Ondernemerschap

De angst om iets te verliezen is meer aanwezig dan de kans om iets te winnen

Geen reacties

Dit artikel heeft alles te maken met internetmarketing, bezoekers te krijgen naar je website en succesvol worden als (internet) ondernemer. Toch zal ik het hier niet over hebben.

Een poosje geleden had ik een discussie met een neef van mij, die ook helemaal gek is van reizen. Hij heeft nu 2 keer een reis gemaakt naar Azie en Afrika en heeft veel dromen en wil deze graag naleven, iets wat hij ongetwijfeld ook gaat doen.

Ikzelf hou ook enorm van reizen. Ik typ dit nu vanaf Curacao en vorig jaar zijn we in totaal zo’n 5 maanden weggeweest. Tijdens deze 5 maanden kwam ik erachter dat ik meer hield van kortere reisjes (tot 3 weken) dan langere reizen. Na een paar weken begin ik me ongemakkelijk te voelen en wil ik weer “aan de slag”. Teveel inspiratie ophopen gaat op een gegeven moment vervelen 😉 Inspanning zorgt ook voor ontspanning bij mij.

Ik vertelde hem het verhaal dat wij tijdens onze reis in Azie na zo’n 5 weken thailand iets anders wilde gaan doen en toen de wereldkaart erbij hebben gepakt. We moesten 2 weken later terug naar Nederland en het leek mij wel tof om naar Australie te gaan. We hebben uiteindelijk besloten om naar Bali te gaan maar hij verklaarde me voor gek toen ik zei dat we wel naar Australie wilden.

“In 2 weken kun je helemaal niks zien” was zijn punt.  Ik snapte zijn argument niet helemaal aangezien je volgens mij in 2 weken heel veel mooie dingen kunt zien! Waar het op neer kwam, was dat hij vond dat je beter naar een kleinere bestemming kunt gaan zodat je “bijna alles” kunt zien dan dat je naar een groot land gaat waar je “bijna niets” kunt zien.

In mijn optiek dikke onzin, aangezien je in 2 weken, als je je tijd hetzelfde benut, in feite “evenveel kunt zien”. Er blijven 24 uren in een dag zitten.

Ik vond het een interessante gedachtengang dus ik stelde hem de vraag of hij, als hij nu door Gaston zou worden gebeld en dat hem werd verteld dat hij nu een week lang, met een privejet naar Australie werd gebracht waar alles voor hem werd betaald en hij hoefde er geen vrij uren op te nemen, wat hij dan ging doen.

Dat zou ik niet doen”, was zijn antwoord.

Hmm, interessant.

Waarom niet?

Omdat je in een week lang niet alles kunt zien!

Misschien zie ik het verkeerd, maar als je gratis ergens een week heen kunt gaan en alles wordt voor je geregeld, dan win je een week vol met lol. In zijn optiek verloor hij dan want hij kon heel veel dingen niet zien of beleven.

Bij hem woog op dat moment de kans om iets te verliezen veel zwaarder mee dan de kans om iets te winnen.

Mijn persoonlijke frustratie

Als ik heel eerlijk naar mezelf ben dan is een van de grootste frustraties in mijn onderneming dat veel cursisten van ons helemaal niets met onze informatie doen en op deze manier niet succesvol worden. Ze starten simpelweg niet, omdat ze teveel “in hun hoofd” zitten.

Ik herken deze cursisten eigenlijk altijd direct aan de vragen die ze stellen. Het zijn allemaal “angstvragen” en dit zijn vragen die absoluut nooit worden gesteld door succesvolle cursisten, het zijn in ieder geval geen vragen waar succesvolle cursisten dagelijks of soms letterlijk maanden mee rondlopen.

Angsthaas vragen

Vragen als “hoe beveilig ik een e-book” of “wat nou als iemand mijn e-book doorstuurt” maken me helemaal kriegel. Wanneer ik het over dropshipping heb is een veelgestelde vraag “wat nou als iemand zijn geld terug wil” of “wat voor contract moet ik opstellen als ik samenwerk met een leverancier”.

Degenen die deze vragen stellen hebben vaak nog geen letter op papier gezet.

Ik ben de laatste die zal zeggen dat je niet goed over je onderneming na moet denken, maar dit zijn echt vragen die van ondergeschikt belang zijn, wanneer je nog niets hebt staan.

Succesvolle ondernemers stellen vragen als “hoe lanceer ik zo snel mogelijk mijn e-book” of “hoe krijg ik vandaag nog mijn eerste verkoop”.

Hoe kan ik nog meer bezoekers naar mijn website krijgen” en “hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn website vandaag nog online komt” zijn vragen die veel beter werken.

Natuurlijk zijn succesvolle ondernemers ook bezig met de angsthaas vragen maar deze vragen zorgen er niet voor dat het hun afremt. Tempo is alles.

25.000 redenen om vandaag nog online te gaan.

Ik was vorig jaar op een seminar in Las Vegas en hier sprak een spreker die mijn taal sprak! Hij had het over een lidmaatschap dat hij had opgezet waar hij 250 leden in had die maandelijks 100 dollar per maand betaalden, 25.000 dollar dus!

Toen hij tijdens zijn presentatie liet zien hoe de beveiliging was van zijn product lag de hele zaal in een deuk. Hij liet zien dat zijn inlogknop voor leden slechts een plaatje was en wanneer je er op klikte, dat je het beschermde ledengedeelte in ging, ook al gaf je geen geldige gegevens op. Hij was te lui om het aan te passen en hij vond het wel prima zo. Hij had er nog nooit een klacht over gehad en ook al was het iemand opgemerkt of zaten er een aantal leden in die er niet in hoorde, dan was dat maar zo.

Hoeveel redenen had hij om niet te wachten maar zo snel mogelijk te lanceren? Juist ja, 25.000 redenen! Veel mensen, met name mensen die nog niks online hebben staan, zouden hem voor gek verklaren en het “onverantwoordelijk” vinden. Stel je voor dat mensen gratis toegang kregen, wat je dan wel niet verliest!

Motion creates emotion, actie is reactie

Door niet al te bang te zijn zul je meer dingen doen, en zul je ook vaker fouten maken, maar ook meer successen boeken. Door simpelweg snel je fouten te vergeten (en er van te leren) en je successen te vieren zul je uiteindelijk merken dat het vele malen sneller gaat en dat je op meer ideeen komt, sneller zult groeien en ook meer omzet zult genereren.

Ik noem dit ook wel de “Triple F Methode”, oftewel “Fail Fast Forward”.

Ik hoorde laatst een uitspraak van een zeer succesvolle ondernemer: “Ik maak per dag zo’n 100 beslissingen, waarvan de meeste goed zijn”.

Het kan maar zo zijn dat er 20 beslissingen minder goed zijn, maar wanneer je structureel goede dingen doet, is het niet erg als er eens iets fout gaat.

Jump off the cliff and grow your wings on the way down!

Door gewoon in het diepe te springen zul je wel moeten leren zwemmen. Wanneer je vrijgezel bent en je bent hopeloos, benader dan 50 vrouwen of mannen op 1 avond, met een conversieratio van 2% ben je er al 😉

Of heb ik het fout? Kan zijn hoor, ben al 14 jaar bij dezelfde vrouw.

Hoe zie jij het?

Door 1000 affiliates te benaderen zul je echt wel 900 mensen hebben die je product niet willen promoten, wat een ramp! Of heb je 100 affiliates die actief je business gaan promoten? Elke nee is weer een stapje dichterbij een ja.

Wanneer 95% van de bezoekers op je website niet koopt, dan heb je echt een waardeloze business! Of niet? Heb je dan een fantastische conversieratio op je website?

Er is nog nooit een voetbalteam kampioen geworden door elke wedstrijd gelijk te willen spelen.

Speel om te winnen, niet om niet te verliezen! Work hard, play hard!

Go get em!

Succes,

Eelco de Boer

Misschien vind je dit ook interessant

De Ideale Internetonderneming

Naast dat elk bedrijf de tips op deze site goed zou moeten doornemen en minstens een groot aantal tips direct zou moeten toepassen zijn deze tips, trucs en technieken zeker geschikt voor de kleinere ondernemer, de “nog niet ondernemer” of de part time ondernemer. Wanneer fulltime beginnen met je internetonderneming? Veel cursisten van ons zijn...
Lees verder

Korte Termijn Pijn…

Hoe vaak heb je het wel niet meegemaakt: je kijkt ergens als een berg tegenop, kunt er niet van slapen en je voelt een zeurderige stress in je lichaam. Vervolgens los je het probleem op en je staat versteld hoe simpel dit wel niet was. Je gaat niet naar de sportschool... ...omdat je conditie superslecht...
Lees verder

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.
Je moet de voorwaarden accepteren voordat je het bericht kunt verzenden

Afzwakken wanneer het moeilijk wordt…
Filmtip: The Social Network (Over Mark Zuckerberg en het succes van Facebook)
Menu