Ondernemerschap

CASHEN met CREATIVITEIT (omdat je anders GEK wordt)

2 reacties

Ondernemers hebben het grote voordeel dat ze heel erg creatief zijn. En tegelijk hebben ondernemers het grote nadeel dat ze heel erg creatief zijn. Dat klinkt tegenstrijdig en toch is het dat niet. Ik leg je uit waarom.

Creativiteit: deugd of destructie?

Een tijd geleden zag ik een video van Ned Hallowell. Hij is een psychiater die ondernemers met ADD (Attention Deficit Disorder) steunt. Zoals je wellicht weet, is dat een aandoening die inhoudt dat je druk en chaotisch bent, en dat je altijd veel ideeën hebt. Volgens Hallowell voldoet 90% van de ondernemers aan dat profiel. Ik deel die mening.

Overigens ziet Hallowell ADD helemaal niet als een stoornis, maar als een bepaalde manier van zijn – een karakterkenmerk. Ook die mening deel ik.

Een mooie theorie van hem is dat wij als ondernemer een creative outlet nodig hebben, omdat we anders rare dingen gaan doen. Wie zijn creativiteit niet kwijt kan in zijn business, die gaat aan de coke, die gaat vreemd of die gaat met 300 kilometer per uur in een Ferrari rondscheuren. Kan van alles zijn, maar bottom line is dat wij ondernemers creatieve persoonlijkheden zijn en zodra die creativiteit in ons opborrelt, moeten we er iets mee. Kunnen we het niet in onze business kwijt, dan komt het in een veranderde verschijningsvorm in ons privéleven terecht. Zo kan iets wat eigenlijk heel positief is, omslaan in een destructieve gewoonte.

In de video vertelde Hallowell ook iets over zichzelf. Hij zei dat hij meer dan tien boeken heeft geschreven en dan niet zozeer omdat hij de beste auteur is en ook niet omdat hij het ziet als een goed businessmodel. De reden dat hij die boeken heeft geschreven, is dat hij zijn creativiteit erin kwijt kan. Dat is indirect dan weer goed voor zijn business, maar nog belangrijker: het is geen destructieve gewoonte die zijn privéleven schaadt.

cashen met creativiteit 3Kanaliseer je creativiteit en versterk je business

Nu is het natuurlijk ook weer niet zo dat je als ondernemer met iedere creatieve gedachte moet meewaaien. Het is belangrijk om je creativiteit zo te kanaliseren dat je business er daadwerkelijk beter van wordt. Zo werk je dus op een constructieve manier met je creativiteit aan de groei van je business. Dát moet het doel zijn.

Wat je in ieder geval niet moet willen, is dat je over 25 jaar die ondernemer bent met 25 keer één jaar ervaring. Nee, je moet die ondernemer zijn met 25 jaar ervaring. Zorg dus dat je processen staan als een huis en ga daaraan niet lopen rommelen met allerlei creatieve uitbarstingen, want dat schaadt je business.

Maar wat is nu de beste manier voor jou als ondernemer om je creativiteit op de juiste manier te kanaliseren? Heel simpel. Gebruik – of beter, misbruik – je creativiteit niet door constant nieuwe producten te creëren. Gooi ook niet om de haverklap je bedrijfsprocessen op de schop of neem telkens allemaal nieuwe mensen aan. Nee, de beste manier om je creativiteit te botvieren, is in je marketing. Dáár ga je echt het verschil maken met jouw creativiteit.

Dus zorg om te beginnen dat de basis staat als een huis – goede bedrijfsprocessen, goede producten, goede klantenservice – en dan kun je helemaal losgaan. Hoe creatiever je in je marketing bent en hoe meer toffe acties je bedenkt, hoe groter je bedrijf gaat groeien. Als jij erin slaagt om je creativiteit op deze manier structureel voor je business te laten werken, dan heb je een onderscheidend voordeel ten opzichte van al je concurrenten. Zo doe jij de dingen die andere mensen nooit zullen doen. Bovendien zit je dan ook nog eens in je inner genius. Dat is lekker voor jou en zeker zo lekker voor je business!

cashen met creativiteit 3

Vind jouw creatieve uitdaging

Ik vind het bijvoorbeeld heerlijk om video’s op te nemen en die te delen met mijn volgers. Ook vind ik het fantastisch om ondernemers te stimuleren en te helpen om succesvoller en sterker te worden. Daar kan ik mijn creativiteit in kwijt en het is goed voor mijn business. Ik neem standaard meerdere video’s achter elkaar op en aan het einde van zo’n sessie heb ik een voldaan gevoel. Zo’n video komt online op YouTube en al snel verschijnt het aantal views rechtsonder. Over een maand is dat aantal alweer iets hoger en heb ik weer meer mensen geholpen, en zo groeit het door.

Stel dat over vijf jaar iemand die video bekijkt, vervolgens geïnspireerd raakt en eens gaat checken of ik toevallig ook een boek heb geschreven. Hij bestelt één van mijn boeken en na lezing denkt hij: “hmm, interessant allemaal, laat ik die De Boer eens bellen en kijken of we zaken kunnen gaan doen”. En uiteindelijk wordt hij de beste klant ever… en dat dan allemaal dankzij een video die ik vanuit mijn creativiteit jaren eerder maakte.

Hetzelfde wat ik met mijn video’s doe, doe ik door het geven van webinars, het uitzenden van podcasts, het publiceren van blogs – you name it, allemaal coole en creatieve dingen die ik dolgraag doe én die goed zijn voor mijn business. Ik kan mijn creatieve ei zo perfect kwijt in mijn business en mijn klanten halen er precies datgene uit waar zij op hun beurt weer van groeien.

Dus ja, als je het mij vraagt, is creativiteit iets fantastisch. Maar je moet het als ondernemer wel op de juiste manier kanaliseren om het voor je business te laten werken. Je marketing, dat is dé plek voor al je creativiteit.

[do_widget tekst ]

Misschien vind je dit ook interessant

Korte Termijn Pijn…

Hoe vaak heb je het wel niet meegemaakt: je kijkt ergens als een berg tegenop, kunt er niet van slapen en je voelt een zeurderige stress in je lichaam. Vervolgens los je het probleem op en je staat versteld hoe simpel dit wel niet was. Je gaat niet naar de sportschool... ...omdat je conditie superslecht...
Lees verder

2 reacties. Reactie plaatsen

Interessant artikel, Eelco en/of Verie. Je hebt mij en mijn klanten gerustgesteld. Als schrijfcoach maak ik heel wat schrijfkilometers per maand en mijn klanten, ondernemers die een boek willen schrijven over hun vakgebied, ook. En ik begrijp uit jouw bijdrage dat we met zijn allen niet bang hoeven te worden dat we in het gekkenhuis belanden. Gelukkig maar… 🙂

Maar iets anders… Ik weet uit eigen onderzoek dat ik in de afgelopen jaren heb gedaan dat het schrijven van een boek over jouw expertise een erg lucratieve business kan zijn. De opmerking van Ned Hallowell dat hij alleen zou schrijven om zijn creativiteit te uiten, vind ik daarom bijna – zeker als het gaat om de internationale boekenmarkt, waarbij je (nog steeds) met je Engelstalige boeken en e-books kunt cashen op Kindle en Amazon – ongeloofwaardig.

En nog iets: ik ben het absoluut met je eens als je schrijft dat je boek goed kan zijn voor je business. Maar…. niet indirect. Wie een boek schrijft, brengt zijn bedrijf DIRECT naar een volgend niveau. Ik zal je uitleggen waarom.

Je bereikt moeiteloos duizenden mensen met jouw boodschap; deze lezers hoeven slechts een kleine investering te doen (10-20 euro). Ik weet zeker dat er heel veel (startende) ondernemers uit jouw achterban baat zouden hebben bij een grotere mailinglist met mensen aan wie ze in de toekomst producten en diensten zouden kunnen verkopen. Over cashen gesproken…

Als je de juiste onderwerpen in je boek zet bouw je vertrouwen en verlangen op. Dat kan op korte, middellange en lange termijn tot (flink) wat nieuwe klanten leiden. Ik neem toch aan, dat jij via je boek Winst.nl ook nieuwe klanten hebt aangetrokken, Eelco? Dat heb je toch vast weleens bijgehouden? (Jij leerde mij in 2008 ofzo dat je altijd resultaten moet meten, “anders heb je geen business”…) Ik zou het best interessant vinden om eens te lezen wat jouw boek “gedaan” heeft.

Nog een boost voor je marketing: nieuwe opdrachten. Organisaties huren je in als spreker op hun event; ze willen immers zaken doen met de expert (hij of zij die een boek heeft geschreven). Als je dit slim aanpakt, rinkelt de kassa steeds weer…

En dat geldt ook voor businesspartners; zij vinden jou een stuk interessanter als je een fysiek boek hebt. Ga met ze in gesprek en geef in plaats van je businesscard een boek weg (cadeau).

Zeg dat je over twee weken belt om te horen wat ze van het boek vonden. Wedden dat er deuren open gaan (ze hebben je boek dan waarschijnlijk niet eens gelezen!)? Maar… dat is de kracht van een boek.

Te veel ondernemers onderschatten het effect dat een boek kan hebben op de marketing en groei van hun bedrijf. Ik hoop dat ik met mijn bijdrage deze mythe (enigszins) heb kunnen ontkrachten.

Zoals je ziet heb ik mijn creativiteit lekker laten vloeien (je weet maar nooit wat er anders gebeurt haha).

Nogmaals… leuk artikel! En… ik blijf je volgen, Eelco (zelfs na al die jaren) 😉

Vrolijke schrijfgroeten,

Ron de Joode

Beantwoorden

Zeer interessant artikel!
Ik ben zelf comedian en Add’er. Ik ben na dit artikel echter zoekende naar hoe ik deze informatie kan gebruiken voor mijn comedy. Misschien heeft iemand wat handvatten?

Nadaav

Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.
Je moet de voorwaarden accepteren voordat je het bericht kunt verzenden

groot denken
Wil je knallen op internet? Denk dan GROOT
social media kiezen
Door JOUW social media kanaal te pakken word je een BAAS in je markt
Menu