The Money Is in The List (part three)

De voorgaande twee dagen heb ik het uitgebreid over e-mail marketing gehad.

In dit derde en laatste deel van de driedelige blog ga ik het hebben over onder andere het beantwoorden van je e-mails, hoe je om moet gaan met negatieve reacties als je e-mail marketing bedrijft en tot slot hoe je voorkomt dat je als spam wordt gezien.

Als je de eerste delen van deze blogpost over e-mail marketing hebt gemist, kun je ze hieronder teruglezen:

The Money Is In The List (part one)

The Money Is In The List (part two)

Dit artikel heet “The money is in the list”, maar wat misschien nog wel veel beter is:

The money is in the RELATIONSHIP with the list

Het gaat er dus niet zozeer om dat je een heel grote mailinglijst hebt, maar het gaat erom dat de mensen die op je mailinglijst staan het waarderen wat jij te melden hebt. Dit noemen ze dus ‘the money is in the relationship with the list’.

Ik heb liever een mailinglijst van tweeduizend mensen die echt fan zijn, dan van vijftigduizend mensen die het eigenlijk niet echt interesseert wat jij te melden hebt.

E-mail software

Er zijn heel veel verschillende systemen die je kunt gebruiken om je e-mails mee te versturen of om e-mail marketing mee toe te passen.

Het spreekt voor zich dat ik je wil wijzen op de beste systemen, maar aan de andere kant ben ik zelf ook eigenaar van een heel mooi systeem, genaamd Enormail. Via dit programma kun je gratis en eenvoudig grote partijen nieuwsbrieven versturen. Ook zit er een autoresponder functie in en kun je het compleet in eigen stijl doen, zonder reclame.

Mocht je dus interesse hebben in een heel goed systeem, dan raad ik je absoluut aan om Enormail te gebruiken.

Er zijn een aantal andere varianten die internationaal ook heel erg goed werken. Eén daarvan is bijvoorbeeld Aweber. Het is wel een stuk duurder en internationaal georiënteerd, maar Aweber is wel absoluut een aanrader.

Voor de rest is Google natuurlijk je vriend voor andere systemen, maar Aweber en Enormail zijn in elk geval twee heel mooie varianten.

E-mails beantwoorden, noodzakelijk kwaad of is het een kans?

Een van de grootste bezwaren die we vaak horen is: “Stel je voor dat je heel veel e-mails verstuurt, dan krijg je ook heel veel e-mails terug!”

En dat klopt ook. Als jij een grote mailinglijst hebt van bijvoorbeeld vijftigduizend man en je stuurt een goede mail, dan moet je niet schrikken als je een paar honderd mails terugkrijgt.

Het is grappig om te zien hoe mensen hiermee omgaan. Veel mensen zien het echt als een noodzakelijk kwaad en balen daar gigantisch van. Ze hebben zoiets van: “Oh, wat irritant. Dat kost me allemaal tijd!”

Aan de andere kant zijn er zoveel bedrijven die zitten te schreeuwen om mensen die hun een e-mailtje sturen. Elke dag openen ze hun Outlook en hopen weer dat een potentiële klant iets van zich heeft laten horen. Maar met e-mail marketing zul je zien dat je structureel honderden reacties zult gaan krijgen.

Is dit een probleem of is het misschien een kans?

Iedere persoon die de tijd neemt om jou persoonlijk terug te mailen, is natuurlijk iemand die gigantisch warm is. In het Engels noemen ze dit een hot lead: iemand die interesse toont en ook de tijd neemt om jou een e-mail te sturen.

Je kunt het snel even afkappen en het zien als klantenservice, maar je kunt het ook zien als een stukje verlengde sales. Elke persoon die mailt is iemand die als potentiële klant een stuk aantrekkelijker is dan iemand die niet reageert, want deze persoon heeft de tijd voor jou genomen.

Hoe ga je er dus mee om? Kap je het snel af of ga je kijken of je er iemand op kunt zetten die ze via de ‘reply’ nog veel meer waarde kan geven? En als ik een tip mag geven om dit echt naar een volgend niveau te brengen, dan raad ik je absoluut aan om elke vraag te beantwoorden met een antwoord en vervolgens weer een vraag terug te stellen.

Het is namelijk bewezen dat wanneer jij geïnteresseerd bent, anderen jou interessant vinden. Wees dus zeker geïnteresseerd in je klanten en je klantenservice.

Negatieve e-mails – De 1% factor

Regelmatig ervaren wij (en onze cursisten) in onze klantenservice dat er heel veel positieve reacties worden gedeeld. Mensen zijn heel erg tevreden met de waardevolle informatie die ze krijgen. Je maakt voor veel mensen namelijk echt het verschil door gewoon waardevolle informatie te versturen.

Daarnaast zul je ook zien dat je enorme resultaten gaat boeken. Je verkopen zullen gigantisch omhooggaan en je zult zien dat je door e-mail marketing toe te passen veel effectiever en veel meer business zult genereren.

Een nadeel is dat je ook af en toe negatieve e-mails zult ontvangen, want als jij een mail stuurt, kunnen mensen een mail terug sturen. De meeste mensen reageren positief, maar er zijn ook mensen die heel erg negatief zijn en dus ook een negatieve e-mail terugsturen.

Dit is iets wat de beste kan overkomen en ook mij overkomt dit weleens. Wat ik grappig vind om te zien, is dat heel veel beginnende ondernemers hier hun marketingboodschappen door gaan aanpassen.

Dus als zij honderd positieve e-mails krijgen en drie negatieve, dan laten ze zich leiden door die drie negatieve reacties. Deze drie negatieve e-mails zorgen ervoor dat ze ’s avonds met koppijn naar bed gaan of dat ze gestrest erover na blijven denken.

In mijn optiek is het echter veel beter om je hier niets van aan te trekken en te focussen op de positiviteit.

Mijn advies wanneer je een internet business wilt opzetten, is sowieso om je klantenservice eerst een tijdje zelf te doen, zodat je een beetje feeling krijgt met je klanten en deze ook behoudt. Maar uiteindelijk moet de klantenservice wel het eerste zijn wat je uitbesteedt. Onbewust zal het er namelijk voor zorgen dat je niet echt wilt groeien.

Als je weet dat jij, als je echt gaat groeien met je business, met de klantenservice ook twee tot drie keer zo groot wordt, dan word je onbewust belemmerd om te groeien. Mijn advies is dus om als eerste de klantenservice uit te besteden aan iemand die daar ook het geduld voor heeft en dit goed kan afhandelen. Overweeg bijvoorbeeld om een personal assistant in te huren.

Zelf zou ik nooit mijn eigen klantenservice kunnen doen, omdat ik de focus heb van een garnaal. Ik vind het niet leuk om elke dag structureel dezelfde taken te moeten doen en ik houd dat simpelweg ook gewoon niet bij.

Ik ben hier veel te creatief voor en veel te veel ondernemer om dit structureel bij te houden. Een echte ondernemer is ook geen fan van het structureel bijhouden van dingen, want die vindt het veel leuker om dingen te laten groeien en creatief te zijn.

De klantenservice raad ik je dus absoluut aan om uit te besteden. Een ander voordeel hiervan is dat je ook niet zult merken dat er negatieve reacties zijn. Deze negatieve reacties zijn dan ook uitbesteed en als je iemand hebt die goed is in communicatie, dan weet diegene wel hoe je hiermee om moet gaan.

En tussen haakjes: natuurlijk schrijf je de mensen die negatief zijn als eerste uit je mailinglijst, zodat ze niet nog een keer negatief gaan reageren!

Spam & Wetgevingen

Daarnaast nog een aantal woorden over spam en wetgevingen. Als iemand zich aanmeldt voor jouw mailinglijst en dus zijn of haar naam en e-mailadres invult, dan zijn ze ‘opt-in’ bevestigd.

Hier komt je tegenwoordig alleen niet meer mee weg, want wie zegt dat die mensen zelf hun naam en e-mailadres hebben ingevuld?

Op het moment dat mensen hun naam en e-mailadres hebben achtergelaten, is het tegen de wet om hun een e-mail te sturen. Opta – de instantie die hier toezicht op houdt – heeft namelijk besloten dat je met ‘double opt-in’ moet werken.

Double opt-in is niets anders dan dat iemand zijn naam en e-mailadres invult en vervolgens even op een link moeten klikken om te bevestigen dat hij of zij het daadwerkelijk is die zich heeft ingeschreven.

Hierna zijn ze double opt-in bevestigd en mag je ze zo vaak mailen als je wilt!

Daarnaast moet onderaan iedere e-mail geautomatiseerd een link staan waarmee mensen zich kunnen uitschrijven voor je nieuwsbrief. Als lezers het niet meer leuk vinden, moeten ze dus op een link kunnen klikken om zich uit te schrijven zodat jij ze niet meer mag mailen. Dit noemen ze dat iemand ‘opt-out’ doet.

Je hebt dus opt-in, double opt-in en opt-out. Je moet altijd werken met double opt-in en er moet altijd een opt-out functie zijn.

Ik hoop dat je nu inziet wat de kracht van e-mail marketing is en nogmaals: elk bedrijf moet e-mail marketing gaan toepassen om hun business uit te breiden, de relatie met hun klanten te verbeteren en om veel meer bezoekers te krijgen naar hun website.

Ik hoop dat de tips, trucs en technieken uit dit hoofdstuk jou hebben geholpen en dat je hier absoluut mee aan de slag gaat.

Pas het vandaag nog toe, want elke dag dat je het niet toepast is een dag dat je inschrijvers op je mailinglijst misloopt. En dat is natuurlijk zonde, want voor hetzelfde geld zitten er een heleboel klanten of misschien wel potentiële samenwerkingsverbanden bij. Pas dus vandaag nog e-mail marketing toe!

Succes!

Eelco de Boer

PS Volgende week nog veel meer nieuwe blogs met waardevolle informatie, waaronder een uitgebreid blog over affiliate marketing!

Enormail

Laat hieronder een reactie achter! 0 reacties

Laat een reactie achter: