Facebook

Meer Resultaat uit Facebook Ads door Ad Scheduling!

8 reacties

Bij het adverteren via Facebook gaan we uiteraard altijd voor optimaal resultaat – dat is ook een beetje het spelletje en wat het interessant houdt. We willen allemaal zo goedkoop mogelijk adverteren voor zoveel mogelijk resultaat – logisch.

Daarom ben ik altijd weer blij als Facebook een update uitrolt waarmee ik onze campagnes kan optimaliseren: deze keer is het ad scheduling! Ik laat je zien hoe het werkt 😉

Betaal voor resultaat

Een paar dagen geleden hoorde ik over een nieuwe functie in Facebook’s Power Editor voor adverteerders: ad scheduling.

Met deze nieuwe optie kunnen wij als adverteerders aangeven op welke tijden Facebook onze advertenties wel en niet toont.

Het grote voordeel van deze functie is dat je op de meest effectieve tijden kunt adverteren, maar er zijn meer redenen om hiermee aan de slag te gaan:

vinkje Je hebt meer controle over je Facebook adverteer-praktijken;
vinkje Je kunt meer inzicht krijgen in je doelgroep;
vinkje Je kunt je berichtgeving aanpassen op de gekozen tijdsvakken (door bijv. posts over de beste koffie ‘s ochtends te laten verschijnen 😉 )

Zie jij bijvoorbeeld het meeste resultaat (conversies) op maandag tussen 9:00 – 11:00 uur en tussen 21:00 – 22:00 uur, op dinsdag tussen 13:00 – 16:00 uur en op vrijdag tussen 11 – 12 uur? Dan kun je jouw advertenties enkel op die tijden laten weergeven.

Je besteedt je budget dan dus ook niet aan minder interessante tijdsvakken. Ik ging het dus meteen testen!

Bovengenoemde tijden zijn natuurlijk wel heel specifiek, maar je kunt beginnen om te testen wat het verschil is tussen kantooruren, avonduren en de nachtelijke uren. Narrow it down.

Hoe dan?

Heel leuk en aardig hoor Youri, maar hoe doe ik dit nou?

Als de bovenstaande zin in je opkwam dan ben je in ieder geval een actiegerichte ondernemer 😉

Hieronder een stappenplan om direct zelf te starten met het effectief plannen van advertenties!

1. Onder Nederlandse adverteerders is deze optie nog niet uitgerold. Om wel direct te kunnen starten zul je je Facebook even naar het Engels moeten zetten. Dit kun je doen door naar “Instellingen” te gaan en vervolgens de taal aan te passen naar “English (US)”.

facebook account settings

2. Op dit moment is het alleen mogelijk om via de Power Editor een advertentie aan te maken die je kunt inplannen. (Je komt hier via https://www.facebook.com/ads/manage/powereditor/) Klik bovenaan op “Download to Power Editor” om de Power Editor te updaten met al je laatste updates.

facebook power editor

3. Vervolgens kun je een nieuwe advertentieset aanmaken waarin je advertenties kunt gaan plaatsen. Door advertenties te groeperen kun je dezelfde kenmerken aan hen toekennen, zoals het tijdsvak van ad scheduling. Dat houdt het ook overzichtelijk.

facebook advertentieset

Bij het maken van een advertentieset kun je de advertenties gaan inplannen op tijden. Hieronder laat ik zien hoe ik een advertentieset aanmaak voor de avonduren.

facebook advertenties inplannen

Wat ik hier heb gedaan is bij 1. een maximaal budget instellen die Facebook niet kan/mag overschrijden. Bij 2. heb ik aangegeven dat ik de advertentie wil inplannen op specifieke uren. Vervolgens kun je bij 3. de uren aanklikken waarop je wilt dat de advertentie vertoond wordt.

In het bovenstaande geval zullen alle advertenties in deze advertentieset van 18:00 – 0:00 uur worden getoond.

4. Nu kun je onder het kopje “Ads” nieuwe advertenties aanmaken. Deze advertenties kun je plaatsen in de advertentieset die we net hebben gemaakt en ze zullen dan alleen op de aangegeven tijden de wereld in worden geslingerd.

facebook advertenties maken

5. Na het maken van de advertenties moet je nog even klikken op “Upload Changes” om de advertenties op te slaan zodat Facebook de campagne kan laten starten. That’s it!

facebook advertenties opslaan

Wat zijn jouw ervaringen met Facebook advertising? Denk je dat je effectiever kunt gaan adverteren door gebruik te maken van ad scheduling? Ik hoor het graag!

Tags:

Misschien vind je dit ook interessant

Tot 92% Goedkoper Adverteren door Retargeting!

Facebook is voor ons en veel van onze klanten een enorme bron van traffic en leads en is daardoor een belangrijk onderdeel geworden van onze marketingstrategie. Nu is het helaas wel zo dat in nichemarkten zoals internetmarketing, daten en afvallen het adverteren duur kan uitpakken... Ook wij hadden daar last van, maar toch wisten we de kosten...
Lees verder
Adverteren op Facebook

Adverteren op Facebook: een nieuwe dimensie

Gisteren las ik een nieuwsbericht over Facebook. Vanaf 2012 gaat Facebook advertenties in het nieuwsoverzicht plaatsen. Tussen de updates van je vrienden zul je vanaf volgend jaar ook korte advertenties gaan zien. Deze advertenties komen waarschijnlijk overeen met pagina's die je al eerder geliked hebt. Je zult dus geen irrelevante reclameuitingen zien, maar de advertenties zijn...
Lees verder

8 reacties. Reactie plaatsen

Wat een heerlijk duidelijke uitleg. ik hoop dat die een tijdje bereikbaar blijft want ik ben nog niet aan het adverteren maar super als ik er aan ga beginnen.
dank je wel

Beantwoorden

    Thanks! Ik ga er zelf wel vanuit dat de functie langer blijft bestaan. Zowel voor de gebruiker als adverteerder is het van belang dat de advertenties relevant zijn. Door deze update verwacht ik dat de advertenties die getoond worden inderdaad relevanter worden.

    Succes met beginnen in ieder geval!

    Beantwoorden

Handige uitleg!

Wij merken dat we op sommige momenten van de dag totaal geen clicks krijgen. Dit betekent een lagere CTR en dus meer betalen en minder clicks in Facebook. Daarom is dit super interessant want nu kunnen we hem zo instellen dat je gewoon op bepaalde tijden van de dag hem laat draaien. Dan stijgt de CTR en hoeven we minder te betalen.

Thanks!

Beantwoorden

    Klopt inderdaad, zelf merk ik ook dat er binnen bepaalde tijdsperiodes veel minder clicks plaatsvinden en er hogere kosten per conversie zijn. Ik ben benieuwd of jij al resultaat ziet door deze update 😉

    Beantwoorden
Rowdy Groothedde
12 augustus 2014 22:49

Ik ben meerder keren ‘begonnen’ aan het maken van ads op Facebook. Maar iedere keer haak ik toch af omdat ik het nogal pittig vind.

Dit motiveert me om toch door te gaan met het maken van Facebook ads en er eindelijk in te slagen.

Bedankt voor de inspiratie!;)

Beantwoorden

Goed om te horen Rowdy! Succes!

Beantwoorden

Heel waardevolle content, bedankt!

Beantwoorden

Bedankt Eelco,

Heldere uitleg, zeer doeltreffend. Het was exact waar ik naar op zoek was.
Dit target mijn “audience” vele malen beter.

Thanks!

Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.
Je moet de voorwaarden accepteren voordat je het bericht kunt verzenden

Motivatie van Medewerkers, the Semco Way!
airbnb startup
Leren van Succesvolle Start-ups: AirBnB!
Menu