12

Domeinnamen en Zoekmachine Optimalisatie (SEO)

Een van de meest gestelde vragen over domeinnamen is hoe ze je rankings in de zoekmachines beïnvloeden. Hoewel je domeinnaam meestal niet de belangrijkste factor is als het gaat om de zoekmachine optimalisatie van je website, vind je hieronder antwoord op de belangrijkste vragen over het SEO effect van domeinnamen.

1. Is het handig om een domeinnaam te kopen met een keyword (zoekterm) erin?

Keywords in je domeinnaam hebben alleen invloed op de SEO van je website als je domeinnaam een exacte match vormt met het zoekwoord waarop je wilt scoren. Let op: dit geldt alleen voor domeinnamen met .NL, .COM, .EU en andere “geaccepteerde” extensies voor Nederland. Google houdt er namelijk rekening mee welke extensies gebruikelijk zijn in een regio. Zo zal www.leuketasjes.cn niet snel hoog in de Nederlandse Google scoren op “leuke tasjes”, omdat Google dit herkent als een Chinese website.

Daarnaast hebben generieke extensies (.NET, .BIZ, etc.) weinig tot geen effect op je SEO rankings. Kies dus waar mogelijk altijd voor de .NL, .COM, of .EU extensie als je hoog wilt scoren op de zoektermen in je domeinnaam. Als je daarentegen in bijvoorbeeld Duitsland of België actief bent, moet je juist de .DE of .BE extensie hebben. Dit zijn de landcode extensies van deze landen.

Een ander belangrijk punt is dat de SEO kracht van je domeinnaam sterk achteruitgaat als je naast het door jou gewenste keyword ook nog andere keywords in je domeinnaam verwerkt. www.mooietassen.nl zal bijvoorbeeld veel minder hoog scoren op de zoekterm “tassen” dan www.tassen.nl. Met de eerste domeinnaam scoor je alleen hoog in de zoekmachines als er gezocht wordt op “mooie tassen”.

2. Wanneer heeft het zin om een zoekwoordcombinatie in je domeinnaam te verwerken?

Het verwerken van een keyword phrase (zoekwoordcombinatie) in je domeinnaam heeft alleen zin als het – zoals hierboven uitgelegd – de exacte match vormt met het keyword waar jij graag hoog op wilt ranken. Daarnaast is het handig dat je domeinnaam eindigt op een voor Nederland relevante extensie, zoals .NL, .COM of .EU.

Belangrijk is ook dat de zoekwoordcombinatie die je in je domeinnaam wilt gebruiken een groot zoekvolume heeft. Dit kun je controleren door je zoektermen in de Google Keyword Tool in te voeren. Als er maar weinig op deze combinatie van zoektermen gezocht wordt, is het aantrekkelijker om toch gewoon je eigen bedrijfsnaam als domeinnaam te gebruiken.

3. Moet ik mijn bedrijfsnaam als domeinnaam gebruiken?

Ja, voor zakelijke websites is meestal je bedrijfsnaam de beste zoekterm die je kunt gebruiken. Voor je klanten en bezoekers is dit gemakkelijk te onthouden en daarnaast zorgt het voor vertrouwen en geloofwaardigheid. Als je je bedrijfsnaam als domeinnaam gebruikt, kunnen klanten die jou al kennen ook direct je bedrijfsnaam in de adresbalk typen, waarna ze rechtstreeks bij jou uitkomen.

Bovendien staat het een stuk professioneler als je je bedrijfsnaam als domeinnaam gebruikt, zoals www.blokker.nl in plaats van www. kruidenierszaak.nl of www.bol.com in plaats van bijvoorbeeld www.heelveelboeken.nl.

Als je nog in de opstartfase van je bedrijf zit, kun je natuurlijk nog wel alle kanten op met je bedrijfsnaam en dus ook met de bijpassende domeinnaam voor je bedrijf.

4. Moet ik alle verschillende domeinextensies claimen voor mijn domeinnaam?

Nee, de enige domeinextensies die de moeite waard zijn, zijn .COM, .EU en de landcode van de regio waarin je actief bent, zoals .NL voor Nederland en .BE voor België. Als het om zoekmachine optimalisatie gaat, helpen andere domeinextensies je ook niet direct om hoger te scoren in Google.

Vanuit zakelijk oogpunt is het wel verstandig om ook andere relevante extensies van je domeinnaam te claimen, zodat niemand anders ermee vandoor kan gaan. Bedenk alleen wel dat vooral de .NL (of .BE), .COM en .EU extensies van je bedrijfsnaam ertoe doen in de ogen van de consument. Niemand surft bijvoorbeeld naar www.bol.org of naar www.marktplaats.info.

5. Is het slim om een alternatieve versie van de domeinnaam van een concurrent te claimen?

Nee, dit kun je beter niet doen. Naast het feit dat je hierdoor het risico loopt een bestaand handelsmerk te schenden, valt deze handeling in de ogen van velen onder internetcriminaliteit. Het claimen van een domeinnaam die haast identiek is aan die van je concurrent doet dan ook flink af aan je geloofwaardigheid en geeft geen betrouwbare indruk van jouw business.

6. Is het handig om streepjes in mijn domeinnaam te gebruiken?

Nee. Probeer altijd om een domeinnaam te verzinnen die gemakkelijk te onthouden is en die weinig moeite kost om foutloos in de adresbalk te typen. Zoals hierboven vermeld helpt een keyword in je domeinnaam alleen als het een exacte match vormt met een veelgebruikte zoekterm. Streepjes of koppeltekens in je domeinnaam doen hier afbreuk aan.

Daarnaast maak je het bezoekers onnodig moeilijk als je streepjes in je domeinnaam verwerkt, omdat vaak vergeten wordt waar de streepjes precies stonden – als je bezoeker zich al herinnert dat je überhaupt streepjes in je domeinnaam hebt verwerkt. Hoe groter je bedrijf en/of website groeit, hoe moeilijker het ook wordt om jezelf met een koppelteken in je domeinnaam te positioneren.

7. Wat is de beste domeinextensie voor Nederland?

De landcode voor domeinextensies in Nederland is .NL, zoals je ongetwijfeld al weet. Ben je ook geïnteresseerd in de Belgische markt? Dan is de .BE ook handig om te claimen.

Als je hoog in de Nederlandse Google wilt scoren, is het een must om de .NL extensie van je domeinnaam te claimen. Hoewel ook .COM en in toenemende mate .EU vaak gebruikt worden en goed scoren in Nederland, staat .NL voor de Nederlandse markt toch nog net een trede hoger op de ladder.

8. Kan mijn domeinnaam in elk land hoog ranken in de zoekmachines?

Nee, een domeinnaam met een landgebonden extensie scoort normaal gesproken alleen in het land zelf goed op relevante zoektermen. Als gezocht wordt op langere zoekwoordcombinaties (long tail keywords), kun je misschien wel internationaal redelijk goed gevonden worden, maar dit geldt niet voor de korte, krachtige zoektermen die echt relevant zijn voor je website.

9. Kan een .COM of .EU domeinnaam lokaal hoog ranken op een relevante zoekterm?

Ja, dit kan zeker, maar alleen als de regio van de domeinnaam is ingesteld op Nederland (dit kan met behulp van Google Webmaster Tools). Met een .COM of .EU domeinnaam kun je zelfs hoger ranken dan met dezelfde domeinnaam met .NL extensie, maar alleen als je SEO strategie sterker is dan die van de .NL domeinnaam. Als beide domeinnamen exact dezelfde strategie volgen (wat feitelijk onmogelijk is), zal de .NL extensie het wel winnen van de .COM of .EU domeinnaam.

10. Moet ik mijn domeinnaam veranderen?

Alleen als hij net nieuw is, je er nog weinig of niets op hebt staan en je nog geen backlinks gegenereerd hebt. De ouderdom en geschiedenis van je domein zijn belangrijke factoren voor het ranking algoritme van Google, dus het is in de meeste gevallen beter om door te gaan met je oude domeinnaam.

Als je daarentegen over een relatief zwakke domeinnaam beschikt en je kunt een domeinnaam krijgen die een exacte match vormt met een relevante keyword met groot zoekvolume, dan is het zeker het overwegen waard. Zorg er alleen wel voor dat je 301 redirects opzet, zodat je alle bestaande content en ranking geschiedenis van je oude domeinnaam zoveel mogelijk meeneemt naar je nieuwe domeinnaam.

11. Ik heb een aantal verschillende domeinnamen aangeschaft. Als ik ze nu allemaal doorlink naar mijn website, krijg ik dan hogere rankings in de zoekmachines?

Nee. Het enige voordeel dat je hiervan hebt, is als iemand rechtstreeks in zijn adresbalk een van de door jouw geclaimde domeinnamen intypt en direct doorgelinkt wordt naar je hoofddomein. Het doorlinken van een domeinnaam is qua SEO alleen interessant als je doorgelinkte domeinnamen al een tijdje meegaan, bekendheid hebben verworven en veel inkomende linkjes krijgen. Door 301 redirects te gebruiken, krijgt de zoekmachine optimalisatie van je website dan een directe boost.

12. Mijn domeinnaam vormt een exacte match met het keyword waarop ik wil ranken, maar ik scoor nog steeds slecht in de zoekmachines. Hoe kan dat?

Dat ligt eraan op welk zoekwoord je probeert te scoren. Het gebruiken van de exacte match van een populaire zoekterm in je domeinnaam geeft je zeker een groot voordeel op het gebied van SEO, maar om echt hoog in Google te scoren, zul je daarnaast nog steeds veel aandacht aan de zoekmachine optimalisatie van je website moeten besteden.

13. Ik heb een e-mail ontvangen van een hostingbedrijf in Hong Kong dat ik mijn domeinnaam daar moet registreren om mijn handelsmerk te waarborgen. Wat moet ik hiermee?

Helemaal niets. Bedrijven achter dit soort e-mails proberen je ervan te overtuigen dat op ieder moment iemand jouw handelsmerk kan registreren en dat je dit moet voorkomen door bijvoorbeeld snel alle versies van je domeinnaam vast te leggen. Dit is natuurlijk onzin. Zolang jij de .NL en eventueel de .EU, .BE en.COM extensies van je domeinnaam in handen hebt, hoef je je verder nergens zorgen over te maken.

In totaal zijn er nu al meer dan honderd landgebonden domeinextensies met daarnaast nog tientallen generieke extensies. Als je deze allemaal vastlegt en jaarlijks zou moeten verlengen, ben je een vermogen kwijt aan hosting en domeinregistratiekosten. Focus dus alleen op de domeinextensies die relevant zijn voor de regio waarin je actief bent en negeer dit soort spam e-mails verder.

Heb je zelf nog meer vragen over het effect van domeinnamen op zoekmachine optimalisatie? Plaats dan je vraag in de reacties hieronder!

PS: Wil je meer weten over hoe je je business met behulp van internet snel kunt laten groeien? Schrijf je dan zeker even in op deze pagina en ontdek onder andere hoe Eelco de Boer -zonder personeel- een miljoenenbusiness kon opbouwen dankzij internet. Je ontvangt een gratis e-book EN een gratis webinar waarin je gaat ontdekken wat je precies moet doen (en NIET moet doen!) om succesvol te worden op het internet.

Schrijf je nu direct in!

Met dank aan Richard Pieterse van WebChamp!

Laat hieronder een reactie achter! 12 reacties
Richard - maart 1, 2012

Hi Jenny,

Weer dank voor het plaatsen van de nieuwe WebChamp post.

Groeten,
Richard

Reply
woezelshop-kelly - maart 2, 2012

Hallo Richard.

Helemaal top, dit is nu toevallig namelijk net exact informatie die ik nodig had !

Bedankt voor het delen dus !

Met vriendelijke groet
Kelly

Reply
Leo S. - maart 2, 2012

Zoals steeds weer een GENOEGEN om door te lezen!
Merci!!

L.S.

Reply
energie vergelijken - maart 28, 2012

Hartelijk dank. Ik zal nu extra mn best doen om mijn eu-domein zo goed mogelijk te laten scoren. Ik had eerlijk gezegd de moeite al een.beetje opgegeven. Mvg Frank.

Reply
Cor - april 2, 2012

Werkt een .asia domein hetzelfde als een .eu domein? Ik bedoel als een bezoeker in azie zoekt komt dan een asia naam hoger naar voren dan een .com?

Reply
Stephan - april 2, 2012

hallo,

Als Internet Marketing newbie heb ik een vraagje over het kiezen van de juiste domeinnaam.

Hiervoor gebruik ik de keywoord tool en ik wil bijvoorbeeld gaan optimaliseren op:
"hardlopen utrecht"

Dan krijg je als je het aan elkaar tikt "hardlopenutrecht" geen zoekvolume.
En met "hardlopen-utrecht" is er een zoekvolume van 170/170

Kan ik dan beter hardlopen-utrecht.nl nemen of is het toch beter om dan voor hardlopenutrecht.nl te gaan ?

Het gaat even om het streepje ( als spatie ? ) de rest is ter voorbeeld.

Stephan.

Reply
Gert-Jan - december 2, 2012

Mijn ervaring is dat de extensie weinig uit maakt, ik heb bijvoorbeeld twee websites chaletardennen.net en chaletoostenrijk.org. Het eerste domein rankt met het zoekwoord "chalet ardennen" bovenaan in Goolge, dit alles alleen door unieke content en dat heb ik in één maand voor elkaar gekregen. Hetzelfde geld voor het tweede domein, daar heb ik iets minder aandacht aan besteed, maar rankt met het zoekwoord "chalet oostenrijk" op de tweede plaats.

Mijn conclusie is dan ook dat de extensie voor zoekmachines niet veel uit maakt, maar wel je unieke content, dat is het belangrijkste waar zoekmachines zoals Google naar kijken deze tijd.

Daarnaast is het begrijpelijk dat je niet voor een (bijvoorbeeld) .cn domein kiest aangezien bezoekers dat raar zouden vinden en deze daarom over zouden slaan.

Reply
Jia - juni 15, 2015

Ik zou graag mijn zijden producten ook in Italie en Spanje te verkopen. ik heb de .es en .it extensie al geclaimd. Zij zijn nog leeg. Silkmood.be heb ik al 3 jaar en werkt goed, ik heb ook silkmood.eu (geen verkoop site, wel een informatie site).
Ik overweeg:
A: 2 extra talen ( spaans en italians)onder silkmood.be te zetten, en silkmood.es forward naar spaans taal van .be. Omdat http://www.silkmood.be werkt al vrij goed, ik moet alleen maar nog extra taal toevoegen.
B: Alles onder silkmood.eu zetten, zelfs silkmood.be. ook forward andere extensies naar silkmood.eu. Het zou me veel werk sparen door één site te onderhouden dan verschillende site te onderhouden. silkmood.eu score momenteel nog niet zo goed als .be.
Wat denkt u welke de beste oplossing voor me is?

Reply
Remco - december 8, 2015

Hallo Richard,

Ik krijg een email van iemand die een bedrijf wil beginnen in China met mijn bedrijfsnaam http://www.noodzaken.nl, maar dan met land-extensie van China (.cn). Heb je enig idee wat iemand van plan zou kunnen zijn met mijn Nederlandse bedrijfsnaam in die contreien? Noodzaken lijkt me geen Chinees woord, dus moet ik me met mijn Noodzaken.nl zorgen gaan maken, ook qua SEO, dat iemand in China ook met die bedrijfsnaam aan de slag gaat?

Remco

Reply
Hoe Kies Je een Domeinnaam? 25 Tips! - december 21, 2015

[…] Als iemand de browser opent en direct in de URL-balk intypt waar hij naar op zoek is gevolgd door .NL – bijvoorbeeld http://www.ballonvaart.nl of http://www.sonjabakker.nl – dan heet dit type-in-traffic. Als jij dus een domeinnaam in bezit kunt krijgen die een exacte match vormt met een veelgebruikte zoekterm, dan kun je zonder enige moeite al rechtstreekse bezoekers naar je website krijgen. Daarnaast kan een domeinnaam die uit een populaire zoekterm bestaat enorm bijdragen aan je positie in de zoekmachines. […]

Reply
Patrick - februari 22, 2016

Hallo Richard,

ik heb een winkel en vraag me af of het handig is om naast de winkelnaam ook de plaatsnaam in de domeinnaam op te nemen.

Mvg Patrick

Reply

Laat een reactie achter: