8

Hoeveel is je Domeinnaam Waard?

Heb je altijd al willen weten hoe je kunt bepalen hoeveel je domeinnaam waard is? Bij WebChamp krijgen we die vraag regelmatig van mensen die hun domeinnaam willen verkopen of andermans domein willen kopen, of van mensen die gewoon nieuwsgierig zijn naar de waarde van hun domein. Vandaag hebben we een video met een aanvullende blogpost waarin we dit uitgebreid uit de doeken doen - doe er je voordeel mee!


Hoe bepaal je de waarde van een domeinnaam?

Je bent al een tijd bezig op het Internet en bouwt aan je website of webshop. Vroeg of laat stel je de vraag welke vraagprijs reëel zou zijn als je de site van de hand zou doen. Op die vraag van website eigenaren zijn diverse bedrijven ingestapt en zij hebben geprobeerd om met behulp van een formule een waarde te hechten aan een domeinnaam of website.

Deze bedrijven leveren de zogenoemde “Domain Appraisal Tools”, of vrij vertaald: "Domeinnaam Waardebepalingstools".

Dat is een prachtige business natuurlijk en het biedt een antwoord op een vraag. Maar neem voor het gemak eens de proef op de som met de beschikbare tools die je via Google kunt vinden met willekeurige bekende domeinnamen zoals KLM.nl, ABNAMRO.nl en MijnMastercard.nl. Probeer vervolgens een beeld te vormen of het een echte of een fictieve waarde is die je ontvangt.

Naar mijn idee gaan deze tools je niet helpen. Zelfs niet als je er voor betaalt.

Als een domeinnaam een vaste waarde en taxatie zou hebben, dan kan het als onderpand bij de bank dienen. Een lening aanvragen op basis van een waardeschatting met een Domain Appraisal Tool zal de bank heel vermakelijk vinden en ze zullen je vermoedelijk snel weer de deur uitsturen met je domeinnaam en waardebepaling onder je arm.

"Zijn de bedragen waar? Is er een algemene formule voor een juiste waardepaling?"

Laten we die luchtbel even doorprikken met een "Nee".

De bedragen die je online vindt zijn gebaseerd op een algoritme en statistieken van vraag en verkoopprijzen. Zo staat KLM.nl bijvoorbeeld genoteerd voor $ 5000,- bij EstiBot (een van de hoogst scorenden in Google op dit appraisal vakgebied) en Gamma.COM schatten ze in op $ 28.000,-.

Domeinnamen worden beoordeeld op lengte, echte woorden, extensie en mogelijke bekende gegevens van verkoopprijzen voor overeenkomstige domeinnamen.

Wat is echt van belang, wat speelt echt een rol bij Domeinnaam Waardebepaling?

Ik heb de meest belangrijke factoren voor je op een rijtje gezet.

Om te beginnen:

1. Persoonlijke waarde voor de verkoper / eigenaar.

De eigenaar van een domeinnaam heeft deze naam ooit geregistreerd met een doel. Het kan een persoonsnaam zijn, maar ook een product- of bedrijfsnaam.

In het voorbeeld van vliegmaatschappij KLM, zal de echte waarde van de domeinnaam KLM.nl sterk de geschatte $ 5000,- overstijgen.

Mijn persoonlijke domeinnaam en WebChamp.nl zijn ook wel te koop, maar onder de miljoen euro zie ik ze nog niet zo snel vertrekken.

Er zijn ook prachtige domeinnamen, waar de eigenaar helemaal geen waarde aan hecht en die hij/zij zonder moeite weggeeft of laat verlopen, terwijl jij er bijna een moord voor zou doen om de domeinnaam in handen te krijgen.

Persoonlijke waarde verschilt dus heel erg en is een van de grootste en belangrijkste factoren bij de waardebepaling van een domeinnaam.

2. Waarde voor de koper / wie is de koper?

Lastiger in te schatten, maar van groot belang is wat de koper met de domeinnaam wil doen.We hebben recentelijk ons nog lelijk in de vingers gesneden met een domeinnaam die we voor €1500,- weg deden zonder te kijken naar het bedrijf wat de naam in bezit wilde hebben.

We verkochten een prachtige gasverbruik gerelateerde domeinnaam aan een grote energieleverancier met een gigantisch marketingbudget. Zonder enige moeite werd deze veel te lage vraagprijs voldaan en verdween de domeinnaam uit ons bezit.

Altijd blijven opletten is het advies als je de verkoper bent!

Let dus ook op als je zelf wilt bieden op een domeinnaam, onder welke naam je dat doet. Als de verkoper geld ruikt, kan de prijs flink omhoog gaan. De waarde van de domeinnaam wordt vaak sterk bepaalt door wat je er potentieel mee kunt terugverdienen. De energieleverancier uit het voorbeeld heeft er waarschijnlijk ruimschoots zijn geld mee terugverdiend in zeer korte tijd.

Ook een bekend voorbeeld is sex.com die ooit voor $ 13.000.000,- van de hand ging. Met deze generieke domeinnaam is een hele grote markt te bedienen waar ook nog eens heel veel geld in rondvliegt. Het was de investeerders dus wel degelijk dat bedrag waard en de verkoper kende deze zelfde waarde die het voor de koper zou hebben.

3. Soort verkoper: handelaar / profit / non-profit eigenaar

De waarde die aan een domeinnaam wordt gegeven wordt vaak bepaalt door de huidige eigenaar. Zo zal een domeinnaam voor een handelaar vaak dezelfde prijs hebben, ongeacht de domeinnaam.

Kijk bijvoorbeeld naar de domain brokers op Internet die € 50,- vragen voor het claimen van domeinnamen die in quarantaine zijn gevallen op een no-cure-no-pay basis. Sommigen koppelen daar ook nog een veiling-principe aan vast om de domeinnaam door de geïnteresseerden tegen opbod aan de hoogste bieder te leveren.

Het maakt voor een domain broker niet uit welke domeinnaam het is. Zodra ze hem in handen hebben gaat deze weg tegen een vastgestelde minimumprijs aangevuld met het bod van de hoogste bieder.

De tegenstelling daarvan zijn de slapende domeinnamen van non-profit eigenaren. Die hechten doorgaans helemaal geen waarde aan domeinnamen waar ze toch al niets mee doen. Het is vaak een kwestie van vergeten op te heffen, maar er eigenlijk al lang vanaf willen. Bij deze eigenaren kom je een lagere waardebepaling tegen en kun je de domeinnaam doorgaans voor een minimaal bedrag overnemen als je het vriendelijk vraagt.

4. Bezoekersaantallen / bestaande website

Wat heel sterk de waarde van een website kan beïnvloeden is de aantoonbare bezoekersstatistieken van een bestaande website bij de domeinnaam.

Bezoekers zijn potentiële klanten/kopers van hetgeen je te bieden hebt. Je kunt een bestaande website ombouwen, maar je kunt hem ook intact laten en er een verdienmodel aan koppelen. Hier gaan we nu even niet verder op in, maar dit is wel waarom bezoekersaantallen de waarde van een domeinnaam bepalen.

Je kunt je wel afvragen of het nu de waarde van de domeinnaam is of eigenlijk de waarde van de bestaande website. Pas daar dus goed mee op als je alleen de domeinnaam overneemt en bijvoorbeeld niet de website erbij krijgt.

5. Potentiële waarde achter een domeinnaam

Het is in de praktijk zo dat een generieke domeinnaam bruikbaar is voor meerdere markten. Denk daarbij aan domeinnamen met algemene woorden als: verzekering, auto, sex, verlichting, groei, school, aandelen, cursus, sport, Amsterdam, ….

Bij een generieke domeinnaam zijn vaak vele concepten, producten en verschillende markten denkbaar. De eigenaar kan hierdoor veel makkelijker bezoekers trekken met verschillende interesses en aan een veel breder publiek verkopen vanaf zijn website dan bij een specifieke niche domeinnaam en website (autoverzekering, tuinverlichting, ….)

De potentie van wat je met de domeinnaam kan doen om er omzet mee te maken bepaalt of de domeinnaam algemeen als waardevol wordt gezien. Als genoeg mensen deze waarde zien, dan noem je het ook wel een Premium Domeinnaam.

6. Overige factoren

De overige factoren zijn allemaal van belang, maar net even wat minder. Waarde van de domeinnaam is bijvoorbeeld ook afhankelijk van:

 Bestaande woorden in de domeinnaam;

 Correcte spelling van de domeinnaam;

 Lengte / aantal karakters in de domeinnaam;

 Taal: sommige talen hebben een groter bereik dan anderen;

 Extensie: een extensie die aansluit bij de taal van de woorden in de domeinnaam is doorgaans waardevoller dan een andere extensie;

 Begrip: een bestaand woord wat iedereen kent, is waardevoller dan een bestaand woord waar nog nooit iemand van gehoord heeft;

 Markt: domeinnamen in sommige markten zijn standaard meer waard dan in andere markten;

 Niche: hoe groot is het bereik met de nichemarkt waar de domeinnaam op aansluit.
Zo heb je een overzicht van de belangrijkste zaken bij de waardebepaling van een domeinnaam. Het zal je dan ook vast inmiddels helder zijn waarom dit niet in een algemene formule is te gieten die altijd een redelijk beeld van de waarde geeft. Er zijn te veel menselijke factoren van gevoelswaarde in het spel.

TIP voor als je een domeinnaam wilt overnemen!

We krijgen de vraag gelukkig regelmatig om te beoordelen of een vraagprijs wel of niet gepast is. De belangrijkste tip aan de koper is om te bepalen hoeveel de domeinnaam je kan opbrengen als je deze eenmaal hebt overgenomen.

Durf te investeren in de domeinnaam van je dromen, de domeinnaam die het beste past bij je business!

De domeinnaam kan bijdragen aan meer bezoekers=meer verkopen. De domeinnaam houdt zijn waarde als deze ook de ideale domeinnaam is voor een reeks andere mensen en bedrijven.
Het beste antwoord wat ik je kan geven op een waardebepaling:
“De echte waarde van een domeinnaam bepaal je helemaal zelf.”

Weet je al waar je nog heel veel waardevolle domeinnamen kunt vinden? Klik hier om ze direct te bekijken! 

Succes!

 

Laat hieronder een reactie achter! 8 reacties
Steef - januari 28, 2013

Sommige bedrijven kopen echter geen domeinnaam die voor hun neus weg gekaapt is.
Een bekend geval is Gall & Gall (gall&gall.nl).
Bovenstaand bedrijf had de oplossing, namelijk: http://www.gall.nl.

Waar men wel op in kan spelen zijn modegrillen etc. en die naam direct claimen. Voor een leuk (klein) prijsje van de hand doen.
Volg daarom de kranten en de bladen.

Reply
Bas - januari 31, 2013

Inderdaad is de waarde van een domeinnaam niet met een formule te berekenen. De genoemde factoren zijn onder andere factoren die de waarde van een domeinnaam kunnen beinvloeden. En die factoren zijn één voor één te waarderen, waarmee je heel goed de waarde voor de handel en end-user kunt bepalen. "De echte waarde van een domeinnaam bepaal je dus zelf" is derhalve in zoverre waar dat je altijd in je achterhoofd je budget moet houden, maar dat is nog niet de (intrinsieke) waarde van een domeinnaam.

Reply
Paul - juli 6, 2014

Ik heb van een bedrijf een verzoek ontvangen dat zij mijn domeinnaam jeansmarket.net willen kopen. De website heeft vrijwel geen inhoud. Maar de niche waarin je deze kunt gebruiken is groot. Ik zou echter niet weten wat ik moet vragen voor dit domein ?. Hebben jullie een optie ?

Paul

Reply
Max Verdienen - maart 1, 2015

Goede uitleg maar de meeste domeinen worden pas veel waard als er een goede website op staat of heeft gestaan.

Reply
Meriel Hofland - april 23, 2015

Goedemorgen,

Ik wil door omstandigheden mijn domeinnaam verkopen.
Wat is een goede startprijs?
Met vriendelijke groet en alvast dank voor uw antwoord,
Meriel Hofland

Reply
TL Tran - september 1, 2016

Goed artikel over de waarde van domeinnamen!

Reply
Nicole - december 14, 2016

Hallo,

Een vraagje. Er is een jong bedrijf dat een domeinnaam van mij wilt kopen, omdat die in mijn bezit is.

Ze hebben een bedrijf in de marketing, zowel online als offline. Maar hebben momenteel een bedrijfsnaam waar [naam] 'online' in voorkomt. Ik heb daarbij dezelfde [naam] maar dan met 'media', dus bijvoorbeeld: Rood Online wat zij hebben en Rood Media wat ik heb.

Ik gok dat ze hun bedrijfsnaam willen veranderen, omdat ze met hun huidige naam niet hun hele product/diensten duidelijk maken. De nieuwe bedrijfsnaam als ik mijn domeinnaam zou verkopen, zou dus strategisch veel beter zijn, een echte aanwinst voor het huidige bedrijf (ze hoeven hun bedrijfsnaam'Rood' dus niet te veranderen, alleen maar het 'achtervoegsel' en het zou hun merk versterken).

Wat kan ik hiervoor vragen?

Met vriendelijke groet,
Nicole

Reply
marianne de valck - januari 16, 2017

beste mensen dank voor uw advies....maar toch zoek ik naar een minimale richtprijs. Ik krijg verzoeken om mijn domeinnaam te 'verkopen'maar ging daar nooit op in omdat de inhoud van mijn website (onafhankelijke info over spelen en speelgoed vanuit pedagogisch perspectief) niet past bij de speelgoedleveranciers/fabrikanten die hier belangstelling voor hadden. Mijn naam hangt er aan en ik ben onafhankelijk en wil dit blijven. maar een pedagogisch instituut ...met minder te besteden maar wel passend bij mijn intenties...
en als ze nu ook de inhoud willen overnemen...
help

Reply

Laat een reactie achter: