Copywriting

Copywriting tips voor websites met Aartjan van Erkel van de bestseller ‘Verleiden op Internet’

Geen reacties

Aartjan van Erkel is iemand om te onthouden, als je dat niet al had gedaan. Hij schreef de bestseller ‘Verleiden op Internet’, waarvan inmiddels meer dan 10.000 exemplaren zijn verkocht. Ook is hij eigenaar van schrijvenvoorinternet.nl en wordt hij wel ‘de Koning van Conversie’ genoemd. Aartjan weet namelijk alles van hoe je met slimme copy websitebezoekers kunt verleiden tot een aankoop.

In onze nieuwste podcast vertelt Aartjan in een interview met Maarten hoe hij met zijn kennis succesvol is geworden en wat precies die waardevolle kennis is. Dat deelt hij in een aantal gouden copywriting tips, die ik in deze blogpost weer ga delen met jou. Maar niet voordat ik je wat meer vertel over hoe Aartjan tot het punt is gekomen waar hij nu is. Het is namelijk een mooi verhaal dat aantoont wat je met lef, focus en luisteren naar je publiek allemaal kunt bereiken.

No guts, no glory

Goed, dit is een quote afkomstig van het manual geschreven door Majoor Gen. Frederick C. Blesse (US Air Force) in 1955. Wij voeren hier natuurlijk geen oorlog (gelukkig maar!). Toch zit er wel een kern van waarheid in.

10 Jaar geleden was Aartjan nog freelance tekstschrijver en liet zich op basis van uurtje-factuurtje voor allerhande korte schrijfklussen inzetten. Naar eigen zeggen was hij een echte broodschrijver: hij vond zijn werk niet heel leuk en deed het puur voor het geld. Maar er jeukte iets.

Met een redelijke sprong in het diepe startte Aartjan een experiment. Hij had eens goed bij zichzelf nagedacht wat hij van al zijn klussen het leukste vond. Schrijven voor het internet, was het antwoord. In een bold move haalde hij alle ruis van zijn website, tot er enkel nog stond dat hij schreef voor het internet.

Focus => resultaat

Hij wist er nog niet al te veel vanaf, dat schrijven voor het internet. Dus ging Aartjan investeren in kennis. Alle inzichten die hij had, verzamelde hij op een blog. Als een soort archief voor zijn eigen leermomenten. Binnen een paar maanden haalde zijn blog honderden bezoekers per maand. Hij had er niet bij stilgestaan toen hij zijn blog startte, maar ineens overstegen de bezoekers op zijn blog het aantal bezoeken op zijn bedrijfswebsite.

Zo was binnen korte tijd zijn experiment al geslaagd. Ineens kreeg hij allerlei schrijfklussen voor websites aangeboden. Als een van de mooiste eerste klussen schreef hij voor de eigenwijze verzekeraar Ditzo ten tijde van hun lancering alle copy voor hun website, van de homepage tot de teksten op bankafschriften van mensen die een aankoop deden. Dat had hij enkele maanden daarvoor nog niet kunnen dromen!

Wie luistert naar zijn publiek… weet waar de behoefte ligt

Doordat hij maar op een onderwerp hoefde te focussen, leerde Aartjan als een malle. Terwijl hij daarmee bezig was, kwam hij erachter dat er een thema was dat hij buitengewoon interessant vond: hoe je ervoor kunt zorgen dat een website gaat verkopen. Hier ging hij steeds meer over leren via cursussen over psychologie en daaraan gerelateerde wetenschap. Hoewel dit inhoudelijk nog niet ging over aankopenbeslissing online, was voor Aartjan de vertaalslag snel gemaakt. Hij paste wat hij leerde toe op het internet en publiceerde dit in de vorm van artikelen op zijn blog. Dat werkte verrassend goed, het werden zijn meestgelezen artikelen. Langzaam aan kreeg hij het inzicht dat deze kennis zo waardevol was, dat hij daar wel een boek over zou kunnen schrijven.

Zo gezegd, zo gedaan. Aartjan schreef zijn boek en verkocht er maar liefst 10.000 plus exemplaren van.

Het klinkt allemaal zo simpel misschien, maar ik verwacht heus niet van je dat jij Aartjan nadoet en ineens een boek produceert. Wel deelt Aartjan in zijn interview met Maarten een aantal gouden tips voor schrijven voor het internet die ik graag wil doorgeven. Zoals Aartjan het zegt: “tekst is makkelijk aan te passen en heeft veel invloed op gedrag”. Ga dus aan de slag met zijn tips en je kunt een mooie slag maken om via je website meer verkopen te realiseren.

Concept image with Copywriting printed on an old typewriter

Tip 1: Leer zélf over copywriting

Dit is niet per se de eenvoudigste tip, maar wel een van de belangrijkste. Als je business binnenhaalt via je website, ben je feitelijk elke dag wel met tekst bezig. Copy op je website, copy in je mailings of in je content. Tekst is overal. Ik zou daarom zelfs kunnen stellen dat copywriting tot je core business behoort – iets waar Aartjan een groot voorstander van is.

Toch hoort Aartjan vaak ondernemers zeggen dat ze niet goed in schrijven zijn en daarom niet alle kansen op het internet kunnen plukken. Dat is nergens voor nodig! Als je de basiskennis van copywriting beheerst, ben je hoogstwaarschijnlijk al een stap verder dan je concurrenten. Je kunt er dan tevens voor kiezen om je teksten alsnog uit te besteden (hier bij Winst.nl houden we allemaal van outsourcing), maar doe dit zeker niet voordat je weet waar je over praat. Zorg dat jij zelf de copywriters goed kunt briefen, dan krijg je gegarandeerd teksten waar je tevreden over bent.

Tip 2: Bedenk goed wat je wilt dat mensen gaan doen op je website

Net als Aartjan hoor ik het maar al te vaak: ondernemers die zeggen dat hun website ‘maar’ een visitekaartje is, of een brochure. Sorry for shouting maar: DAT IS NIET ZO! Uiteindelijk wil je toch dat klanten als ze op je website zijn geweest een handeling verrichten, of het nou is dat ze gegevens achterlaten, je bellen, naar je winkel komen, of online een aankoop doen.

Bovendien is het goed je te beseffen dat je klanten jouw website niet als een visitekaartje of brochure benaderen. Daar zijn juist die visitekaartjes en brochures voor uitgevonden. Ook zij komen op je website omdat ze iets willen doen. Omdat ze een behoefte hebben die ze bij jou denken te kunnen bevredigen.

Bedenk je dus goed: wat wil jij dat mensen op jouw website gaan doen? En wat denk je dat zij nodig hebben van jou? Hier schrijf je naartoe.

Kom je er even niet uit? Dan nog een leuke extra tip: een super effectief middel is het werken met een opt-in, waardoor mensen hun gegevens achterlaten. Al deze prospects wil je wel in je systeem hebben, dus denk er vervolgens goed over na hoe je je bezoeker zoveel waarde kunt geven dat ze geïnteresseerd zijn om in jouw systeem te zitten.

[do_widget tekst ]

Tip 3: Zorg dat je website duidelijk communiceert waar hij over gaat

Waarschijnlijk is het jou ook wel eens opgevallen: er zijn heel veel websites waar je als bezoeker geen idee hebt waar je naar zit te kijken. Het resultaat zijn vraagtekens en vervolgens een dikke bounce.

Zorg er dus voor dat jouw website duidelijk communiceert waar hij over gaat. Dit verweef je natuurlijk in je gehele copy, maar tevens kun je als eerste en meest gemakkelijke oplossing ergens bovenaan je pagina, het liefst in de buurt van je logo, een paar woorden zetten waaraan de bezoeker meteen kan zien waar de website over gaat en dus ook: wat jij de bezoeker kunt bieden.

copywriting tips - website tagline

Tip 4: Kijk naar overeenkomsten die jij hebt met je klanten en je klanten met jou

Deze tip heeft Aartjan gehaald uit een interview dat hij had met Robert Cialdini (schrijver van het immens populaire boek ‘Invloed’). Een van de belangrijkste overtuigingstechnieken die Cialdini kent is het principe van overeenkomstigheid. Als je deze overeenkomsten kunt benoemen, kom je in onderhandelingssituaties makkelijker tot elkaar.

Om maar een voorbeeld te noemen (en ik citeer vrijelijk uit het interview van Aartjan):

Stel, je hebt een golden retriever. Je loopt ermee door het park en je ziet een ander persoon met ook een golden retriever door het park lopen. Al snel zal je een gevoel van overeenkomstigheid – en zelfs een automatisch goed gevoel – bij die persoon hebben. Dat is heel anders dan wanneer die persoon met een bulldog aan de lijn voorbij zou lopen.

Aartjan trekt deze lijn door naar websites. Feitelijk zijn de meeste websites heel rationeel: de copy is weloverwogen geschreven op basis van rationele ideeën. Terwijl het rationale deel van het brein niet het deel is dat de beslissingen neemt. Die komen voornamelijk uit instinct en een deel uit emotie voort en vinden in heel andere delen van het brein plaats.

Denk er bij je website copy dus aan om de overeenkomst met je bezoekers te vinden en bloot te leggen. Dat is een enorme stap richting de overtuiging.

Tip 5: Gebruik een combinatie van verschillende marketingkanalen

Wat is jouw favoriete manier van marketing? Mogelijk heb je er een die veruit je favoriet is, maar hopelijk zijn er meerdere die je gebruikt. De combinatie van verschillende kanalen is namelijk wat je marketing heel krachtig maakt.

Mensen hebben van nature een behoefte aan verschillende vormen van contact. Bied daarom ook verschillende vormen van contact aan om zo op allerlei manieren de klant mee te nemen in jouw wereld. Uiteindelijk komt ergens het moment waarop ze ‘ja’ gaan zeggen tegen jou en daarmee tegen jouw product of dienst. Marketing is daarmee eigenlijk elk contactmoment ooit dat je met je klanten hebt.

Aartjans favoriete manier van marketing is een combinatie van e-mail marketing, Facebook en webinars. Zo kan hij interactie hebben met zijn klanten op een manier waar hij zelf het meeste mee heeft. Hij vindt vooral e-mail marketing mooi omdat de inbox de meest intieme manier om interactie te hebben met mensen, maar het is de combinatie van de verschillende kanalen die het juist krachtig maakt.

copywriting tips - online marketing channels

Tip 6: Zorg ervoor dat er een duidelijk contrast is tussen jouw bedrijf en een concurrerend bedrijf

Zoals gezegd in tip 4, nemen wij mensen onze beslissingen veelal niet met onze ratio. Nee, het is vooral het reptielenbrein dat de beslissing neemt. En dit brein denkt heel simpel.

Als websites van concurrerende bedrijven teveel op elkaar lijken, weet het reptielenbrein niet waar hij voor moet kiezen. Het resultaat zal dan vrijwel zeker een afhaakmoment zijn. Of de potentiële klant gaat vergelijken op prijs en dat wil je al helemaal niet.

Wat onderscheidt jou van jouw concurrenten? Zet heel goed neer op je website wat jou uniek maakt. Hier ga je zeker klanten mee winnen.

Tip 7: Bedenk: waarvan gaat jouw energie stromen?

Mocht je toch een boek willen gaan schrijven, dan heeft Aartjan nog een laatste gouden tip voor je. Kies voor je boek het allerleukste onderwerp dat je maar kunt bedenken. Iets waarvan jouw energie gaat stromen, dat je echt voelt dat je er warm voor draait.

Wat ook enorm kan helpen is om eerst je eerst kennis online te delen. Dat zal je helpen erachter te komen wat het beste onderwerp voor je boek zal zijn. Dit werkte als een malle voor Aartjan en zal ook voor jou werken!

Sterker nog, Aartjan is momenteel bezig met een nieuw boek gebaseerd op een van de meestgestelde vragen van zijn klanten. Wat dat is, blijft nog even geheim… Maar er is bewezen vraag naar, dus waardevol zal het zeker zijn!

Je kunt Aartjan vinden op www.schrijvenvoorinternet.nl

[do_widget tekst ]

Misschien vind je dit ook interessant

No results found

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.
Je moet de voorwaarden accepteren voordat je het bericht kunt verzenden

Facebook Marketing tips met Anne Raaymakers
Uitbesteden, Internationaal gaan & SEO tips voor Webwinkels met Kees van Dijk van WebwinkelSucces.nl
Menu