Facebook

Facebook Marketing tips met Anne Raaymakers

1 reactie

Zelfs als je niets met Facebook marketing doet, mag je het podcast interview dat Maarten had met Anne Raaymakers niet missen. Of misschien júist als je er niks mee doet?

Anne is een serial entrepreneur en tevens Latverhoger. Ze heeft in de twintig plus jaar dat ze onderneemt verschillende bedrijven gehad, die ze ooit begon omdat ze dan als alleenstaande moeder haar eigen tijd kon indelen. Dat kwam niet alleen mooi uit. Ze was er ook nog eens enorm goed in.

In 2009 startte ze Fanfactor, waarbinnen ze inmiddels een geheel eigen autoriteit heeft verkregen op een terrein waar ze voorheen nooit aan dacht te beginnen: Facebook marketing. Het is een prachtig voorbeeld van hoe dingen kunnen lopen als je luistert naar de vraag van je omgeving en inspringt op ontwikkelingen in de markt.

Eerst vond Anne Facebook zakelijk gezien maar niks. Met Fanfactor gaf ze training op het gebied van LinkedIn, bloggen en Twitter. Maar naarmate Facebook groeide, begonnen haar klanten te vragen hoe ze dit kanaal met succes voor hun marketing konden inzetten.

Het landschap veranderde en Facebook beging zich langzaam op de zakelijke markt. Toen zag Anne dat de ondernemers waar ze mee werkte er niet uitkwamen: Facebook leverde ze niets op. Na enige tijd besloot ze een leap of faith te nemen en zich 100% op Facebook te gaan richten. Beter 1 ding goed doen, dan 5 dingen half.

En dat betaalde zich uit. Inmiddels staat Anne binnen haar doelgroep bekend als een autoriteit op het gebied van Facebook marketing. Dit leverde haar de geuzennaam ‘Facebook Queen van Nederland’ op. Stiekem houdt ze zelf niet van die naam, maar het geeft zeker aan dat we hier te maken hebben met iemand die haar vak uitermate goed verstaat. Anne weet precies hoe Facebook marketing eruit zou moeten zien en deelt deze visie maar al te graag met haar klanten.

Het is Annes missie om ondernemers te motiveren en te activeren om Facebook marketing op een goede manier in te zetten. In het interview dat Maarten met haar had, ademt ze die missie ten volste uit en deelt ze enkele praktische tips om van jouw Facebook marketing ook naar 2016 toe een slaand succes te maken. En dat terwijl je (waarschijnlijk) geen klant van haar bent. Een cadeautje dus 😉

De Facebook marketing tips van Anne zijn zeer waardevol en daarom deel ik ze nu hier met jou. Ik hoop dat je ze in praktijk gaat brengen!

Tip 1: Lever waarde

Facebook is boven alles nog altijd een sociaal medium waar mensen komen om met elkaar te praten en te connecten. Keihard verkopen is op Facebook not done. Sommige bedrijven lijken dit te vergeten. Schaar je niet ook bij deze club. Doe er juist je voordeel mee! Bedenk hoe jij voor jouw klant waarde kan creëren. Heb je een webwinkel dan kun je bijvoorbeeld denken aan een kortingscode, of aan een wachtwoord als je een fysieke winkel hebt. Ga wel voor iets dat past bij jouw business. Als je tandarts bent, ga je natuurlijk geen iPad weggeven. Dat zouden maar weinig potentiële klanten serieus nemen.

Tip 2: Maak goede content

Wat voor jou goede content is, hangt heel erg af van welk publiek je hoopt aan te spreken. Daar kunnen we op dit punt dus weinig meer over zeggen dan het allersimpelste dat je op Facebook moet doen: (‘gewoon’) leuk zijn. Wat het belangrijkst is – en waar Anne wel een algemene les aan kan verbinden – is dat je je ervan bewust moet zijn dat je in een sociale omgeving aan het vermarkten bent. Het is daarom van belang dat je je marketing ook op een sociale manier doet. Enkel zenden zal niet goed werken, probeer bijvoorbeeld de dialoog aan te gaan. Mensen zijn op Facebook om te connecten, dus draag bij aan de sfeer van verbondenheid met de content die je deelt.

Een belangrijk puntje nog dat Anne niet vaak genoeg kan benadrukken: social marketing is sociaal! Ze ziet vaak succesvolle Facebook pagina’s waar mensen vragen stellen en de beheerders gewoon niks terugzeggen. Dat doe jij hopelijk anders. En zo niet, dan raad ik je graag aan daar nu verandering in te brengen.

facebook marketing tips - content

Tip 3: Denk in termen van community

Dit is iets wat veel ondernemers volgens Anne fout doen. Zij zien Facebook puur als een soort verlengstuk van hun website. Als een plek waar ze allerlei dingen kunnen zeggen die mensen dan leuk vinden of delen. Zo werkt het niet automatisch! Facebook is een onderdeel van je community. Het doel van je bedrijfspagina zou moeten zijn dat jij op die pagina een community vormt waar jij connect met mensen, de mensen met jou en de mensen ook onderling.

Social Media Network. Vector Illustration.

Tip 4: Draai je klanten warm met het persoonlijke gevoel op Facebook

Het is raadzaam om je content in te zetten om je bedrijf een persoonlijk gezicht te geven. Zo krijgen je fans het gevoel dat ze je al een beetje kennen, ondanks dat ze jou en/of de anderen achter het bedrijf nog nooit hebben ontmoet. Facebook is de wachtkamer naar je winkel (of dit nu een website is of een fysieke winkel) en dat laatste is de plek waar je uiteindelijk verkopen zult realiseren. Zoals ik al zei in tip 1: Keihard verkopen is op Facebook not done. Mensen zitten op Facebook in een sociale omgeving en willen niet gestoord worden met keiharde commerciële boodschappen. Ze moeten je kennen voor dit echt kan. Daarom is persoonlijkheid in je Facebook marketing heel waardevol. Juist voor kleine ondernemers is het veel makkelijker om via Facebook te vermarkten dan voor bijv. Heineken, omdat de weg naar het persoonlijke gevoel veel korter is.
[do_widget tekst ]

Tip 5: Leer je publiek heel goed kennen

Er zijn enorm veel producten op de markt die nooit verkocht worden en eindigen in kringloopwinkels, voorraadverkopen of simpelweg ergens op een plank blijven verstoffen. De belangrijkste reden? Omdat mensen zijn vergeten te vragen of iemand het eigenlijk wel wilde! Maak niet dezelfde fout en vraag je potentiële klanten of ze aan een bepaald product of dienst wel behoefte hebben. Wist je dat Facebook een uitermate geschikt medium is om dit op te doen? Houd hier eens een simpele enquête: waar liggen mensen van wakker, waar hebben ze behoefte aan, wat willen ze van jou krijgen? Als je persoonlijk contact hebt met mensen, kun je ze ook beter helpen. Dit geldt ook voor Anne. Überhaupt haar hele focus op Facebook is ontstaan doordat ze luisterde naar de dilemma’s van haar klanten en dit betaalt zich uit voor zowel haarzelf als alle mensen die ze helpt. Een win – win dus!

Tip 6: Reserveer budget

De tijd dat Facebook gratis was, is voorbij. Als je nu iets online post vanuit je bedrijfspagina is er slechts een heel klein percentage fans die dit zien. Hoewel Facebook niet de plek is waar je verkopen realiseert, kan het een belangrijk middel zijn om leads te genereren. Dat kan een e-mailadres zijn, een belletje, of een daadwerkelijk bezoek aan je restaurant. Verkopen doe je uiteindelijk offline en dat is best een kleine investering waard.

facebook marketing tips - reserveer budget

Tip 7: Test!

Anne is momenteel een boek aan het schrijven over simpel ondernemen.Veel ondernemers denken dat ondernemen moeilijk is, maar volgens haar is het vooral de ondernemer zelf die het ondernemen moeilijk máákt. Je hoeft geen website, visitekaartjes, boekhouder, etc. Begin gewoon met de strategieën die werken. De rest komt vanzelf. Tot voor kort had Anne zelf niet eens een website en communiceerde ze enkel via haar blog. Terwijl haar business gewoon draaide.

Dit principe geldt ook voor je Facebook pagina. Wat heel veel mensen niet durven, is om dingen te testen. Terwijl dat uiteindelijk helemaal niet veel moeite vergt. Dus doe het gewoon eens en gooi een leuke weggever op je bedrijfspagina. Kijk wat het doet, scherp het eventueel aan en doe het nog eens. Wat kost dit je uiteindelijk nou? En belangrijker nog: wat levert het op? Ik weet het antwoord wel…

Tip 8: Geef niet op

Volgens Anne staat Facebook nog maar aan het begin van zijn carrière. Het is op dit moment het grootste marketingbedrijf ter wereld. Er is geen enkel bedrijf die dit evenaart of in de nabije toekomst zal evenaren. Facebook gaat dus zeker niet stoppen en het is geen internetbubbel – dat weet ze wel bijna 100% zeker.

Dit betekent echter niet dat Facebook niet gaat veranderen. Het bedrijf is constant aan het testen. Uiteindelijk zal Facebook bij de basis blijven waar ze ooit begonnen zijn: een vriendennetwerk waarin mensen met elkaar kunnen praten. De grote sociale focus zal dus blijven. Wat echter een vlucht zal nemen zijn de zakelijke aspecten. Facebook wil zich op dit vlak heel graag verbeteren en dagelijks bezig om dit te implementeren.

Het is eigenlijk te mooi om waar te zijn: Facebook het grootste marketingbedrijf ter wereld en jij mag een klein deeltje van dit grote marketingbedrijf hebben. Houd jezelf dus constant op de hoogte van de mogelijkheden die Facebook jou biedt en maak er gebruik van!

facebook-marketing

[do_widget tekst ]

Misschien vind je dit ook interessant

Adverteren op Facebook

Adverteren op Facebook: een nieuwe dimensie

Gisteren las ik een nieuwsbericht over Facebook. Vanaf 2012 gaat Facebook advertenties in het nieuwsoverzicht plaatsen. Tussen de updates van je vrienden zul je vanaf volgend jaar ook korte advertenties gaan zien. Deze advertenties komen waarschijnlijk overeen met pagina's die je al eerder geliked hebt. Je zult dus geen irrelevante reclameuitingen zien, maar de advertenties zijn...
Lees verder

1 reactie. Reactie plaatsen

Goed artikel en handige tips mbt facebook marketing!

Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.
Je moet de voorwaarden accepteren voordat je het bericht kunt verzenden

24 Webinar tips om je business te mega-boosten
Copywriting tips voor websites met Aartjan van Erkel van de bestseller ‘Verleiden op Internet’
Menu