wie de juiste doelgroep is.

facebook adverteren targeting

Tip 5: Gebruik smashing copy

Als je ons al langer volgt, is dit niets nieuws. Toch blijven we het zeggen: goede copywriting is het geheim van vele online successen (en slechte copywriting ain't gonna make your ads fly). Bovendien zijn wij er achter gekomen dat een goed geschreven post bij ons vele malen beter converteert dan een afbeelding of een linkpost.

Dus wat hebben wij gedaan? We hebben een goede, uitgebreide post geschreven met hierin linkjes naar de opt-in pagina. In de post overtuigen we mensen ervan dat ze het e-book echt moet hebben. Dat is alles. De post had geen afbeelding of wat dan ook aan andere opsmuk. Hij deed gewoon zijn werk. Met de post bereikten we in een week tijd 800.000 mensen.

facebook adverteren advertentie

Tip 6: Dupliceer en optimaliseer

Hier iets belangrijks dat je zeker niet moet vergeten als je met Facebook Ads aan de slag gaat. Als je een ad wilt optimaliseren, zorg er dan altijd voor dat je je oorspronkelijke ad dupliceert (zeker als deze goed loopt!). Zo ben loop je geen resultaten mis als je nieuwe ad minder goed blijkt te werken.

Na een week de oorspronkelijke ad te laten lopen, hebben we de campagne gedupliceerd en zijn we de boel gaan aanpassen. Zo hebben we alle punten aangepakt waarvan we vermoeden dat deze nóg beter konden, onder andere een andere targeting met duidelijke influencers en een nodig specifiekere doelgroep.

Ook probeerden we toch nog eens uit of we niet alsnog een afbeelding in de post moesten hangen. Hiermee werd ons vermoeden uit tip 5 nogmaals bevestigd: onze “saaie” copy post converteerde veel beter dan de post met afbeelding.

facebook adverteren dupliceren

Tip 7: Schaal op wat werkt

Omdat het zo goed ging met opt-ins verzamelen, bedachten Youri en Eelco dat het slim zou zijn iets met die opt-ins te doen. Mensen hadden duidelijk interesse in kennis over Facebook. Zo besloten ze een online training te maken over Facebook en hoe je dit kunt inzetten voor je business. Deze korte cursus zetten ze in de markt voor €75.

Hoe je die opschaling doet, moet je natuurlijk goed testen. De eerste keer dat Youri en Eelco het product aanboden aan de opt-ins, deden ze dat door het simpelweg op de bedanktpagina te zetten. Dit leidde tot 2 sales op 4.000 mensen en werkte dus duidelijk niet.

Na enig optimaliseren hebben ze nu een webinar aanmeldformulier op de bedanktpagina neergezet. Het product pitchen ze vervolgens in het webinar. Dit werkte wel. In een webinar haalden ze al snel 200 sales . Bovendien is een webinar ook weer waardevol omdat mensen jou leren kennen en met je kunnen connecten. Al met al dus een dubbel zo goede investering!

Tip 8: Doe na je opt-in direct een aanbod voor een betaald product

De opschaling was handig, omdat er een duidelijke behoefte was en we hier naadloos een product op konden afstemmen waar we geld aan konden verdienen. Nog handiger echter, was het feit dat we met dit product het geld konden terugverdienen dat we in de opt-in campagne hadden geïnvesteerd.

Daarom raden we iedere ondernemer aan om direct na een opt-in een aanbod te doen van een product.

In totaal heeft Winst.nl 64.000 euro uitgegeven aan de campagne. Door de inkomsten uit de Facebook training zijn we quitte gaan draaien op de investering. Dit betekent feitelijk winst op de lange termijn, want de 75.000+ e-mailadressen die we erbij hebben gekregen vertegenwoordigen ook waarde.

Tip 9: Modelleer, optimaliseer en... succes!

Zoals ik aan het begin van dit artikel al zei: doe je voordeel uit onze lessen en modelleer ons voorbeeld naar jouw business. Het kan bijna in elke markt en voor elke ondernemer werken. Zo liet psycholoog Paul Boelens de afgelopen weken zien dat hij vele opt-ins binnenhaalt voor zijn e-book met stressverlagingstips.

In totaal hebben wij met onze campagne in 4 maanden tijd 1.5 miljoen mensen bereikt. Dat is bijna 10 procent van de Nederlandse bevolking. Eelco wordt tegenwoordig als hij door Amsterdam loopt wel 3 of 4x per dag herkend. Dat wil natuurlijk niet zeggen dit iets is wat jij wilt (of moet willen). Maar het bewijst wel dat het werkt!

Wil jij naast deze tips ook ons e-book met 42 Facebook tips gebruiken bij het vormgeven van je volgende opt-in campagne, download hem dan hier.

Laat hieronder een reactie achter! 4 reacties
Patrick Geijtenbeek - april 5, 2016

Bedankt voor de tips! Testen wat werkt en herbruiken 🙂

Reply
Marc Wijnants - april 5, 2016

Bedankt voor deze interessante video. Erg leerzaam ;-).

Groet van Marc
Maastricht

Reply
Mike - april 7, 2016

Ik denk dat het tijd is om facebook maar is te gaan gebruiken. Geen idee dat het zo effectief kon zijn.

Reply
Niek - april 24, 2016

Netjes zeg! Ik had ook geen idee dat facebook zo effectief kon zijn.

Reply

Laat een reactie achter: