Internetmarketing

Een bericht voor alle werkgevers

Geen reacties

Een paar weken geleden belde een vriend van mij op omdat hij een opdracht had gekregen van zijn baas:

“We moeten ‘iets’ met Twitter doen, want iedereen heeft het over Twitter! ”

In dit bedrijf werken ongeveer twintig mensen, het bedrijf doet zelf nog helemaal niets op het gebied van internet en zijn baas ziet zijn omzet dan ook heel erg dalen.

Deze vriend belde mij dus op en vroeg me van: “Wat moet ik met Twitter doen? We moeten namelijk ‘iets’ met Twitter doen.”

Ik vind het zo bijzonder dat zo’n baas hem aan het werk zet door te zeggen ‘we moeten ‘iets’ met Twitter doen’ omdat hij dit waarschijnlijk op Ontbijtnieuws op RTL 4 gezien heeft of in een marketing tijdschrift had gelezen.

Dit is natuurlijk geen internetstrategie en ‘iets’ met Twitter doen is natuurlijk dodelijk voor elk bedrijf.

Wees zelf de grootste expert

Wat ik veel zie tijdens mijn seminars is dat veel mensen naar me toe komen die zijn gestuurd door hun baas. Op zich is hier natuurlijk helemaal niets mis mee is. In de tijd dat ik nog personeel had was de grootste kostenpost voor mij ook het meebrengen van personeel naar seminars in Nederland, maar ook vaak in het buitenland.

Ik heb personeel meerdere malen meegenomen naar Londen, maar ook bijvoorbeeld naar Amerika en andere landen. Dit is ook iets wat ik absoluut zal blijven doen, mocht ik weer personeel krijgen. Ik merk namelijk dat kennis de beste investering is die je kunt doen in je personeel – en natuurlijk ook in jezelf.

Toch denk ik dat het belangrijk is dat jij als ondernemer – en helemaal als werkgever – zelf de grootste expert moet worden op het gebied van internet marketing.

Misschien gaan er nu allerlei alarmbellen bij je rinkelen en heb je zoiets van: ik heb geen tijd, ik heb geen verstand van internet of ik ben niet technisch aangelegd, maar dit zijn natuurlijk onzinredenen die je jezelf vertelt om het niet te hoeven doen.

Jij als werkgever moet ervoor zorgen dat jij de grootste expert bent op het gebied van internet marketing, zodat jij jouw personeel kunt aansturen en met ze kunt brainstormen op niveau. Je wilt toch niet dat ze jou moeten gaan vertellen wat jij moet gaan doen op het internet?

Er zijn duizenden websites die vertellen wat je kunt doen op gebied van internet en internet marketing. Ook zijn er heel veel case studies en mooie voorbeelden van bedrijven die succesvol zijn geworden met bijvoorbeeld social media.

De realiteit is alleen dat het grootste gedeelte daarvan altijd uitzonderingen zijn of dat degene die het vertelt het allemaal rooskleuriger maakt of misschien zelfs wel verzint. Er zijn een hele hoop boeven in deze wereld die zogenaamd expert zijn.

Jij als ondernemer zult ervoor moeten zorgen dat jij zelf de ervaring gaat opdoen in plaats van aan je personeel te vertellen dat ze even op het internet rond moeten zoeken en vervolgens op basis daarvan wat ‘dingen’ op het internet moeten gaan doen.

Ook ‘wat dingen op het internet gaan doen’ is absoluut geen goede internetstrategie. Jij als ondernemer zult ervoor moeten gaan zorgen dat je zelf al die kennis zult gaan krijgen. Wees ook bereid om daar tijd, geld en energie in te steken.

De kennis die je daarbij opdoet kun je namelijk voor de rest van je leven meenemen. Ook kun je dan op niveau met je personeel (maar ook met andere partijen) communiceren en brainstormen.

Je webdesign bedrijf bestaat uit webdesigners, niet uit internet marketeers

Iets anders wat ik heel veel zie bij veel ondernemers is dat ze naar een webdesign bedrijf gaan, hun website laten maken en vervolgens direct denken dat ze een internetstrategie hebben.

Bedenk wel: 99% van de webdesign bedrijven kan wel heel mooie websites maken die er mooi uitzien en zelfs misschien wel heel gebruiksvriendelijk zijn, maar dat betekent niet dat je direct een goede internetstrategie hebt.

Laatst was ik uit eten met een vriend van mij die bij een van de grootste en meest belangrijke webdesign bedrijven van Nederland werkt. Dit bedrijf staat erom bekend dat ze niet alleen stilstaan bij het webdesign, maar ook bij een internetstrategie.

Toen hij me vertelde wat er allemaal mogelijk was, zei ik: “Oké, dat is allemaal heel tof, maar hoe zit dat met een upsell? Hoe kun je een upsell plaatsen in je systeem?

Hierop keek hij me aan en zei: “Maar dat hoeft toch helemaal niet? Nadat iemand iets heeft gekocht hoeven ze toch geen upsell te krijgen? Dan hebben ze toch al betaald?”

Dit is typisch de gedachte van een webdesign bedrijf: het proces moet goed verlopen, iemand moet betalen en moet netjes het product geleverd krijgen. Om nadertijd nog iets te gaan verkopen of een follow-up te doen via e-mail zijn dingen die helemaal niet belangrijk zijn. Zulke dingen zijn juist echte winstverdubbelaars zijn en dat is natuurlijk hetgeen dat telt.

Bij je webdesign bedrijf werken dus geen internet marketeers. Jij bent de internet marketeer en jij moet jouw webdesigners vertellen wat ze moeten doen en waarom ze dat moeten doen.

Als zij vertellen dat je het beter niet kunt doen maar jij het goed kunt onderleggen omdat je verstand hebt van internet marketing, dan zul je zien dat je vele malen meer omzet zult gaan doen via het internet.

Techniek hoef je niet te begrijpen, marketing wel

Misschien ben je een klein beetje bang om erin te duiken omdat je de techniek niet helemaal goed begrijpt. Dat is helemaal niet erg, want ik ben zelf ook helemaal niet technisch aangelegd en ik heb wel honderden websites.

De marketing daarentegen begrijp ik helemaal perfect. Ik weet precies wat een website moet doen en waarom die dat moet doen, puur omdat ik de marketing begrijp. Vervolgens kan ik uitleggen aan een programmeur of een webdesigner wat hij moeten doen en waarom die het moet doen.

Hoe ze het doen moeten ze zelf weten, het gaat mij om de marketing!

Succes!

Eelco de Boer

Misschien vind je dit ook interessant

Strategie vs. Technieken

Als internet marketeer is het belangrijk dat je constant op de hoogte blijft van de nieuwste ontwikkelingen. Er zijn talloze nieuwe ontwikkelingen die steeds op ons pad komen, maar het is aan jezelf om te kijken welke technieken je daadwerkelijk gaat hanteren en welke je besluit over te slaan. Dit heeft heel veel voordelen, omdat...
Lees verder

Twee linkerhanden: perfect!

Heel veel ondernemers denken dat je technisch aangelegd moet zijn om een succesvolle internet business te hebben, maar niets is minder waar. Ik heb zelf honderden websites en ben al meer tien jaar actief met het ondernemen op internet. Toch heb ik zelf nog nooit van mijn leven een website gebouwd. Ik heb ook absoluut...
Lees verder

Gebruik netwerksites

Als ik iets zou moeten noemen dat mij het afgelopen jaar is opgevallen in de (internet) marketing, dan is dat wel de opkomst van de social media. In toenemende mate proberen we op ingenieuze wijze gebruik te maken van netwerksites als Hyves, Facebook, Twitter en LinkedIn. Daarbij maken marketeers het meest gebruik van LinkedIn. Het...
Lees verder

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.
Je moet de voorwaarden accepteren voordat je het bericht kunt verzenden

5 tips voor spreken in het openbaar
Zoekmachine optimalisatie (part one)
Menu