10 redenen om de GOEDE Domeinnaam te claimen

Dit artikel is het toonbeeld van "samen staan we sterk". Richard Pieterse van WebChamp.nl is zo attent geweest om voor Winst.nl een uitgebreid artikel te schrijven over domeinnamen.

Wat kun je allemaal vertellen over domeinnamen? Nou best wel veel hebben wij gemerkt!

Richard is expert als het gaat om domeinnamen registreren en hoewel dat vrij simpel lijkt heeft vrijwel elke internet ondernemer wel een dramaverhaal over een domeinnaam...

Wat kom je tegen in dit artikel?

  • Sluit jouw domeinnaam aan op je vakgebied?
  • Is jouw domeinnaam makkelijk te onthouden?
  • Wat is de marketingwaarde van jouw domeinnaam?
  • Hoelang is jouw domeinnaam houdbaar?
  • Wat is je domeinnaam straks waard?
  • Moest je concessies doen voor je domeinnaam?
  • Is je domeinnaam aan je bedrijfsnaam gebonden?
  • Heb je jouw product als domeinnaam gekozen?
  • Heb jij je idee gedeeld met iemand?
  • Meer wegen leiden naar Rome (en allen naar Amsterdam)

Een domeinnaam moet aansluiten op je vakgebied

Aan een domeinnaam hangt een website. Die website vul je met allemaal informatie over een bepaald onderwerp. De bezoekers worden onbewust al in het onderwerp van de website betrokken door de keuze van je domeinnaam.

Om een paar voorbeelden te noemen:

Winst.nl:
Ik weet voor mijn bezoek al dat ik van deze site beter kan worden.

Marktplaats.nl:

Dit moet een markt zijn waar ik spullen kan kopen en misschien ook wel verkopen.

Vliegtickets.nl:

Hoe duidelijk kan een naam zijn! Hier vind ik vast mijn Vlieg Ticket…

Er zijn ook genoeg medische sites en daar geldt precies hetzelfde.

Bronchitis.nl:

Geeft inderdaad informatie over de luchtwegen.

Deze domeinnamen zijn duidelijk en sluiten goed aan op de verwachtingen van je bezoekers. Zo verhoog je vanaf het eerste contact de gebruikerswaardering.

Een domeinnaam moet je zonder moeite kunnen onthouden

De naam van je website zal zich verspreiden. Dat gebeurt via Internet, maar zeker ook erbuiten.

Op feestjes, seminars en andere bijeenkomsten heb je soms maar een minuut de tijd om je voor te stellen en daarin kun je ook je website noemen. Dit zijn de momenten waarop je het best kunt meten of je een makkelijk te onthouden website hebt.

Wat maakt een domeinnaam makkelijk te onthouden?

  • Een of meerdere bestaande woorden.
  • Niet te lange naam.
  • Geen streepjes.
  • Geen vreemde extenties (zoals:  .cc /  .in / .pl  / .com.br  / etc.)
  • In relatie te brengen met jou of je vakgebied.

Een goed voorbeeld hiervan is dat je naast je bedrijfs- of productnaam ook je persoonsnaam als domeinnaam registreert en ze allemaal naar dezelfde website laat wijzen.

Kijk eens naar namen als:  Eelco de Boer.

Zoek je die op Internet, dan is het makkelijkst om even “eelcodeboer.nl” in te tikken en bij zijn informatie uit te komen. In Nederland kiest niemand eerst .EU of .CO.UK, maar altijd de .NL

Een domeinnaam moet voor Marketing gebruikt kunnen worden

Marketing doe je voor je product en website zowel online als offline. Voor het online gedeelte is het heel verstandig om bepaalde keywords of termen in je domeinnaam te verwerken.

Zoals je vast al weet tonen zoekmachines de meest relevante websites het eerste. De domeinnaam maakt daar onderdeel van uit. Zoek je iets over Amsterdam, dan zal een domeinnaam met het woord “Amsterdam” erin het eerst in het oog springen.

De overheid maakt er ook gebruik van door zijn domeinnamen op actuele onderwerpen aan te sluiten. Heb je de campagne van “Veilig Internetten” meegemaakt? Vanzelfsprekend hebben ze vooraf de domeinnaam “veiliginternetten.nl” vastgelegd.

Met andere woorden:

“Je bedrijfsnaam is de eerste domeinnaam die je MOET hebben, maar dat is lang niet altijd de goede domeinnaam voor je bedrijf.”

Kies de juiste houdbaarheid van je domeinnaam

“Houdbaarheid van een domeinnaam?” zul je denken. Ja, domeinnamen zijn op meer manieren onderhevig aan houdbaarheid.

Je hebt domeinnamen in drie houdbaarheidsvormen:

  • Korte termijn, directe actuele onderwerp of project domeinnamen
  • Middellange termijn, voor lang lopende projecten
  • Lange houdbaarheid voor tijdloze namen

De keuze voor de juiste domeinnaam houdbaarheid is aan jou. Op het moment dat er een hype is doe je er goed aan om direct in te springen. Denk eens aan Twitter. Toen dit hip werd schoten aan alle kanten de domeinnaam en websites met “twitter” uit de virtuele grond.

Al snel was er “twitterles.nl” om een Twitter cursus te volgen. Dat is een perfecte naam tijdens een hype. Zodra de hype inzakt, is de naam een stuk minder bruikbaar.

Middenlange termijn zijn bijvoorbeeld de domeinnamen met een jaartal erin. Sites als wk2014.nl is al lang geleden geclaimd. Tot halverwege 2013 en Na 2014 zullen er niet heel veel bezoekers op komen. De bezoekers beperken zich tot mensen die de naam hadden willen hebben.

Deze middenlange namen zijn ideaal als handelsmateriaal. Er komt een hoogtepunt waarop veel geïnteresseerden de site willen hebben (kopen). Maak er gebruik van.

De lange termijn namen spreken voor zich. Een domeinnaam als RichardPieterse.nl zal niet snel aan tijd onderhevig zijn. Deze domeinnaam kan tot het eind van het Internet blijven bestaan. Ditzelfde geldt voor namen met echte woorden erin:  water.nl / voetbal.nl

Een goede domeinnaam heeft een potentiële waarde.

De dag dat je met een nieuwe auto bij de dealer wegrijdt daalt de auto in waarde. Het moet wel een heel bijzondere auto zijn om meer waard te worden. Het is vaak de eigenaar die de waarde bepaald. De auto van Bill Gates, George Clooney of Paris Hilton zullen waarschijnlijk tijdens een veiling meer waard zijn dan de aanschafprijs.

De meeste domeinnamen zijn net na registratie nog niet heel veel meer waard dan de aanschafprijs. Het is de eigenaar die er een mooie website mee kan maken om de waarde te verhogen.

Er zijn ook domeinnamen die direct al waarde hebben of over potentiële waarde beschikken. Het zijn de namen van slechts 1 woord of term die bijna iedereen kent. Het zijn ook de namen die inspelen op de toekomst en de namen die onbeperkt voor veel bezoekers zullen zorgen.

Waarde komt van:

  • Meer mensen willen graag deze naam bezitten.
  • Er draait een website met bezoekers (hoe meer hoe beter)
  • Een domeinnaam die zelfs zonder website bezoekers trekt.

Doe geen concessies voor je domeinnaam

Verzamel domeinnamen die in 1 x goed zijn. Deze zijn vaak waardevoller dan degene die het net niet zijn.

Is je domeinnaam nog vrij, claim die dan direct. (Dat kan overigens hier >>>)

Is alleen de domeinnaam met een streepje erin nog vrij, denk dan drie keer na of je in staat bent de bezoekers van het domein zonder streepje naar je toe te trekken.

Is je domeinnaam zonder streepje en met streepje vrij, overweeg dan om direct degene met streepje ook vast te leggen.

Welke domeinnaam zou je eerder intikken?

-    www.sport-school.nl        -OF-        www.sportschool.nl

Voorkom concessies voor je domeinnamen.

Bedrijfsnaam = Domeinnaam.nl

Nog voor je naar de Kamer van Koophandel in jouw regio gaat moet je controleren of de domeinnaam van je bedrijf nog beschikbaar is.

De keuze is simpel, is de domeinnaam al weg, dan kun je nu nog een andere bedrijfsnaam bedenken. Doe je dat niet, dan zul je moeten vechten voor de reeds geregistreerde domeinnaam met alle moeite, vertraging en kosten die dat met zich meebrengt.

Een van de GOEDE domeinnamen is degene die direct aan je bedrijf is gebonden. Daarnaast moet je ook direct voorbereiden op de toekomst en de .BE / .COM / .EU extenties van dezelfde naam vastleggen. Dit voorkomt ongewenste activiteiten van domeinnaam handelaren en kapers.

Productnaam = Domeinnaam.nl

Net als met je bedrijfsnaam moet je goed onderzoek doen op een productnaam en die zorgvuldig geheim houden. Voor je een product op de markt brengt moet je bezitten over alle domeinnaam extenties die bij dat product horen.

Wil je later het product ook naar het buitenland exporteren, dan is het reuze handig als je bijvoorbeeld de .DE (Duitsland), .BE (Belgie), .ES (Spanje) en andere landen bezit.

Deze naam kun je dan ter beschikking stellen aan de distributeur in dat land.

Het belang van de productnaam als domeinnaam moge duidelijk zijn. Hoe meer mensen het product kennen, des te makkelijker zullen ze de naam onthouden en kunnen intikken op Internet voor meer informatie en prijzen.

Uitzonderingen:

Er zijn bedrijven die wegkomen zonder deze domeinnamen.

Kijk eens naar Nokia of Adidas, deze bedrijven hebben niet voor elk product een eigen domeinnaam geregistreerd.

Dit lukt ze omdat ze een ijzersterk merk als domeinnaam bezitten. Alle bezoekers komen via de hoofdwebsite bij hun producten, ongeacht het type telefoon of de productnaam van de schoenen.

Deel je idee en verlies je domeinnaam

Ken je dat verschijnsel waarin je een goed idee had, je slaapt er een nachtje over en de volgende dag blijkt iemand anders dat idee ook gehad te hebben.

Zorg dat je alert en snel blijft handelen bij het bedenken van “goede” ideeën. Doe je dat niet, dan is de kans groot dat een ander je domeinnaam al geclaimd heeft.

Je vergroot de kans door openbaar over je ideeen te spreken en domeinnaam te noemen die je nog niet hebt vastgelegd. Doe je dit, zorg dan dat je na je gesprek in staat bent om de domeinnaam te controleren op beschikbaarheid en eventueel direct vast te leggen.

Je hebt namelijk zojuist je goede ideeën in de hoofden van anderen geplaatst. Degene die naar je luisterden deden dat omdat ze van je willen leren of horen. Jouw goede domeinnaam is ook hun goede domeinnaam.

Wees dus alert!

NB: WebChamp heeft al vaker bemiddeld tussen ‘snel geclaimde’ domeinnamen. De spreker was simpelweg een paar uur te laat en de toehoorder had een hele serie namen vastgelegd van het betreffende onderwerp.

Meer wegen naar Rome (en alle wegen naar Amsterdam)

Een goede domeinnaam is het hart van je Online onderneming. Zonder deze naam kun je  niet goed bouwen en groeien.

Net als het wegennet dat de Romeinen aan hebben gelegd met vele wegen naar Rome, zo moet ook jouw Internet aanwezigheid worden.

Rondom jouw Internet stad bouw je nieuwe steden die verbinden naar de hoofdstad. Elke stad heeft zijn eigen goede domeinnaam nodig.

Zoek de goede domeinnamen in de trefwoorden die bij je business horen en geef elke domeinnaam een eigen webpagina. Al deze kleinere goede domeinnamen zullen bijdragen aan het verkeer naar je hoofdwebsite zoals de wegen tussen steden en dorpen.

Heb jij al jouw goede domeinnaam gevonden? Bedenk er vandaag dan nog 10 nieuwe bij!

Succes,

ing. Richard Pieterse
WebChamp.nl

----------------------------------------------------------

Nog even over Richard;

Richard heeft het afgelopen jaar hard gebouwd aan zijn bedrijf WebChamp wat zich richt op hosting en domeinnamen. Richard specialiseert zich in domeinnaam registratie.

We raden je zeker aan om je domeinnamen op beschikbaarheid te checken via zijn website, je weet dan zeker dat je domeinnaam niet gekaapt zal worden!

Gebruik ook zeker de Creatieve Domeinnamen Tool eens!

Laat hieronder een reactie achter! 0 reacties

Laat een reactie achter: