emailmarketing

E-mailmarketing: Outdated?

4 reacties

Tijdens de hoogtijdagen van social media vraagt men zich wel eens af of e-mailmarketing zijn beste tijd niet zo’n beetje gehad heeft. Met een Facebook fanpage en Twitteraccount kun je toch ook prima contact houden met je klanten en hen promoties voorschotelen? Social media is toch helemaal van deze tijd en e-mail niet?

Tijd om deze misvatting de wereld uit te helpen! E-mailmarketing kan namelijk nog een boel betekenen voor je onderneming…

Specifieke targeting

Met een Facebook fanpage of via Twitter kun je iedereen die je volgt gemakkelijk toespreken, maar je richt je hierbij niet tot een individu. Met e-mailmarketing heb je de mogelijkheid om niet alleen in iemand’s persoonlijke inbox terecht te komen, maar je kunt je e-mails ook personaliseren door bijvoorbeeld een naam-tag in te voeren.

Het gaat er ten slotte om om een relatie op te bouwen met je (potentiële) klanten!

Social Media zijn toch nog ‘hot’?

Feit is wel dat waar bijvoorbeeld Hyves al behoorlijk aan populariteit heeft ingeboet de laatste jaren, dit ook met bijvoorbeeld Facebook en Twitter kan gebeuren. IMU gastblogger Susanne Bos gaf laatst al aan dat uit onderzoek van Pew was gebleken dat maar liefst 1 op de 5 van Amerikaanse Facebookgebruikers niet meer actief is op Facebook en dat de interactie van bestaande gebruikers lijkt af te nemen.

E-mail lijkt echter de tand des tijds goed te doorstaan tot dusver – onderzoek van marketingbureau Exact Target (de Channel Preference Survey van 2012) laat zien dat maar liefst 91% van 1,481 ondervraagden van 15 jaar en ouder dagelijks zijn e-mail checkt. Het percentage dat dat doet met Facebook en Twitter is met respectievelijk 57% en 14% veel lager.

De voorkeur van de consument

Niet alleen wordt e-mail nog alom gebruikt en lijkt dit niet 1-2-3 te veranderen, ook blijkt uit het eerdergenoemde onderzoek van Exact Target dat consumenten marketingboodschappen het liefste via e-mail ontvangen. Consumenten willen bovendien niet noodzakelijkerwijs vriendjes worden met jouw bedrijf, hoe tof ze je producten of diensten ook vinden.

Van 791 US Online Consumers die meededen aan dit onderdeel van het onderzoek van Exact Target gaf maar liefst 77% aan dat ze zogeheten ‘permission-based promotional messages’ het liefst via e-mail ontvingen. Slechts 4% prefereerde Facebook en 1% Twitter… Briefpost (snailmail) kwam op de tweede plek na e-mail, met een luttele 9%.

Social Media lijkt meer in trek te zijn voor persoonlijke communicatie/interactie, branding, polls en entertainment dan klinkklare marketingboodschappen. Dit is natuurlijk ook heel waardevol voor je bedrijf, maar heeft dus een andere functie. Het ene communicatiekanaal is ten slotte het andere niet.

Hoe meer kanalen hoe beter

Zoveel mensen, zoveel wensen: iedere persoon heeft zo zijn eigen voorkeuren voor het ontvangen van informatie. De een kijkt liever een video en de ander leest liever een tekst,  en waar de een je het liefst volgt via Facebook wordt een ander liever bericht via e-mail. Zie ook dit artikel over multimediale marketing.

Multimediale marketing

Door meerdere marketingkanalen te hanteren geef je je (potentiële) klant de keuze en sluit je bovendien geen mensen uit die ervoor gekozen hebben om zich bijvoorbeeld niet op social media te begeven (ja, ze bestaan!). Hoeveel mensen ken jij echter die geen e-mail gebruiken? 😉

De clou

Neem de bovenstaande informatie mee, maar bedenk vooral zelf goed hoe jij ieder communicatiekanaal wat je tot je beschikking hebt wilt inzetten . Test waar jij de beste resultaten mee behaalt, want daar gaat het ten slotte om, niet? De ene niche is bovendien de ander niet, dus bekijk hoe jouw doelgroep je marketingboodschappen en andersoortige interactie wil ontvangen.

Pas je e-mailmarketing nog niet toe of zoek je nog een geschikt systeem? Check dan Enormail en maak een testaccount aan!

Succes! 😀

Enormail

Tags:

Misschien vind je dit ook interessant

The money is in the list (part one)

Ik heb het al vaker over e-mail marketing gehad, maar nog nooit heb ik dit echt uitgebreid in een blogpost behandeld. Daarom ga ik alle relevante informatie hierover met jullie delen in drie opeenvolgende artikelen. Ook al zou je helemaal niets van al mijn tips, trucs en technieken gaan toepassen en alleen maar gebruikmaken van…

Lees verder

4 reacties. Reactie plaatsen

  • Zo gek was mijn vraag dus toch nog niet… 🙂

    Bedankt voor het leuke en leerzame artikel!

    Beantwoorden
  • Als Facebook en twitter een groter aandeel willen hebben in een email markt zouden ze hun service toch echt moeten uitbreiden.

    Facebook is naar mijn idee alleen gericht op korte berichtjes naar elkaar sturen zonder al teveel opties en hoe je ga je vertellen hoe mensen je account kunnen bereiken? Dat kan dus alleen met het opgeven van je url of geven van je naam (en dan hoop je dat jouw naam niet honderd keer bestaat).

    Beantwoorden
  • Emailmarketing gaat denk ik niet outdated worden. Ik vind het één van de krachtigste methoden om bezoekers naar je website te krijgen.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.
Je moet de voorwaarden accepteren voordat je het bericht kunt verzenden.

Videomarketing voor Webwinkels
WHPH #1: Maandag Meetingdag
Menu