Productiviteit

De productiviteit en effectiviteit van je business vergroten met Edwin Selij

Geen reacties

In de vorige blogpost introduceerde ik Edwin Selij, eigenaar van Hypnose Instituut Nederland. Ik vertelde over zijn leven als ondernemer en gaf op basis van een interview dat hij voor onze Podcast had met Maarten een drietal praktische tips om uit beperkende overtuigingen te komen. De bottom line: iedereen kan zijn eigen realiteit creëren. Het enige wat je tegenhoudt, ben jijzelf.

Wil je het hele interview terugluisteren en/of lezen, klik dan hier om te gaan naar de blogpost ‘Hypnose en belemmerende overtuigingen’.

Het interview dat Maarten met Edwin had is een drieluik. Vandaag vertel ik je over het tweede deel van het interview. Deze gaat – misschien verrassend, maar niet als je goed hebt gekeken naar die titel van deze blogpost – niet over hypnose, maar over iets heel anders: productiviteit en effectiviteit voor je business.

edwin selij

Edwin Selij

Edwin weet als geen ander hoe je productiviteit en effectiviteit kunt maximaliseren. Hij gaat graag uitdagingen aan en heeft zich nu wel voor een heel interessante uitdaging gesteld: het ‘Heljaar’. Hij doet alles voor zijn business waarvan hij weet dat hij het zou moeten doen. En dat allemaal in één jaar tijd!

Een jaar lang zulke buitengewoon hoge doelen aan jezelf stellen klinkt misschien een tikkeltje extreem. Toch is het idee van het Heljaar in mijn ogen erg interessant. Waar het namelijk om gaat, is dat je er door deze doelen te stellen achter komt dat je veel meer kunt dan je zelf denkt. Bovendien zul je waarschijnlijk slimmer met je tijd om moeten gaan en word je gedwongen een grote efficiencyslag te maken.

Vind jij dit een interessante gedachte, lees dan vooral de volgende tips die Edwin geeft om productiviteit en effectiviteit te vergroten. Hij spreekt uit eigen ervaring en het is zeker geen must dat je alles 1-op-1 kopieert. Vind hierin vooral wat werkt voor jou en past bij jouw business.

helweek erik larssen

Tip 1: Creëer je eigen ‘Helweek’

Edwins Heljaar is geïnspireerd op het boek ‘Helweek’ van Erik Bertrand Larssen. Waar het om gaat, is dat je gedurende een bepaalde periode (Erik noemt een week, in Edwins geval is het een jaar) alles doet wat je weet dat je zou moeten doen (voor je business, in dit geval).

Initieel zul je misschien denken dat je jezelf kapot werkt, maar je zult gaan inzien dat je veel sneller en vooral slimmer kunt werken dan je vooraf voor mogelijk hield.

Waarschijnlijk klinkt dit nog steeds erg abstract, dus laat me dit uitleggen aan de hand van het voorbeeld van Edwin. In zijn Heljaar heeft hij zichzelf voorgenomen om werkdagen van 13,5 uur te maken. Op maandag, dinsdag en woensdag staat hij om 4 uur ‘s ochtends op, op donderdag en vrijdag om 5 uur ‘s ochtends en op zaterdag en zondag om 6 uur. Dit kost hem weinig moeite en hij kan veel meer werk verzetten dan hij normaliter deed.

Zoals ik al zei: kijk vooral wat voor jou goed voelt en wat bij jouw business past. Misschien werk jij veel beter in de avonden en dan zou het idioot zijn als je voor het ochtendgloren je bed uit komt om aan je business te bouwen. Maar challenge jezelf eens en zet eens een stip op de horizon waarvan je initieel denkt dat je die niet gaat halen. Je zult er echt achter komen dat je veel meer kunt dan je zelf denkt, zeker als je ook de volgende tips in de gaten houdt.
[do_widget tekst ]

Tip 2: Werk volgens de 20/80-regel

Mocht je nog steeds denken dat de Helweek of het Heljaar vreselijk klinkt: volgens Edwin is zijn Heljaar veel meer een ‘Hemeljaar’. Hij boekt er geweldige output mee en ziet wat het hem gaat brengen, vooral op de lange termijn. Dit heeft deels te maken met de vanzelfsprekende verhoging in productiviteit die hij heeft door de extra werkuren. Maar misschien nog wel belangrijker (als je het mij vraagt), is de verhoging in effectiviteit die hij de afgelopen tijd heeft bewerkstelligd. Niet alleen veel werken, maar vooral slim werken dus.

Om zijn effectiviteit te vergroten is Edwin gaan werken volgens de 20/80-regel, ofwel: de Wet van Pareto. Doorvertaald naar businesstermen stelt deze dat 20% van de inspanning 80% van het resultaat veroorzaakt. Als je zodoende nagaat welke 20% van je inspanning het meeste resultaat geeft en hierop optimaliseert, kun je je effectiviteit enorm vergroten.

In Edwins geval kwam hij er achter dat er 6 activiteiten zijn die voor hem het meest succesvol zijn (online zichtbaarheid, e-mail marketing, boek, opt-ins, advertenties en acties) en dat al deze activiteiten samenhangen van maar een ding: content. Daarom heeft Edwin besloten zich in zijn Heljaar te focussen op het creëren van zoveel mogelijk content.

Welke inspanning levert jou het meeste resultaat op? Kun je deze inspanning optimaliseren?

pareto principle

Tip 3: Zorg dat je de strateeg van je business bent

Om zijn inspanning voor de 6 belangrijkste activiteiten in zijn business te optimaliseren, is Edwin gaan kijken hoe hij zoveel mogelijk content kan creëren in zo weinig mogelijk tijd. Hiervoor was een ding cruciaal: hergebruik. Een stuk voor zijn boek bleek hij te kunnen inzetten voor een blogartikel, een blogartikel werd input voor zijn e-mails en zijn social content en content voor Instagram kan hij weer op Facebook gebruiken of andersom.

Dus heeft Edwin het volgende stramien bedacht: elke werkdag kan hij zo’n 1.000 woorden voor zijn boek schrijven, wat hij weer gebruikt om een blogartikel van te maken en vervolgens doorvertaalt in Facebook content en Instagram foto’s.

Deze contentstrategie is super waardevol, omdat het op heel veel vlakken bijdraagt aan een langetermijndoel waar hij normaliter als laatste aan toe zou komen: zichtbaarheid creëren. Met het tempo van 1 blogpost per dag is hij in 2 tot 3 jaar online de grootste aanbieder in zijn markt.

Iedereen weet dat je de dingen die je voor de lange termijn doet, normaal als laatste zou aanpakken. Dit terwijl je hier uiteindelijk bijzonder veel succes mee kunt behalen. Zonde! Daarom zegt Edwin: “Zorg dat je de strateeg van je business bent”. Kijk goed waar jouw business uiteindelijk het meest bij gebaat is en verlies de lange termijn niet uit het oog. Jij bepaalt die stip op de horizon.

Tip 4: Creëer een setting waarin je optimaal kunt focussen

Om zijn effectiviteit nog verder te vergroten, vroeg Edwin zichzelf af: “wanneer creëer ik mijn beste content?” Het antwoord bleek te zijn dat dit allemaal in gefocuste tijd was. Dan is hij op zijn best.

Focus betekent geen telefoon, geen tv, geen personeel of andere mensen die aan je hoofd zeuren. Met andere woorden: geen afleiding. Gefocust raken kost ongeveer 15 minuten, dus elke keer als je uit je focus raakt, verlies je weer 15 minuten. Ook voor de focus hanteert Edwin de 20/80-regel: hij probeert 20% van de tijd die hij dagelijks aan zijn business besteedt echt gefocust te zijn.

shot of darts in bullseye on dartboard on a dark background

Het klinkt allemaal misschien wat planmatig, maar het is eigenlijk super eenvoudig: spendeer 20% van je tijd gefocust aan je 20% belangrijkste activiteiten en je optimaliseert de belangrijkste 80% van je succes. Als je binnen de activiteiten dan ook nog eens de input voor je gewenste output kunt optimaliseren, heb je helemaal veel resultaat voor zo min mogelijk werk. Misschien hoef je dan niet eens werkdagen van 13,5 uur te maken. Of als je dat wel doet, ben je over een paar jaar helemaal binnen 😉

Ik vind het een mooie formule. Wat jij?

Misschien vind je dit ook interessant

Automagiseren

Een veelgemaakte uitspraak in de internet marketing wereld is dat je multiple streams of income moet hebben. In mijn optiek is dit echter de verkeerde uitspraak. Als het aan mij ligt, heb je multiple systems of income nodig. Ondernemen is in feite helemaal niet zo moeilijk en ondernemen op het internet is misschien nog wel...
Lees verder

Microsoft Office 2010

Op 12 mei presenteerde Stephen Elop van Microsoft de nieuwe versie van Microsoft Office.  Office 2010 bevat veel nieuwe functies en verbeteringen in vergelijking met de vorige versies van Office. Microsoft richt zich op "het nieuwe werken". Hoewel Office al 25 jaar bestaat bevat deze versie toch enkele unieke uitbreidingen, deze  vind je vooral in...
Lees verder
Ontbijt Eelco door Lotte

WHPH #2: Koop je Leven terug

Vandaag is mijn dochter Dani 8 weken geworden en voor de ouders onder ons, wat een rollercoaster ride! We zijn superdankbaar voor alles en we genieten enorm maar de realiteit is natuurlijk ook dat niet alles, maar wel heel veel dingen veranderen als je papa en mama wordt (ze heeft vanochtend haar eerste prikken gekregen!...
Lees verder

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.
Je moet de voorwaarden accepteren voordat je het bericht kunt verzenden

Hypnose en belemmerende overtuigingen met Edwin Selij
Ultieme funnel & dikke deals sluiten met Edwin Selij
Menu