Ondernemerschap

Een Miljoen Euro’s Aan Waarde Letterlijk Weggegooid

2 reacties

In 2007 ben ik echt begonnen met het verdienen van ‘dik geld’. Ik was eigenlijk de enige ‘internetmarketeer‘ die andere ondernemers leerde hoe ze een online business konden starten en het daarnaast serieus genoeg nam om van zijn expertise een ‘business’ te maken met waardevolle producten.

Dit was het jaar dat ik voor het eerst de “Business in a Box” lanceerde, wat een ‘thuiswerk cursus’ was met 8 mappen (meer dan 1000 pagina’s), 8 dvd’s en 8 cd’s waarin ik je stap voor stap leerde hoe je from scratch een internetbusiness kon opbouwen.

Ik verkocht deze cursus voor 2000 euro en het begon goed te lopen. De marge op elke ‘doos’ was rond de 1900 euro en het was een topjaar.

Ik trok volle zalen, verkocht veel cursussen via lanceringen en ik ging miljoenen verdienen in 2008, althans dat dacht ik.
Het ging me zo makkelijk af, dat het tijd was om naar het ‘volgende level‘ te gaan. Ik besloot om mijn expertise uit te breiden naar meerdere producten en een team te gaan bouwen dat deze groei kon ondersteunen.

In 2008 groeide ik van 4 man naar 17 man. We bouwden ons eigen websitesysteem zodat onze klanten nog sneller succes konden behalen zodat wij dit voor ze deden en ik ging meerdere cursussen maken met een verkoopwaarde van meer dan €15.000,-

Dit zou het jaar worden, en het werd me ook een jaar.

Opschonen & Opschalen

Mijn selectieproces was, om het simpel te noemen, non-existent. Tijdens mijn studie Commerciële Economie had ik tijdens mijn stageperiode bij een bedrijf dat reünies organiseerde geleerd dat je aan het begin van een sollicitatiegesprek altijd moest zeggen dat ze al waren aangenomen.

Deze techniek had ik ook maar aangenomen, want echt tijd had ik niet voor het voeren van deze gesprekken. Ik was ook zo’n kerel die er wel een uitdaging in zag als je een paar flinke afwijkingen had. Ik kon je wel fixen, was mijn opportunistische overtuiging.

Halverwege 2008 had ik een groep gasten bij elkaar dat niet eens een beetje leek op een team. Ik kan me nog herinneren dat ik op een gegeven moment op kantoor kwam en in het programmeurshok kabaal hoorde. Ik merkte al snel dat ik moest ingrijpen want twee van mijn ‘teamleden’ stonden op het punt om met elkaar op de vuist te gaan.

Twee keer kwam ik terug van een seminar en twee keer na dit seminar moest ik constateren dat de camera-apparatuur inclusief opnames was gestolen.

Ik had stagiaires die verslaafd waren aan porno kijken tijdens werktijden en we hadden 1 vrouw aan het werk die op een gegeven moment rennend naar huis is gegaan omdat er weer een rare opmerking was gemaakt. Het was een chaos.

 

Mijn kosten gingen enorm omhoog, maar dit maakte niet uit. Ik had immers besloten om een flinke ‘back-end’ te creëren zodat de bestaande klanten meerdere producten bij ons konden afnemen.

In 2008 lanceerde ik, naast alle hectiek, chaos en stress door o.a.:

  • Een “Dropshipping cursus” van 3 mappen en 16 dvd’s a 1997 euro
  • Een “Business in a Bag”, wat een e-mailmarketingcursus was van meerdere mappen en tig dvd’s verpakt in een reiskoffer a 997 euro
  • De “Momentum Methode” wat een 6 weeks coachingsprogramma was over persoonlijke ontwikkeling a 997 euro,
  • Een Time Managementcursus met 10 cd’s (waar ze de tijd vandaan halen weet ik ook niet) a 497 euro,
  • De “Ondernemers Starters Kit” wat meerdere mappen en tig dvd’s en cd’s waren a 997 euro.

Ik startte met verkopen van e-books in nichemarkten als dating, darten, Oman, Dubai, Vietnam, Thailand en stoppen met roken, om maar een paar te noemen. Ik begon ook met meerdere partnerships en ik gaf vele seminars.

Een topjaar zou je zo zeggen.

In ditzelfde jaar merkte ik dat mijn “Marketing touch” minder effectief werd. De lanceringen die ik deed van mijn nieuwe, fantastische producten sloegen niet echt aan. Ik merkte dat ik sales MOEST draaien om de toko draaiende te houden. Ik heb periodes gehad dat ik meer dan €100.000,- aan openstaande rekeningen had, mijn krediet van €15.000,- verbruikt was, het erop leek dat een belastingdienst controle verkeerd zou uitpakken en ik de salarissen van mijn personeel moest betalen wat een enorme uitdaging bleek, elke maand weer.

2008 is voor mij het jaar geweest dat ik de theorie van “Opschonen & Opschalen” goed ben gaan begrijpen en ben gaan toepassen. Gelukkig heb ik sindsdien nooit meer zo rigoureus hoeven “opschonen”, maar het is wel iets waarbij ik me er constant van bewust ben dat ik dit CONSTANT moet blijven doen.

“What to do?”

Anyway, naast dat ik wel MOEST opschonen wanneer het ging om personeel dat niet op hun plek zat in mijn organisatie, ben ik me ook meer gaan verdiepen in de cijfers in mijn business.

Ik had al mijn administratie uitbesteed aan een financieel expert die bij mij op kantoor zat en ik hoefde letterlijk niets te doen aan mijn administratie. Geloof het of niet, maar ik heb maanden gehad dat ik niet op mijn bankrekening keek omdat mijn financieel expert dit allemaal voor me deed.

We hadden eens in de week (ofzo) een meeting en dan bespraken we alles. Ik had een belangrijke taak, en dat was de omzet en hij deed zijn uiterste best om de financiële chaos die er was zo goed mogelijk te managen.

Begin 2009 besloot mijn financiële expert om een nieuwe route te gaan bewandelen en moest ik ineens zelf mijn administratie overpakken. Dit is een van de beste dingen die me kon overkomen, want ik werd noodgedwongen bewust van hoe de zaken er echt voor stonden en vooral wat wel en niet werkte qua marketingactiviteiten.

Ik bekeek mijn cijfers van 2008 en zag een bijzondere, enorm counter intuitive trend in de cijfers. 80% van ALLE verkopen waren mijn “Business in a Box” terwijl ik 6 ‘high end’ cursussen had gecreëerd en gelanceerd in 2008. Ik had ongeveer 15% van mijn marketingactiviteiten in de Business in a Box gestoken en 85% in alle andere producten, maar 80% van de omzet zat dus in de Business in a Box.

Hmm.

What to do?

“All from selling 1 simple product”

Ik merkte hoe ‘cleaner’ mijn bedrijf werd qua mensen en projecten, des te beter ikzelf ging functioneren en hoe meer geld er overbleef. Ik besloot iets te doen waarvan ik weet dat veel ondernemers deze beslissing nooit zouden durven nemen.

Ik besloot al mijn cursussen weg te gooien en me in 2009 VOLLEDIG te focussen op het verkopen van slechts 1 product, de Business in a Box.

We huurden de 2 bovenste verdiepingen van een pand in Groningen en beneden huurde we ons zogenaamde ‘distributiehok’. In dit hok stonden al mijn cursussen met een verkoopwaarde van vele miljoenen euro’s. Duizenden dvd’s, honderden gevulde mappen en miljoenen pagina’s aan cursusmateriaal. Mijn trots.

Je moet je voorstellen hoe ik me heb gevoeld toen de vuilstortwagen (waarvoor we een paar honderd euro moesten betalen om langs te laten komen) voor kwam rijden en we al mijn cursussen erin gooiden.
Ik voelde me beroerd, ik had gefaald en al het werk was voor niets geweest. Een leeg hok, een leeg kantoor vol met bureau’s, stoelen, computers en een lege bankrekening.

Vijf maanden later ging ik 7 weken op reis met Danielle naar Azië om vervolgens met elkaar te trouwen op een knalbruiloft. 150 man, helikopter, boot, limousine, band, alles. Ik kocht een BMW X5 die al jaren op mijn ‘bucket list‘ stond en na onze bruiloft vlogen we naar de Malediven voor onze honeymoon. Ik had me nog nooit zo goed gevoeld.

Het was al bijna 4 uur ‘s ochtends en we waren in de bar die we hadden afgehuurd en ik was even met een goede vriend van me uit Zwitserland aan het nagenieten van een van de mooiste dagen die we ooit hadden beleefd.

“What’s the cost of this one day” vroeg hij. “Approximately €30.000,-” zei ik. “All from selling 1 simple product” zei hij daarop.

Zo waar!

Tags:

Misschien vind je dit ook interessant

2 reacties. Reactie plaatsen

Antoinette H.
3 april 2015 10:20

Eelco wat een fantastisch verhaal en het kwam bij mij binnen, want ik voelde met je mee hoe mooi je vertelt dat de vuilniswagen kwam en hoe pijn dat het deed al het werk voor niets te hebben gedaan en het gevoel dat je zoooo gefaald hebt ….alles voor niets

Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.
Je moet de voorwaarden accepteren voordat je het bericht kunt verzenden

airbnb startup
Leren van Succesvolle Start-ups: AirBnB!
42 Facebook Tips: Meer bezoekers, likes, reacties en “shares via Facebook en Facebook adverteren
Menu