Waarom een top domeinnaam zeker wel een Big Deal is!

Heel veel mensen onderschatten de waarde van hun domeinnaam voor hun internetonderneming. Vaak starten ondernemers zomaar met het registreren van “snel even een domeinnaampje” en gaan vervolgens daar hun hele business mee opzetten.

Maar wat ik je aanraad om te doen is om eerst heel goed na te denken over je domeinnaam voordat jij je business op gaat zetten. En als je al een business hebt, overweeg dan nog een keer serieus of de domeinnaam die jij gebruikt wel de juiste domeinnaam voor jouw business is.

Want een top domeinnaam kan echt een megaverschil maken voor je business. Veel mensen onderschatten – of overschatten – dit gigantisch.

Wat er op het domeinnaam staat is natuurlijk het allerbelangrijkste. Je kunt nog zo’n mooie domeinnaam hebben, maar wanneer je website waardeloos is heb je er natuurlijk helemaal niets aan.

Maar toch: wanneer je twee identieke websites hebt, ze naast elkaar neerzet en de een heeft een heel goede domeinnaam en de andere een heel slechte, dan zal degene met de goede domeinnaam absoluut gaan winnen.

Je bedrijf is namelijk in één klap veel meer waard. Wanneer jij een heel goede domeinnaam hebt en je daar je internet business op bouwt of je bedrijf op uitbouwt, dan is je bedrijf zeker in één klap veel meer geld waard.

Stel je voor dat jij tassen verkoopt en je gebruikt bijvoorbeeld de domeinnaam demooistetassen.eu. Hier heb je een heel grote mooie webshop op gebouwd en je hebt een heel goeie omzet. Stel je dan nu eens voor dat je niet die domeinnaam had gehad, maar dat je bijvoorbeeld tas.nl had gehad en daar een hele mooie webshop op had gebouwd.

Stel je voor dat je tas.nl voor € 10.000,- moest kopen en je doet een miljoen euro per jaar. Als je het zou willen verkopen, denk je dan dat jouw business vervolgens een miljoen euro en tienduizend euro waard zou zijn? Of misschien wel twee miljoen, omdat de domeinnaam ook gigantisch goed is?

Een goede domeinnaam geldt  vaak als een verdubbelaar in plaats van dat het slechts een klein beetje extra waarde aan je website toevoegt.

Blijf niet in het verleden hangen

Heel veel mensen hebben een bepaalde website waarmee ze een zekere status hebben opgebouwd, maar zijn bang om dit te veranderen omdat ze vrezen iets te zullen verliezen. Maar als jij in het verleden blijft hangen en je hele toekomst laat bepalen doordat je ooit iets op een bepaalde domeinnaam hebt opgebouwd, dan raad ik je zeker aan om dit te overwegen.

Ik heb jarenlang mijn business bijgehouden op Powersellers.nl en later op EelcodeBoer.nl , maar nu staat alles op Winst.nl. Op deze domeinnaam ben ik gigantisch trots en ik denk dat het de investering dubbel en dwars waard was.

Blijf dus niet in het verleden hangen en denk even serieus na over hoe jij je business kunt verbeteren door een betere domeinnaam te bedenken en je hele gebeuren over te zetten naar de nieuwe domeinnaam.

Veel mensen denken ook dat ze meteen al hun zoekresultaten kwijt zijn als ze overgaan op een nieuwe domeinnaam, maar met een simpele 301 Redirect kun je je oude resultaten gewoon meenemen. En nogmaals: blijf niet hangen in het verleden!

Wat zijn interessante domeinnamen om te hebben?

Generieke domeinnamen

Allereerst zijn generieke domeinnamen heel interessant om te hebben. Winst.nl is bijvoorbeeld een generieke domeinnaam. Het is een generiek woord en je weet direct wat het betekent. Hetzelfde geldt voor Tas.nl of bijvoorbeeld Horloges.nl . Dat zijn generieke domeinnamen die gigantisch veel waard zijn en ook heel erg waardevol zijn.

Als jij een generieke domeinnaam koopt, moet je er zeker wel vanuit gaan dat je minimaal tienduizend euro kwijt bent en misschien wel veel meer. Soms kun je het ook goedkoper krijgen, maar over het algemeen ben je voor zulke domeinnamen aardige bedragen kwijt. Maar nogmaals: als jij serieus ondernemer bent en serieus van plan bent om een goede business op te zetten, dan kan investeren in zo’n domeinnaam best een keer interessant zijn.

Keywordrijke domeinnamen

Daarnaast zijn keywordrijke domeinnamen ook gigantisch interessant. Waarom? Omdat je vaak direct weet waar je aan toe bent als gebruiker en het is gigantisch goed voor de zoekresultaten.

Stel je voor dat jij bijvoorbeeld een website op het gebied van strakke buikspieren hebt, dan is strakkebuikspieren.nl de meest perfecte domeinnaam die je kunt hebben. Of als jij een website hebt waar je tips geeft over internet marketing, dan is InternetMarketingUniversiteit.nl een heel mooie keywordrijke domeinnaam waarmee je veel sneller veel hoger in de zoekmachines komt.

Veel mensen onderschatten de kracht van een keywordrijke domeinnaam voor de zoekmachines, maar dit telt juist gigantisch veel mee voor zoekmachines.

Niet-beschrijvende domeinnamen

Daarnaast bestaan er ook niet-beschrijvende domeinnamen. Een niet-beschrijvende domeinnaam is bijvoorbeeld Google.nl of Skype.com. Weinig mensen zullen weten wat Google of Skype betekent, maar ze hebben gewoon een merk opgebouwd als een niet-beschrijvende domeinnaam.

Ikzelf ben nog meer fan van een niet-beschrijvende domeinnaam dan van een domeinnaam waar een concessie voor is gedaan. Denk hierbij aan een streepje of ‘verkeerde’ extensie, zoals .org of .info.

Halfbeschrijvende domeinnamen

Je hebt ook halfbeschrijvende domeinnamen. Denk bijvoorbeeld aan PayPro.nl. Dit is een affiliate- en betaalsysteem  en in de domeinnaam kun je meteen al zien dat het om een betaalsysteem gaat. Al is het is niet 100% helder, toch is het wel een heel mooie naam.

Hetzelfde geldt voor Enormail.nl, ook een halfbeschrijvende domeinnaam. Je kunt grote partijen nieuwsbrieven versturen via Enormail, wat je uit de naam al een beetje op kunt maken: ‘enorm veel mailings’ versturen of ‘enorm grote mailings’ of iets dergelijks. Oftewel een halfbeschrijvende domeinnaam, maar het is wel catchy en het blijft zeker hangen!

Over halfbeschrijvende domeinnamen kun je dus ook gaan nadenken.

Beschrijvende domeinnamen

Daarnaast heb je nog beschrijvende domeinnamen. Denk bijvoorbeeld aan websitestekoop.nl. Als je naar Google gaat en je zoekt op ‘websites te koop’, dan staat websitestekoop.nl al jarenlang op nummer 1. Hierdoor krijgt deze website ook gigantisch veel bezoekers en scoort hij hoog in de zoekmachines.

Bij een beschrijvende domeinnaam zie je aan de domeinnaam zelf dus al direct wat je daar kunt doen: in dit geval websites kopen of misschien verkopen. Dat zijn dus een aantal voorbeelden van interessante domeinnamen die je kunt registreren.

Streepjes in je domeinnaam?

Ik raad je aan om geen concessies te doen als het om je domeinnaam gaat, zoals bijvoorbeeld een streepje ertussen. Dus stel dat je een domeinnaam wilt hebben op het gebied van strakke buikspieren, dan is strakke-buikspieren.nl absoluut een concessie en dit raad ik je daarom zeker niet aan.

‘Foute’ extensies

Daarnaast zijn er ook heel veel extensies die niet interessant zijn. Je kunt ze wel registeren om ze vast te leggen en er op die manier zeker van te zijn dat je concurrenten er niet mee vandoor gaan, maar ik zou niet een business opbouwen op bijvoorbeeld een .org of een .info.

Aan de andere kant zijn er wel weer bijzondere extensies die je wel kunt gebruiken om goede branding te doen met je domeinnaam. Denk aan bijzondere extensies als de .co of de .je of de .me.

Er zijn heel veel grappige .me domeinnamen geregistreerd en je kunt zelf als je een beetje creatief bent daar wel iets mee bedenken. Ik heb zelf bijvoorbeeld eel.co of vijf.je. Of wat ik ook een heel mooie domeinnaam vind: feest.je.

Ook hierbij geldt weer dat het er niet om gaat wat voor domeinnaam het is, maar wat je ermee doet. Maar dit zijn in elk geval bijzondere extensies waar je leuke dingen mee kunt doen en waar je zeker over na kunt denken om dat te gaan gebruiken voor je branding.

Wees niet bang om te investeren

Als laatste wil ik zeggen dat je niet al te bang moet zijn om te investeren. Als je een beetje budget hebt en je neemt je business serieus, dan raad ik je zeker aan om te investeren in heel goede domeinnamen voor je huidige internet business.

Als jij echt bijvoorbeeld miljoenen wilt gaan doen met je website, dan is een investering voor een domeinnaam van tien- of twintigduizend euro – of misschien wel vijftigduizend? –mogelijk helemaal niet zo’n verkeerde investering…  als het tenminste een top domeinnaam is!

Als jij een goede investering doet voor je domeinnaam, neem je het zelf ook serieuzer en zul je je eigen website ook serieuzer nemen.  Je gaat het niet alleen vanzelf al beter oppakken, maar daarnaast zullen ook je klanten je serieuzer nemen.

Last but not least: goede domeinnamen behouden hun waarde. Wanneer jij investeert in een goede domeinnaam, dan weet je zeker dat je hem ooit (als je hem wilt verkopen) ook direct weer kwijt kunt en vaak nog met een heel mooie winstmarge ook.

Domeinnamen zijn dus zeker wel een big deal. Je moet ergens starten natuurlijk, maar als je nog geen budget hebt en genoegen moet nemen met minder, dan kun je later een en ander nog wel overzetten.

Maar wanneer je wel bereid bent om te investeren, zou ik zeker nadenken over hoe jij jouw business naar een hoger niveau kunt tillen door het registreren van een top domeinnaam!

Mocht je geïnspireerd zijn om te kijken welke domeinnamen er allemaal vrij zijn, ga dan naar Webchamp Webhosting & Domeinnamen.

Laat hieronder een reactie achter! 0 reacties

Laat een reactie achter: