5

De Negen Stappen Succesformule Voor Goede Domeinnamen

In 1996 kocht een handige zakenman voor rond de 90 dollar de domeinnaam www.cellphones.com. Een tijd later ging diezelfde domeinnaam van de hand voor welgeteld 4,2 miljoen dollar. Geen slechte deal als je door een investering van slechts 90 dollar miljonair kunt worden…

Rijk worden in de domeinhandel business? Dat kan!

Natuurlijk is dat gemakkelijker gezegd dan gedaan, maar je hoeft daarvoor zeker geen Einstein te zijn. Je moet wel beschikken over behoorlijk wat kennis, lef en – zoals bij veel zaken – geluk. Geld verdienen met domeinen is een prachtige en winstgevende manier om via internet rijk te worden. Je moet alleen wel weten waar je mee bezig bent, anders gaat het gegarandeerd mis.

Stort jezelf dus niet meteen halsoverkop in de domeinhandel en houd die normale baan nog even aan. Verdiep je eerst goed in de domeinhandel voordat je in het diepe springt. Ben je klaar om geld te verdienen met domeinnamen? Volg dan de negen handige stappen hieronder op.

1. Research

Het is een beetje open deuren intrappen, maar als je echt geld wilt verdienen met het verhandelen van domeinen, moet je eerst onderzoeken wat er op de markt is. Bovendien moet je weten hoeveel winst je kunt maken op een bepaalde domeinnaam. Dat betekent dat je domeinhandel websites zoals Sedo.com en allerlei domeinenforums heel goed moet volgen!

2. De grote kunst: kies een goede domeinnaam

Heb jij je voldoende georiënteerd? Ben je zover dat je een domeinnaam wilt kopen? De volgende tips kunnen je helpen bij het kiezen:

  1. Een goede domeinnaam moet eenvoudig en kort zijn. Beperk het aantal woorden tot het minimum.
  2. Vermijd scheidingstekens zoals streepjes.
  3. Generieke productnamen als stoelen, joggingbroeken, schroeven, mobieltjes, etc. leveren het meeste op. Die productvoorbeelden zijn ongetwijfeld allang vergeven, maar de kunst is juist om productcategorieën te verzinnen die nog niemand heeft geclaimd.
  4. Zorg dat je zowel de .NL als de .COM, .EU en eventueel .BE extensies te pakken krijgt als ze nog beschikbaar zijn.
  5. Inbreuk maken op bestaande handelsmerken is een no-go!

Met de Google Keyword Tool kun je uitstekend nagaan hoe populair je domeinnaam is. Dit is een gratis tool waarmee je kunt checken hoe vaak Google gebruikers een bepaalde zoekterm intypen. Je kunt ook in Google zelf de zoektermen van jouw domeinnaam inbrengen. Als dit veel resultaten oplevert, is de kans groot dat er ook veel vraag is naar jouw domeinnaam.

3. Tijd voor de jacht

Nu wordt het tijd om te kijken of de door jou bedachte domeinnaam nog vrij is. Bijna elk hostingbedrijf heeft wel een tool waarmee je dat kunt nagaan. Sommige van die tools zijn zelfs zo geavanceerd dat ze onbezette alternatieven opgeven als het door jou bedachte domein al geclaimd is. De domeinnaam tool van WebChamp.nl is daar een goed voorbeeld van.

4. Een belangrijke schakel: het hostingbedrijf

De volgende stap is het registreren van je domeinnamen. Let daarbij op de volgende punten:

  • Staar jezelf niet blind op de prijs. Het goedkoopste bedrijf hoeft niet per se het beste te zijn!
  • Een goede klantenservice is heel erg belangrijk. De serviceverlening van het hostingbedrijf moet goed zijn, vooral als je zelf niet over voldoende technische kennis beschikt.
  • De koper van je domeinnaam zit niet te wachten op een trage overdracht. Check dus of het overzetten van domeinen soepel verloopt bij het hostingbedrijf dat je op het oog hebt.
  • Op relevante forums is heel veel informatie te vinden over hostingbedrijven. Probeer te achterhalen wat anderen over een bepaald hostingbedrijf zeggen. Klachten over hosting kunnen inhouden dat ook domeinregistraties niet vlekkeloos afgehandeld worden.

5. Nog belangrijker: een goede prijsstelling

Je zult tevergeefs zoeken naar een prijslijstje met vaste marktprijzen voor domeinnamen. Wat bij veel andere online producten geldt, gaat ook op bij domeinen: het is wat de gek ervoor wil betalen. Echt duidelijke richtlijnen zijn hiervoor niet te vinden en dat maakt een juiste prijsstelling zo verschrikkelijk moeilijk. De allereerste stelregel is: als je denkt dat jouw domeinnaam erg gewild is, ga dan voor een zo hoog mogelijk bedrag.

Er zijn wel een paar richtlijnen waarop je kunt letten:

  • Kijk naar het verleden. Wat hebben andere mensen neergeteld voor hun domeinnamen? Belangrijke informatie hierover kun je vinden op domeinhandel forums en websites.
  • Vraag om een gratis taxatie van jouw domeinnaam. Let op: verwacht daar niet al te veel van. Vaak zijn die schattingen niet al te betrouwbaar. Je krijgt echter wel een ruwe indicatie en daar gaat het tenslotte om.
  • Je kunt ook om een professionele taxatie vragen voor de prijs van je domeinnaam. Dat kan weleens prijzig uitvallen, maar dat hoeft geen punt te zijn als je een populaire domeinnaam op je naam hebt staan. Als je daardoor een scherpere prijs kunt behalen, is het die investering dubbel en dwars waard. Neem vrijblijvend contact op via info@webchamp.nl als je hier hulp bij nodig hebt.

6. Rijden of parkeren?

Je hebt een prachtige domeinnaam, maar je wacht op een koper met het juiste bod. Wat doe je ondertussen met je domein? Je kunt twee dingen doen: rijden of parkeren. Bij de eerste mogelijkheid zet je bijvoorbeeld wat tekst, video’s, audio of andere content op je site.

Wat je ook kunt doen is je domein simpelweg parkeren. Vreemd genoeg levert ook parkeren geld op. In dat geval wordt er namelijk automatisch een pagina gecreëerd met advertenties die te maken hebben met je domeinnaam. Op een site met een domeinnaam die te maken heeft met parfums wordt dan bijvoorbeeld reclame gemaakt voor allerlei luchtjes.

Door dat parkeren heb je twee voordelen:

  1. Terwijl je wacht op kopers voor je domeinnaam, komt er nog wat geld binnen ook.
  2. Je krijgt een beter inzicht of je je domeinnaam wel kwijt wilt. Als je een heel goede domeinnaam hebt, kan je domein namelijk zelfs winst opleveren als hij geparkeerd staat. Elke klik op één van de advertenties op je pagina levert namelijk een X bedrag op. Het lijkt een sprookje, maar je kunt slapend rijk worden als je een populaire domeinnaam hebt!

7. Plaats advertenties

Je raakt je domein niet kwijt als je de wereld niet laat weten dat jij de ultieme domeinnaam te koop aanbiedt. Zet een advertentie op relevante forums en websites, zoals Sedo.com, Sitedeals.nl en WebsitesTeKoop.nl . Zelfs via eBay en Marktplaats kun jij je domeinnaam verkopen!

Zorg wel dat je een doorslaggevend argument hebt waarom nou juist jouw domein het geld waard is dat je ervoor vraagt. Scoort hij hoog in de zoekmachines? Valt de naam gemakkelijk te onthouden, ook voor ouderen? Is de domeinnaam uitstekend geschikt voor commerciële doeleinden?

8. Sluit de deal

Als je alle voorgaande stappen goed gevolgd hebt, dan is duidelijk geworden wat je domeinnaam waard is. De registratie van je domein is echter maar een beperkte tijd geldig. Wacht dus niet met het omlaag brengen van je prijs totdat de registratieperiode bijna afgelopen is!

Als je tegen de deadline van de registratie aanhikt en je wilt de periode niet verlengen, dan kom je in een slechte onderhandelingspositie terecht. Dat kan betekenen dat je een lagere prijs moet accepteren dan je eigenlijk bedoeld had.

9. Eerst je geld binnenhalen!

Voordat jij je domein overzet naar de koper, moeten alle financiële zaken afgehandeld zijn. Eerst je geld, dan pas je domein afleveren. Eventueel kun je bij de overdracht gebruikmaken van een derde partij die voor je bemiddelt. Daar hangt uiteraard een soms hoog prijskaartje aan, maar als je domein zijn geld waard is, moet dat geen probleem vormen. Als je dit lastig vindt, kan Richard van WebChamp je hier ook eventueel bij helpen.

Het Internet Marketing Summit

Ook bij het Internet Marketing Summit op 10 en 11 maart zal er informatie gegeven worden over domeinnamen. Richard zal hier ook komen spreken over 'De Kracht van Domeinnamen'  en er zullen tal van andere interessante onderwerpen besproken worden! Neem een kijkje op deze pagina voor een overzicht van de sprekers, de te behandelen onderwerpen en alle benodigde informatie.

Met dank aan Richard Pieterse van WebChamp! 

Laat hieronder een reactie achter! 5 reacties
Klaas Koopman - februari 23, 2012

Quote:"Generieke productnamen als stoelen, joggingbroeken, schroeven, mobieltjes, etc. leveren het meeste op. Die productvoorbeelden zijn ongetwijfeld allang vergeven, maar de kunst is juist om productcategorieën te verzinnen die nog niemand heeft geclaimd."

Joggingbroeken.nl is in mijn bezit, kan overgekocht worden voor een leuk bedrag. Staat uiteraard op nr1 in de grotere zoekmachines voor de gerelateerde woorden.

Dat terzijde, leuk artikel. Eén ding dat ik er aan toe wil voegen, vergeet niet: Een domeinnaam is waard, wat een gek ervoor geeft! Zo heb ik domeinnamen verkocht, waarvan ik dacht dat ze weinig tot niets waard waren, voor toch wel aardig leuke bedragen.

Reply
Leo S. - februari 24, 2012

Pefect artikel! Prima opbouw - nuttige informatie - prettig leesbaar.
Gewoon klasse!

Reply
Thomas - maart 7, 2012

Leuk artikel, maar hoe krijg je het dat iemand daadwerkelijk jouw domeinnaam wil kopen?

Het is toch ook gewoon hopen dat iemand het wilt kopen?

Reply
Farrah Robberecht - maart 23, 2012

Hoe parkeer je een website?

Reply
Gé den Boer - maart 24, 2012

Wat is eigenlijk het probleem van een streepje tussen een domeinnaam? De meeste goede domeinnamen zijn al vergeven. Met een streepje ertussen wil het soms nog wel lukken.

Reply

Laat een reactie achter: