1

The money is in the list (part one)

Ik heb het al vaker over e-mail marketing gehad, maar nog nooit heb ik dit echt uitgebreid in een blogpost behandeld. Daarom ga ik alle relevante informatie hierover met jullie delen in drie opeenvolgende artikelen.

Ook al zou je helemaal niets van al mijn tips, trucs en technieken gaan toepassen en alleen maar gebruikmaken van e-mail marketing, dan nog zul je echt zien dat er een enorm verschil zou zijn in de groei van je business.

E-mail marketing is gigantisch effectief, het is zo goed als gratis en het kost je weinig tijd. Het zal er echt voor zorgen dat je veel meer omzet gaat draaien, de top of mind awareness bij je klanten wordt veel beter en het heeft gewoon enorm veel voordelen.

Hoe ik zelf begon

Zelf ben ik een jaar of tien geleden achter e-mail marketing gekomen. Zoals je misschien weet ben ik begonnen met het kopen en verkopen van LP’s via het internet. Het enige wat ik toen nog had, was een Worddocument (waarin alle titels stonden van mijn platen) en een hotmailadres (waarin ik alle contacten bijhield van mensen die interesse hadden in deze platen).

Dus wat deed ik? Ik zette een advertentie op marktplaats. In deze advertentie stond, heel erg simpel: “Ik heb een hele koop hiphopplaten te koop. Heb je interesse in deze platen? Stuur me een mailtje, dan stuur ik je een Worddocument met alle titels toe.” Dat is echt alles wat er in de advertentie stond.

Op die advertentie kreeg ik heel vaak mailtjes van mensen met de vraag of ik hun een berichtje wilde sturen met het Worddocument waar alle titels in stonden. Iedereen die mij ooit had gemaild, hield ik netjes bij in mijn hotmailaccount en elke keer dat ik nieuwe platen had, stuurde ik die mensen weer een mailtje.

Iedere keer weer merkte ik dat ik verkopen realiseerde door het simpelweg versturen van een mailtje naar de mensen die mij ooit een mail hadden gestuurd.

Nu in deze tijd kan dat natuurlijk niet meer, want dat is spam. Het is geen double opt-in, iets waar we het later nog over gaan hebben. Maar dat maakt niet uit: ik kwam erachter dat het werkte.

Een jaar later heb ik een webshop laten maken voor toentertijd nog drieduizend gulden. Dit was voor mij echt een grote investering en zodra ik die webshop klaar had en een paar duizend titels in het systeem ingevoerd had, stuurde ik één mailtje naar al mijn contacten.

Binnen een paar dagen had ik meer dan drieduizend euro verdiend! Ik had mijn investering terugverdiend en toen pas werden mijn ogen echt geopend over e-mail marketing. Ik wist toen alleen nog niet dat dit e-mail marketing heette: voor mij was het gewoon het versturen van een mailtje met mijn hotmailadres.

The money is in the list

Zoals ik eerder zei: e-mail marketing werkt. The money is in the list is een heel bekende uitspraak onder internet marketeers wereldwijd. Het houdt simpelweg in dat het geld in je mailinglijst zit.

In Amerika hebben ze een bepaalde formule hiervoor waarbij ze zeggen dat elke persoon die op je mailinglijst staat gemiddeld 1 dollar per maand waard is. Als je dus bijvoorbeeld twintigduizend mensen op je mailinglijst hebt, kun je hiermee $ 20.000 per maand verdienen.

In mijn optiek is dit dikke onzin, want wij hebben veel betere resultaten met onze mailinglijsten. Wij gaan soms zelfs zo ver dat een persoon op onze mailinglijst tot wel honderdvijftig euro waard is. Een dollar per maand moet je dus absoluut niet geloven, maar the money is absoluut in the list.

Hoe groter jouw mailinglijst, des te meer geld je zult verdienen. Als jij een grote mailinglijst hebt en je stuurt deze mailinglijst een mail met een aanbieding erin, dan is de kans heel erg aanwezig dat de verkopen binnen blijven rollen.

Er zijn nog heel veel andere voordelen, waar ik het verderop over gaan hebben.

Elk bedrijf moet e-mail marketing toepassen

Er zijn heel veel verschillende manieren om bezoekers te krijgen naar je website, maar voor sommige bedrijfstypes werken niet alle internet marketing methodes die op Winst.nl worden behandeld.

Als je bijvoorbeeld een kapperszaak hebt, dan is het misschien niet zo handig om eBay te gebruiken. Of als je hypotheekadviseur bent in Amsterdam, dan is het misschien helemaal niet zo handig om AdWords te gebruiken, omdat AdWords best wel prijzig is op het woord hypotheek.

E-mail marketing daarentegen kan elk bedrijf toepassen. Het is helemaal niet moeilijk, het is gratis en het is supereffectief.

Stel je dus voor dat je een kapperszaak hebt. Hoe moet je dan e-mail marketing toepassen? Heel eenvoudig: benader elke klant die bij jou binnenkomt met de vraag of ze hun naam en e-mailadres willen achterlaten.

Stuur vervolgens iedere keer dat je merkt dat je in een bepaalde week heel erg weinig afspraken hebt een mailtje naar je mailinglijst. Doe dit op de maandagochtend en vermeld in het mailtje dat je die week twintig procent korting geeft op bepaalde tijdstippen waarop jij het rustig hebt.

Je zult zien dat je kapperszaak de hele week vol zit en dat is de kracht van e-mail marketing. Het maakt dus echt helemaal niet uit wat voor bedrijf je hebt of wat voor internetstrategie je hebt, als e-mail marketing maar absoluut een groot onderdeel daarvan is.

Geloof me, pas het toe en bedank me later!

Het is effectief en goedkoop

Heel veel e-mail marketing software kun je krijgen voor enkele tientjes per maand en er is zelfs gratis e-mail marketing software.

Enormail bijvoorbeeld, een concept dat wij in 2005 al zijn gestart. Het is volledig gratis, reclamevrij en je kunt het in je eigen stijl opmaken. Voor de kosten hoef je het dus absoluut niet te laten!

Alles fout doen, maar toch effectief! (Markies)

Toen wij nog in Groningen woonden, zaten we in de Oranjebuurt. Dit was vlakbij het Noorderplantsoen en daar in de buurt zit een heel leuk restaurantje genaamd de Markies. De Markies is een heel klein tentje waar maar zo’n twaalf tafels staan. Het heeft een beetje een huiskamergevoel, echt hartstikke leuk.

Toen Daniëlle en ik hier voor het eerst heengingen, hadden we heerlijk gegeten en bij het afrekenen vroeg de eigenaar ons of we ook ons e-mailadres wilden invullen. Niet onze naam en e-mailadres, maar alleen ons e-mailadres, waarop ik hem vroeg waarom hij dit deed.

Hij vertelde dat hij op dat moment iets van achthonderd mensen op die lijst had staan en dat elke keer dat hij een mailtje stuurde, zat hij de hele week vol zat met reserveringen. Zijn hele toko zat dus telkens vol en dit kostte hem helemaal niets. Dit vond ik natuurlijk fantastisch en ik feliciteerde hem met het succes.

Daniëlle vulde haar e-mailadres in en een paar weken later – dat was in de zomer – riep Daniëlle mij erbij en zei: “Hé, de Markies gaat aanstaande vrijdag drie weken dicht en komende vrijdag houden ze dus een soort feest waarbij je voor een tientje onbeperkt salades kunt eten en met barbecue erbij en noem maar op.”

Daniëlle wilde er heel erg graag heen. Jammer genoeg konden we niet, maar dit is dus het resultaat van een mailing: een mailtje wordt verstuurd, mensen lezen het en ze willen ernaartoe.

Toen ik het hoorde van Daniëlle vroeg ik of ze de mail even naar me door wilde sturen en toen ik de mail las, moest ik heel erg hard lachen. Het onderwerp van de mail was compleet fout, de opmaak van de e-mail was helemaal verkeerd, de link was niet klikbaar, je kon je nergens opgeven… Eigenlijk had hij alle regels van e-mailmarketing overtreden!

Maar dat maakt niet uit, want zelfs als je het niet helemaal perfect doet, dan nog kan het gigantisch succesvol voor je zijn en kan het heel goed voor je werken. Deze restauranthouder deed dus bijna alles fout wat fout kon, maar wat hij wel goed deed, was het daadwerkelijk toepassen van e-mail marketing. En het werkte voor hem evengoed gigantisch goed. Dus Markies, mijn complimenten!

Bouw een relatie op met je mailinglijst

Wat gigantisch belangrijk is, is dat je je mailinglijst niet helemaal kapot gaat spammen met waardeloze informatie of alleen maar aanbiedingen.

Op het moment dat jij constant wilt verkopen aan je mailinglijst, zullen de mensen op je mailinglijst je mails niet meer openen. Ze zullen zich uitschrijven en zullen je misschien zelfs als spam zien – en dat is natuurlijk absoluut iets wat je niet moet willen.

Wat je moet doen is ervoor zorgen dat je een relatie opbouwt met je mailinglijst. Dit houdt simpelweg in dat mensen jouw mails gaan waarderen en dat kun je op een paar manieren doen. Ook daar gaan we het nog over hebben.

Maar het is dus belangrijk dat mensen jouw e-mails gaan lezen en ook blijven lezen en waarderen. Het is overigens helemaal niet erg om af en toe te verkopen. Sterker nog: dit moet je af en toe ook wel doen, maar over het algemeen is het heel erg belangrijk om een relatie op te bouwen met je mailinglijst.

Tijdens mijn seminars komen er heel vaak mensen naar me toe die ik nog nooit eerder heb gezien. Zij hebben mij ook nog nooit in real life gezien, maar toch hebben ze het idee dat ze me kennen. Er zijn zelfs mensen die zeggen dat ik als familie voor hen aanvoel, terwijl ik ze nog nooit heb ontmoet!

Dat is natuurlijk heel erg grappig, maar hoe komt dat? Dat komt doordat ik waardevolle informatie verstuur via mijn mailinglijst. Mijn doel is dan ook dat ik via e-mail marketing echt een relatie aanga met heel veel mensen.

Ik pas het nu een jaar of vijf toe in mijn huidige business (de internet marketing business) en het werkt gigantisch goed. De grootste kracht van mijn bedrijf is voor mij echt de waarde van mijn mailinglijst en dat komt natuurlijk doordat ik heel veel waarde biedt aan mijn mailinglijst.

Ik heb honderden e-mails verstuurd naar deze mailinglijst, waarvan het grootste gedeelte waardevolle informatie bevatte.  Een percentage hiervan betrof natuurlijk commerciële doeleinden, maar dat is helemaal niet erg. Dit is namelijk waar je de centen mee verdient.

Hoe bouw je nu die relatie op met je mailinglijst?

Stap 1: Maak het persoonlijk

Heel veel bedrijven willen een heel mooie, opgemaakte nieuwsbrief versturen met hun logo, links erin, navigatie en van alles en nog wat. Dit werkt alleen absoluut niet effectief. Wat wel effectief werkt, is als je iets maakt wat persoonlijk overkomt.

Je moet marketing e-mails schrijven alsof je naar een vriend schrijft. Als je het namelijk op die manier doet, dan worden je mails geopend, gelezen en vaak wordt er ook direct actie ondernomen.

Een tip om het persoonlijk te maken is bijvoorbeeld om de persoon bij de voornaam te noemen. Schrijf dus niet “beste lezer” of wat nog veel erger is: “beste lezers”. Gebruik in plaats daarvan “beste voornaam”. Maak het dus persoonlijk.

Stap 2: Verstuur waardevolle informatie

Zorg ervoor dat de mails die je verstuurt waardevolle informatie bevatten. Een aantal voorbeelden:

Stel je voor dat je een kapperszaak hebt (waar we het eerder al over gehad hebben). Dan stuur je ze niet alleen maar mails met aanbiedingen, maar af en toe geef je ze tips.

Je geeft bijvoorbeeld tips welke shampoo ze het beste kunnen gebruiken, hoe vaak ze het beste hun haar kunnen wassen en stuurt ze voorbeelden mee van hoe ze hun haar kunnen dragen. Als je dit regelmatig doet, dan hebben mensen het idee dat je echt om ze geeft en zullen ze ook absoluut bij je terugkomen in jouw kapperszaak.

Als je bijvoorbeeld e-mail marketing wilt toepassen voor een restaurant, stuur dan wederom niet alleen maar mails met aanbiedingen. Stuur eens in de zoveel tijd bijvoorbeeld een e-mail waarin je uitlegt dat een aantal gerechten van de kaart wordt gehaald. Voeg vervolgens als bijlage de recepten toe van de geschrapte gerechten, voor het geval je klanten heimwee krijgen naar deze schotels.

Wees er creatief in en zorg ervoor dat je waardevolle informatie verstuurt. Als je bijvoorbeeld een online platenwinkel hebt (zoals ik had), stuur dan niet alleen maar mails met de aanbiedingen.

Stuur bijvoorbeeld af en toe een mail met een pdf-bestand waarin je uitlegt hoe je de platen schoon kunt houden zodat het geluid mooi blijft of hoe je de platenhoes kunt beschermen zodat de hoezen er mooi uit blijven zien.

Dit zijn allemaal dingen die elk bedrijf kan toepassen. Zorg er dus voor dat je regelmatig waardevolle informatie verstuurt die leuk is om te lezen.

Maak het zo interessant dat ze je e-mail misschien wel gaan doorsturen of dat ze het bijvoorbeeld “liken” op Facebook of retweeten via Twitter.  Dat zijn allemaal dingen die heel erg belangrijk zijn en die jou weer extra (potentiële) klanten op kunnen leveren.

Tot zover het eerste deel van de driedelinge e-mail marketing blog. Morgen volgt het tweede deel met nog veel meer waardevolle informatie over e-mail marketing, dus houd Winst.nl goed in de gaten!

Succes!

Eelco de Boer

Updates: de overige delen van deze blog kun je hier lezen:

The Money Is In The List (part two)

The Money Is In The List (part three)

Enormail

Laat hieronder een reactie achter! 1 reacties
Hoe ontvang je meer inschrijvers op je nieuwsbrief? - december 21, 2015

[…] mailinglijst kan de "backbone" van je onderneming zijn. Je hoort niet voor niets vaak de zin: "The money is in the list". Maar hoe zorg je er nu voor dat mensen zich inschrijven op je […]

Reply

Laat een reactie achter: