6

The Money Is In The List: 12 E-mail Marketing Technieken voor effectieve mailings

 

“Hé Eelco, e-mail marketing, dat is toch niet meer van deze tijd, man!”
“Wat bedoel je?”
“9 van de 10 mensen denkt aan spam als er een e-mail binnenkomt. Dat levert toch geen business op!”

Hoe vaak ik dat soort verhalen wel niet moet aanhoren, om gek van te worden. Mensen praten elkaar na en het is grote onzin. Het kost je tienduizenden euro's als je zo denkt. Echt, meer dan de helft van mijn business haal ik binnen via e-mail marketing.

Een vriend van mij heeft een e-maillijst van 120.000 man. Voor hem is het echt: VERSTUUR E-MAIL, KRIJG GELD! Fantastisch!

Natuurlijk moet je geen spam-machine worden. Al die spammers hebben ervoor gezorgd dat e-mail marketing een slechte naam heeft gekregen, maar wees zeker ook niet huiverig. Pas e-mail marketing toe in je business en je zult zien hoe goed het werkt. Poets die negatieve associatie e-mail markting = spam, die ook jij mogelijk hebt, weg en ik verzeker dat het je tienduizenden euro's op gaat leveren.

Ik zal niet ontkennen dat de tijd is veranderd. De open rate van een e-mail is minder hoog dan 2, 4, 6, 8 jaar geleden, dat is zeker zo, maar dat neemt niet weg dat het nog steeds werkt. Ook al zorgde de techniek 10 jaar geleden voor 80% conversie en nu voor 43%, dan is dat nog steeds 43% effectiviteit. Maak je business niet complexer dan nodig is. Mijn tip: dingen die werken, blijf ze doen!

E-mail marketing is en blijft een extreem effectieve methode, pas het toe en je business gaat groeien. Appeltje, eitje. Maak het niet complexer dan het is, maar doe het gewoon.

Het versturen van e-mails via je mailinglijst is absoluut magisch. Het wordt ondergewaardeerd en daar kun jij je voordeel mee doen. Pas het als één van de weinigen toe in je markt en ik beloof je dat je binnen no time de gevolgen daarvan ziet. Kassa!

Tip 1: Zorg voor regelmaat, want anders kun je het net zo goed niet doen

Zoals bij elke strategie is het het allerbelangrijkste dat je zorgt voor regelmaat. Be consistent or non-existent, dat is key. Doe je dat niet, dan kun je je de moeite van het beginnen eigenlijk wel besparen. Met af en toe een verdwaalde e-mailmarketingscheet win je de oorlog niet.

Vergelijk het maar met een relatie die je met iemand aangaat. Iedereen maakt het wel eens mee dat je een vriend of familielid een tijd niet hebt gesproken. Vervolgens kom je samen en driemaal raden wat er dan gebeurt tijdens zo’n gesprek ? Heel raar, dan valt er een stilte. Eigenlijk zou je na al die tijd zo ontzettend veel te bespreken moeten hebben, maar nee hoor, het valt stil. Het contact is verwaterd.

Dat wil je niet in je business. Het contact met je klanten is je levensader. Het laatste wat je moet willen, is dat de relatie tussen jou en de mensen op je mailinglijst verwatert. En daarom is regelmaat superbelangrijk.

Zelf ben ik in 2000 begonnen met het versturen van e-mails, ten tijde van mijn eerste webwinkel, maar in 2005 ben ik serieus direct response e-mail marketing gaan toepassen. Dat is sindsdien echt heilig voor me. De afgelopen tien jaar is het misschien één of twee keer voorgekomen dat ik niet minimaal eens per week een e-mail stuur naar 'mijn mensen'.

enormail direct response emails

Tip 2: Alleen met pakkende koppen en content krijg je aandacht (en terecht!)

Never be boring is een extreem belangrijke leidraad in business en marketing. Dus ja, e-mail marketing doen is goed, maar als je niet de moeite neemt om het waardevol en uitdagend te maken, kun je het net zo goed laten. Zorg om te beginnen voor een pakkende titelregel, want anders opent niemand je mail en leest dus niemand je boodschap. Pech. Verspilde energie.

Nog zoiets: verstuur e-mails, geen nieuwsbrieven. E-mail marketing heeft misschien een imagoprobleem, voor nieuwsbrieven geldt dat nog veel erger. En terecht, ze zijn vrijwel zonder uitzondering doodsaai!

“Nieuwsbrief maart 2015.” Kom op, wie gaat die nou openen?

Zorg ervoor dat je je mailinglijst op de korrel neemt met koppen en content die pakkend zijn, die cool zijn, die superwaardevol zijn. Kortom, zorg dat je de mensen blij maakt met je zending en laat anders maar zitten!pakkende headline

Tip 3: Vergeet een “professionele” opmaak en ga voor simpel

E-mails met geen of weinig opmaak werken het beste. Geen logo’s, geen huisstijl, niks van dat al – gewoon een platte e-mail die eruit ziet alsof hij vanaf je mobiel is verstuurd, dat is de way to go. Het is niet alleen mijn persoonlijke overtuiging, we hebben het ook uitgebreid getest en gemeten en ja, de conclusie is duidelijk. De conversie is vele malen hoger, doordat het een stuk persoonlijker is dan een gepimpte nette nieuwsbrief of email.

Ik adviseer je om je e-mails niet al te breed te maken. Zorg ook niet voor ellenlange lappen tekst, maar houd het kort.

kort maar krachtig email-1

Tip 4: Promoot ook je sociale kanalen

Ik ben een veelvreter en vind dat je jezelf per definitie tekort doet als je je beperkt. Tuurlijk, je hebt die e-maillijst, maar dat betekent niet dat je je social media kanalen niet zou kunnen promoten via je e-maillijst. Stel, je hebt een Facebook page met 1.300 likes en je hebt een maillijst met 3.000 namen. Stuur een mail over die 1300 likes op je FB-page en bam, je hebt in één klap 1.600 likes.

Kleine moeite, groot verschil.

Andersom geldt het net zo hard. Daarover ga ik straks meer vertellen in tip 8.

Bottom line: doe cross promo’s naar andere kanalen en zo zie je dat je hele business over de hele breedte groeit.

Vaak krijg ik de vraag: “Hoe kan ik meer Periscope-volgers krijgen?” Het antwoord staat hierboven. Dit gaat natuurlijk ook op voor Twitter, Facebook, of whatever. Alles moet elkaar versterken en je e-mail marketinglijst is daarvoor een superhandige basis. Vanuit die lijst maak je andere social media kanalen sterker en het kost je eigenlijk amper moeite.

 

social media promotie

Tip 5: Doe elk kwartaal een lancering

Mijn stelregel is dat je regelmatig piekmomenten in je business moet creëren. Dat gaat extreem goed door het doen van lanceringen. Dat kan natuurlijk niet elke week, want dan worden mensen helemaal gek van je en komen je lanceringen niet meer door. Maar doe je het goed, dan zorg je voor een regelmatig terugkerend goudmijntje.

Overigens hoeft dat niet telkens iets totaal nieuws te zijn. Je kunt rustig een product of dienst waar je in het verleden goede resultaten mee behaalde opnieuw lanceren.

Mijn advies is om minimaal eens per kwartaal een lancering te doen. Je bouwt dan echt op naar een bepaald moment, hét piekmoment! Daar zet je dik op in en zo zorg je voor een boost in je omzet en in je exposure. Eén keer per kwartaal is dat prima te doen, dan jaag je mensen niet bij je weg.

Door je mailinglijst goed in te zetten bij een lancering – volg daarvoor gewoon deze tips 😉 – , haal je weer extra exposure en extra omzet binnen. Superwaardevol!

Tip 6: Doe elk kwartaal een marketingcampagne

Een lancering is natuurlijk behoorlijk groot en ingrijpend. Daarnaast is het verstandig om, eveneens één keer per kwartaal, een marketingactie of -campagne te doen. Hoeft helemaal niet groot te zijn, klein is prima. Zo vestig je telkens weer even de aandacht op je. Denk bijvoorbeeld aan een 48 uur durende kortingsactie of zoiets eenvoudigs. Je moet wel een beetje creatief zijn natuurlijk en niet ieder kwartaal met hetzelfde kunstje komen.

Doe je ieder kwartaal een lancering en een marketingactie/campagne, dan heb je om de zes weken een piekmoment aan omzet. De combinatie lancering/actie is extreem krachtig.

Tip 7: Geef je e-mail marketing een boost door te segmenteren

Een heel krachtig ding dat je kunt doen met e-mail marketing is dat je kunt segmenteren.

Stel, je hebt een mailinglijst met 10.000 mensen en je hebt aan 1.200 van hen al je laatste boek verkocht. Bij een mailing met een kortingsactie op je boek wil je natuurlijk dat die 1.200 dan niets ontvangen en de rest wel. Dat bereik je eenvoudig door te segmenteren. (Ik noem een boek als voorbeeld, maar het kan natuurlijk van alles zijn.)

In het voorbeeld over je boek geef je dus aan dat 1.200 mensen van de lijst moeten worden overgeslagen bij de e-mailmarketingactie. Kortom, je segmenteert. Zo stuur je de mail naar je hele lijst, met uitzondering van de mensen die je product al hebben. En dat is natuurlijk wat je moet willen, want van spam wordt niemand vrolijk, en zeker je klanten niet.

Bovenstaande is de simpelste manier van segmenteren, je kunt het eindeloos uitbreiden en zeer complexe funnels inrichten. Maar ik zou het om te beginnen eenvoudig houden.

Het genoemde voorbeeld heet ook wel groepen uitsluiten. Dat kun je doen door met verschillende lijsten te werken, of met verschillende tags. Door te segmenteren baken je duidelijke doelgroepen binnen je mailinglijst af met als ultiem doel dat je e-mailmarketingactie een zo groot mogelijk succes wordt. Ook kun je bijvoorbeeld mensen die je niet zo geschikt vindt voor een bepaald seminar dat je gaat geven een keertje overslaan.

segmentatie

Tip 8: Met Facebook Ads groeit je mailinglijst als kool

Je mailinglijst laat je supersnel groeien via Facebook Ads. Ik heb natuurlijk een uitgebreide training over Facebook opgenomen, dus check die ook, en daar heb ik het hier ook over.

Veel simpeler kan het niet. Je maakt een bericht waarin je aangeeft wat je te bieden hebt en natuurlijk mag de befaamde 'klik hier' niet ontbreken. Zo komen de mensen op een opt-in pagina waar ze hun naam en e-mailadres kunnen achterlaten. Bam! Weer nieuwe aanwas voor je mailinglijst. Doe je het goed, dan laat je je lijst zo met duizenden namen en mailadressen per maand groeien.

Zeker, je moet er budget voor vrij maken, want het blijft adverteren. Maar ik kan je één ding verzekeren: ik ben nu 15 jaar internetondernemer, en daarvan ben ik 10 jaar echt actief bezig met e-mail marketing, compleet met opt-in pagina’s en dat soort dingen, en in die hele periode is het echt nog nooit zo makkelijk geweest om je mailinglijst snel op te bouwen. Een paar jaar geleden gooide AdWords je er gewoon uit, maar nu met Facebook, pffff – veel beter dan dit gaat het niet worden, denk ik.

Maak daar gebruik van en als ik je één ding mag adviseren: wie dik inzet op Facebook Ads krijgt een mega-dikke mailinglijst.

Over Facebook gesproken, vergeet niet mijn 42 Facebook Tips te bekijken. Superwaardevol!

 

facebook ads

Tip 9: Zorg voor een goede afwisseling tussen “Zaaien en Oogsten”

Bij e-mail marketing is het enorm belangrijk dat je niet de hele tijd met aanbiedingen komt. Het is ook niet de bedoeling dat je constant alleen maar waardevolle content mailt. De kunst is om daar een balans in te vinden.

Hoe houd je je publiek 'involved', dat is de vraag. Mijn antwoord is dat het een kwestie van geven en nemen is. De ene keer waardevol, de volgende keer nog eens waardevol, en dan kom je met een aanbod. Je moet ook zeker niet alleen geven om te nemen, maar ook écht waardevol zijn.

Aan de andere kant hoef je zeker niet te bang zijn om af en toe met aanbiedingen te komen en zo business binnen te halen via email. Een goede balans vinden tussen waarde creëren en commercieel zijn, dat is key.

Tip 10: Oude leads heractiveren met de “9 word email” is goud

Oude leads benaderen met een korte e-mail is een tip die ik kreeg van een vriend van me en als je het mij vraagt, is het de stuff of legends. Naar het schijnt is hij de eerste ter wereld die met een opt-in pagina kwam. Zijn naam is Dean Jackson en hij is echt een baas als het gaat om e-mail marketing.

Dean had zijn eerste opt-in pagina al in 1998. Mensen lieten hun naam en mailadres achter en zo ging hij e-mail marketing doen. Ter vergelijking: mijn eerste echte opt-in pagina maakte ik in 2005.

De '9 word email' is een andere briljante vondst van Dean. Te simpel voor woorden, maar het is zoooo enorm effectief. Met deze methode heractiveer je leads uit het verleden. Dus mensen die ooit interesse in je hebben getoond, kun je zo weer bij je business betrekken.

Mijn ervaring is dat de respons bij een '9 word email' door het dak gaat.

De techniek is supersimpel. Je stuurt een mail met een vraag, en daarbij is het mega-belangrijk dat de mail er heel persoonlijk uitziet. Het is één vraag en that’s it.

Ik geef je een voorbeeld. Vorig jaar rond deze tijd voelde ik dat ik de mensen op mijn mailinglijst te lang geen waarde had gegeven. Ik had te lang niet geconnect met mijn klanten en potentiële klanten. Ik weet het nog goed. Het was een week voordat ik op vakantie ging en ik stuurde deze e-mail op voornaam: “Hoi …, hoe gaat het met jou en je business? Let me know.” Dat was alles.

Sure, het waren iets meer dan 9 words, maar het aantal is dan ook geen wet die in marmer gehouwen is. Het mogen 10, 12, of 8 woorden zijn, maakt niet zoveel uit, als het maar kort is. Bottom line is dat je mensen persoonlijk aanspreekt. Je stelt een vraag waarop ze wel móeten reageren.

Binnen één dag had ik 2.000 reacties. Stel je voor, 2.000 e-mails van potentiële klanten die al tijden van mijn radar waren verdwenen (en andersom). Mensen die ik sinds 2005, 2006, 2007, enzovoorts, niet meer had gecontact mailden me: “Oh, wat tof dat je naar me vraagt!” Die hele week ben ik intensief bezig geweest met het aantrekken van al die contacten. Natuurlijk moet je dan weer echt met ze connecten en niet puur een mail sturen om een mail te sturen. Écht contact, daar gaat het op zo'n moment om.

Via Dean leerde ik een gast kennen die motorbroeken verkoopt. Die dingen doen 500 dollar per stuk en zijn marketingsysteem is eigenlijk heel basic: iemand vult zijn naam en e-mailadres in om een brochure te downloaden. Het eerste wat die geïnteresseerden vervolgens krijgen, is een 9 word mail: “What type of motor do you drive?”

Iedereen die gek is van motorrijden, zal die vraag beantwoorden. Zo krijg je niet alleen e-mailadressen binnen, maar schep je ook direct een persoonlijke band. Mensen vertrouwen je en vertrouwen is de basis onder iedere gezonde business.

Die vriend van Dean weet door één simpele e-mail zijn potentiële klanten in het hart te raken en zo verkoopt hij motorbroeken, hoe briljant is dat!

Die persoonlijke touch, dat is dus extreem krachtig. Eén op één marketing is 100% van deze tijd en als je dat gaat toepassen, verzeker ik je een grote respons. In het verlengde daarvan liggen mooie resultaten voor je business.

Het sluit ook aan op wat ik net zei over de opmaak van je e-mails. Het maakt niet uit of ze er nu supergelikt uitzien of niet, het gaat om de persoonlijke touch. Slaag je erin om echt een connectie met je klanten te maken, dan ga je absoluut knallen.

oude leads heractiveren

Tip 11: Heb een “lead generator” met een onweerstaanbaar aanbod

Een echt grote mailinglijst bouw je alleen op met een lead generator. Het komt er eigenlijk op neer dat je iets weggeeft in ruil voor een mailadres.

Via een lead generator komen geïnteresseerden op je aanmeldpagina, de zogenaamde opt-in box/pagina. Hier laten mensen hun naam en e-mailadres achter, want jij hebt ze iets beloofd. Dat kan van alles en nog wat zijn: een video, podcast, e-book, toegang tot een webinar, whatever, als het maar iets is waarvoor mensen graag betalen met hun mailadres.

Het is ook geen abacadabra. Als jij zegt: “Vul hier je naam en e-mailadres in om mijn nieuwsbrief te ontvangen,” en je geeft er niets voor terug, dan krijg je nul namen en adressen. Als je ze in ruil voor hun gegevens waarde biedt, is een deal snel gemaakt. Denk aan onderwerpen als '7 manieren om een echtscheiding te voorkomen', of '12 dingen die je moet weten voordat je begint met videomarketing', of '5 redenen waarom je zeker geen buikspieroefeningen moet doen'. Jij geeft iets weg wat voor die mensen van waarde is en krijgt iets terug wat voor jou van waarde is. Goeie deal, toch?!

Vanzelfsprekend zal de respons groter zijn als je een 'killer offer' doet. Als jij zo'n onweerstaanbaar aanbod doet, dat mensen zeggen: “Wow, dit moet ik echt hebben! Zeg me wat ik moet doen en ik doe het,” ja, dan zul je zien dat je mailinglijst binnen no-time uit zijn voegen barst. Reken rustig op een verschil in conversie van 1% en 20%.

Stel dat je 500 bezoekers per dag krijgt. Bij 20% conversie groeit je lijst dagelijks met 100 man en dat zijn er 36.500 op jaarbasis. Bij 1% conversie zijn dat er 5 per dag en dat zijn er nog geen 2.000 op jaarbasis. Reken maar uit, dat verschil in conversie kan een complete gamechange in je business betekenen. Bij de ene een omzet van 80.000 euro, bij de andere knal je naar ver over de 1.000.000!

Ik adviseer je echt om een onweerstaanbaar aanbod te creëren, een onvervalst killer offer, en combineer dat met een goede lead generator. Daarna is het gewoon een kwestie van traffic erdoorheen jagen.

lead generator

Tip 12: Automatiseer via een autoresponder, zodat je omzetten automatisch toenemen

Goed, je hebt tip 1 tot en met 11 toegepast. Je verstuurt vette e-mails, toffe concepten, pakkende koppen, je biedt heel erg veel waarde, soms kom je met een niet te missen aanbod, het is never boring en je hebt de goede balans gevonden, dan is het tijd voor de kers op de taart: automatiseer de boel.

Zo zorg je ervoor dat iemand die zich vandaag voor je mailinglijst aanmeldt structureel je e-mails ontvangt zonder dat jij er omkijken naar hebt. Je richt een autoresponder in en de rest gebeurt automatisch. Bijkomend voordeel van zo'n autoresponder is, dat je vooruit werkt en zo kun je makkelijk een goede balans vinden tussen waarde, waarde, pitch, waarde, waarde, pitch, et cetera.

Als je je hele systeem goed hebt neergezet, is automatiseren de laatste bouwsteen die nodig is om e-mail marketing goed voor je te laten werken.

automatiseren

….

Dat was de laatste tip wanneer het gaat over e-mail marketing en ik kan er echt een week over doorgaan, omdat het zo’n krachtig medium is. Nog steeds is e-mail marketing voor ons de meest effectieve methode om veel traffic in korte tijd te krijgen. Facebook is krachtig, Twitter is krachtig, maar als we een e-mail sturen waarin we mensen bijvoorbeeld uitnodigen voor een webinar, gaat het door het dak.

Veel van de tips die ik net met je heb gedeeld, paste ik 15 jaar geleden al toe - maar het blijft actueel. Toen verstuurde ik e-mails via mijn hotmail-account en zo kreeg ik bestellingen voor mijn webwinkel in tweedehands elpees. Nu loopt het van uitnodigingen voor 'Marketing Summits' tot tips om je business 100% voor je te laten werken, maar in essentie is de methode niet veranderd.

Voor mij begon het allemaal met e-mail marketing. Mijn eerste geld verdiende ik online, doordat ik mensen via hotmail een mailtje stuurde: 'Je hebt interesse voor deze lp’s, check ook dit Word document met lp’s en stuur me een mailtje terug welke je wilt hebben'. Zo ging het rollen. Mensen stuurden me contant geld. Eerst guldens later euro’s, ponden, dollars, cheques, ze kwamen zelfs naar mijn huis in Drachten in Friesland om mij geld te brengen. Dat was nooit gebeurd als ik ze geen mailtje had gestuurd.

Driemaal raden wat mijn associatie is met e-mail marketing is? Ik ben zo'n groot fan van e-mail marketing dat ik mede-eigenaar van Enormail ben.

Enormail

Laat hieronder een reactie achter! 6 reacties
www.airquee.nl - oktober 1, 2015

wij zijn met nw website bezig en volgend jaar komt er een E commerce range kussens in een webshop met prijzen die alles op zijn kop gaat zetten , zoeken nu naar PR activiteiten

Reply
Rik - oktober 1, 2015

Super artikel dit! Leuk om te lezen en het motiveert weer om door te zetten met emailmarketing. Ik kom er ook achter dat ik een hoop dingen goed doe!

Wat ik alleen nog lastig vind is het automatiseren. Ik wil eigenlijk gewoon nieuwe, actuele content schrijven en actuele acties invoeren. Als ik een bepaalde lijst automatiseer dan heb ik het gevoel dat ik in de knoop kom met geautomatiseerde mails en mails die ik daar handmatig aan toe wil voegen.

Stel bijvoorbeeld dat ik een mailinglijst heb die na een aantal geautomatiseerde mails en een maand later een aanbieding doet. Deze zelfde mailinglijst wil ik ook benaderen met een andere actie die actueel is. Raakt het geautomatiseerde verhaal en de acties dan niet in de knoop?

Reply
    Youri Meuleman - oktober 2, 2015

    Leuk om te lezen Rik! Wat je bijvoorbeeld kunt doen is met labels werken. De mensen op je lijst krijgen dat mailings met in de onderwerp een soort label. Je moet dat de onderwerpen altijd beginnen met bijvoorbeeld een product naam en als je een andere actie tussendoor doet kun je dat gewoon vanuit je bedrijf doen maar dan loopt het niet door elkaar heen.

    Bijvoorbeeld:
    Ik download een give-away waardoor ik op jouw lijst kom te staan.
    Vervolgens krijg ik een mail met [#GIVEAWAY] *Mail 1*
    De volgende dag krijg ik een mail van jou met een actie "Claim direct jouw plek!"
    De dag erna ontvang ik weer een mailing [#GIVEAWAY] *Mail 2*

    Dan loopt het voor mij niet door elkaar heen 😉

    Reply
Marijn - oktober 2, 2015

Hoe segmenteer je klanten die al op je algemene lijst staan en bijvoorbeeld via een mailcampagne een artikel kopen? Hoe segmenteer je diegene in een aparte lijst?

Reply
Denise - oktober 18, 2015

Beste Eelco,

ik ben een groentje in internet marketing en dit artikel over email-marketing heeft me op weg geholpen. Nu ga ik daarmee aan de slag.

Een vraagje, heb je enkele voorbeelden voor me van autorespond messages? Ik wil de band met de kopers van mijn product continuerenmet heb daar wat guidence voor nodig. Can you help me out here?

Bigi odi (Surinaams voor hartelijke groet),

Denise

Reply
Domineer Google met deze 15 tips | Winst.nl - november 23, 2015

[…] (Ook wij zijn groot fan van e-mailmarketing. Lees onze blogpost met 12 technieken voor effectieve mailings.) […]

Reply

Laat een reactie achter: