Facebook

7 Facebook tips waarmee jij een ware Facebook Master wordt

1 reactie

Veel ondernemers gebruiken Facebook om hun business een mooie boost te geven. Het is een prachtig kanaal om naamsbekendheid te vergroten en nieuwe klanten aan te trekken. Toch zie ik ook dat veel ondernemers worstelen om goede resultaten uit Facebook te halen. Daarom deel ik in dit bericht mijn 7 beste Facebook tips waarmee jij dit kanaal helemaal meester kunt worden.

Sommige tips zullen je versteld doen staan. Ze staan namelijk lijnrecht tegenover wat de meeste communicatieadviseurs of social media experts zeggen. Toch leert onze ervaring anders. Ik deel alleen de tips die zich in de praktijk bewezen hebben. Doe er je voordeel mee en word een ware Facebook Master!

Tip 1: Kort = niet krachtig

Laat ik maar meteen beginnen met een advies uit de praktijk dat je vrijwel nooit hoort en het is tegenovergestelde is van wat je van de meeste “experts” hoort…

Kort = niet krachtig!

Meestal.

Misschien is het je weleens opgevallen dat onze berichten op Facebook allesbehalve kort zijn. Dit is gebaseerd op een belangrijk inzicht.

7 facebook tips - tip 1

Wanneer we krachtige maar uitgebreide berichten schrijven, heeft deze hogere doorklikratio’s, hogere conversies en betalen we per conversie vele malen minder. Dit werkt zelfs als de link aan het einde van een bericht staat.

Zo simpel is het. De resultaten liegen er niet om. Onze korte berichten krijgen we moeilijk winstgevend, terwijl de uitgebreidere berichten vele malen beter converteren. De mensen die op “see more” klikken, zijn al overtuigd voordat ze op de link klikken. Dit leidt tot een hogere conversie en een lagere cost per conversion.

Natuurlijk besef ik me dat wat voor ons werkt, niet per se voor jou hoeft te werken. Daarom zei ik hierboven ook dat kort “meestal” niet krachtig is. Onze resultaten liegen er echter niet om en daarom vond ik het belangrijk dit met jou te delen. Ik zou zeggen, test het en kijk wat voor jou het beste werkt 🙂

Tip 2: Wil je groot bereik? Pay the man!

Misschien herken je dit. Je doet alle moeite om waardevolle content te creëren voor Facebook om er vervolgens achter te komen dat je bereik tegenvalt. Het aantal reacties, likes en shares is minimaal en je mooie post is binnen een paar uur verleden tijd.

Wil je direct een groter effect hebben en meer mensen willen bereiken, dan zul je (over het algemeen) iets moeten doen wat de meeste mensen niet willen of kunnen doen…

Betalen.

Facebook Tip 2

Tegenwoordig worden berichten niet meer automatisch getoond in alle timelines van de mensen die je volgen. Als je wilt dat je bericht al de ‘likers’ van je pagina bereikt, zul je Facebook moeten betalen. Je kunt dit aanvullen met de “vrienden van je likers” of andere specifieke doelgroepen.

Dit zijn de regels die Facebook heeft bedacht. It is what it is en het is aan ons om het spel mee te spelen.

Het minimale wat je kunt uitgeven per bericht is 5 euro en ik zou je willen uitdagen hier zeker gebruik van te maken. Denk je eens in: jij doet al die moeite om je mooie content te maken. Als dit niet meer dan 5 euro voor je waard is, is het dan überhaupt de moeite waard om deze content te maken?

Vaak zijn we makkelijk met het verspillen van tijd, maar raken we verkrampt wanneer het gaat om het investeren van geld. Heb je weinig budget? Start dan met 5 euro per dag, verbeter je businessmodel en schaal het op vanaf daar!

Tip 3: Less is more

Dit advies is misschien tegenstrijdig ten opzichte van een advies dat ik een half jaar geleden gaf (minimaal 4 x per dag posten). Maar waar het vooral om gaat, is dat je bereid bent kwaliteitscontent te maken en die flink de wereld in te slingeren.

Investeer in content van hoge kwaliteit en maak er budget voor vrij om deze (in lijn met tip 2) een enorm bereik te geven.

Beter dat je berichten van hoge kwaliteit veel promoot, dan dat je veel ‘gemiddelde content’ een beetje promoot.

Wanneer je kwaliteitscontent combineert met een ‘onweerstaanbaar aanbod’ en dit flink promoot, heb je over het algemeen een winner te pakken 🙂

[do_widget tekst ]

Tip 4: Schaal wat werkt

We doen veel moeite om een succesvolle Facebook campagne in te richten, we promoten het voor een X bedrag en op een gegeven moment is de campagne zo goed als afgelopen.

We bekijken de resultaten en we zijn trots. We hebben relatief weinig uitgegeven, veel nieuwe pagelikes, reacties, shares en nieuwe inschrijvingen op onze mailinglijst (of wat je businessmodel ook maar mag zijn).

Facebook Tip 4

Vet toch? Vergeet in alle blijdschap niet te monitoren wat je succesfactoren in deze campagne waren en deze op te schalen voor volgende campagnes. Zo boek je in een mum van tijd nog meer succes.

Tip 5: On to the next one! Of niet?

Veel ondernemers voelen de noodzaak om steeds maar weer nieuwe content te creëren. Dat is mooi, maar niet altijd nodig.

De meeste winst zul je gaan behalen wanneer je succesvolle campagnes, berichten of advertenties opnieuw inplant en simpelweg nog een keer (of meerdere malen) gaat herhalen.

Laat je content zo lang mogelijk uitdraaien. Zo heb je weinig effort voor veel (eenvoudig) resultaat!

De winst zit hem in de herhaling 🙂

7 facebook tips - tip 5

Tip 6: Het beste budget is onbeperkt

Een logische maar irrelevante vraag die ik vaak krijg is: “hoe hoog moet mijn budget zijn als ik wil adverteren” (ongeacht het advertentieplan).

Het enige antwoord wat wij hierop kunnen geven, is heel simpel…

Onbeperkt budget!

De enige reden om te adverteren is om dit te doen wanneer je het winstgevend kan maken. Als je het niet winstgevend kan maken, waarom zou je dan in vredesnaam adverteren?

Wat nou als er een machine zou zijn waar je een euro in stopt en een poosje later 2 euro voor terugkrijgt. Hoeveel euro’s zou je erin stoppen?

Wat nou als je 1 euro in Facebook Ads stopt en er komt binnen 30 dagen 2 euro voor terug. Hoe vaak wil je dan die ene euro uitgeven?

Onbeperkt natuurlijk.

Om het goed te doen, zorg je ervoor dat je je ‘likers’ converteert naar daadwerkelijke klanten en hier een mooie winstmarge aan overhoudt.

[do_widget tekst ]

Tip 7: De key om te winnen op Facebook, is niet Facebook

Facebook is enorm belangrijk, maar het is pas belangrijk voor je wanneer je je Facebookactiviteiten winstgevend kunt krijgen. Zo niet, dan is het gewoon een verspilling van tijd.

De key om te winnen via Facebook, is niet Facebook. De key om te winnen met Facebook is wat er gebeurt ná Facebook.

Heb je succesvolle marketingcampagnes uitstaan? Winstgevende webinars? Kun je snel dikke deals sluiten? Heb je een ‘onweerstaanbaar aanbod’ waar de Facebookers naar toe kunnen?

Je kunt nog zoveel ‘Facebooken’ voor likes, reacties, shares of bezoekers, maar de key is om het winstgevend te maken nadat deze mensen via Facebook op jouw pad zijn gekomen. Dit is vele malen belangrijker dan Facebook en daar moet de focus liggen (wil je een succesvol en winstgevend bedrijf bouwen).

Degene die het meeste kan uitgeven om een klant te krijgen, is degene die zal winnen.

Facebook Tip 7

[do_widget tekst ]

Misschien vind je dit ook interessant

Adverteren op Facebook

Adverteren op Facebook: een nieuwe dimensie

Gisteren las ik een nieuwsbericht over Facebook. Vanaf 2012 gaat Facebook advertenties in het nieuwsoverzicht plaatsen. Tussen de updates van je vrienden zul je vanaf volgend jaar ook korte advertenties gaan zien. Deze advertenties komen waarschijnlijk overeen met pagina's die je al eerder geliked hebt. Je zult dus geen irrelevante reclameuitingen zien, maar de advertenties zijn...
Lees verder

1 reactie. Reactie plaatsen

Goede tips! Zitten zeker wat bruikbare tussen. Thankx

Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.
Je moet de voorwaarden accepteren voordat je het bericht kunt verzenden

social media kiezen
Door JOUW social media kanaal te pakken word je een BAAS in je markt
facebook adverteren faq
Facebook Adverteren: 26 veelvoorkomende vragen beantwoord!
Menu