Facebook

Casestudy: Persoonlijke Facebook Fanpages versus Zakelijke

3 reacties

Veel van onze klanten twijfelen over hoe zij zich willen profileren op Facebook.

Wil je jezelf als expert neerzetten of wil je jouw bedrijf als expert neerzetten?

Op Facebook kun je namelijk een Facebook fanpage aanmaken voor een bedrijf of voor een ‘bekend persoon’ – beide typen pagina’s kunnen hetzelfde,  maar ze hebben niet hetzelfde effect 😉

Eelco versus Winst.nl 😉

De afgelopen periode zijn wij gaan testen wat het meest effectief is: krijg je de meeste respons, conversies en bereik met een fanpage voor een persoon of voor een bedrijf? Op basis van onze resultaten hebben we deze casestudy gemaakt. Let’s get started!

Eelco de Boer (de oprichter van Winst.nl) heeft een pagina voor een ‘bekend persoon’ en Winst.nl heeft een bedrijfspagina.

Dit is de Facebook bedrijfspagina van Winst.nl → https://www.facebook.com/Winst.nl

En dit is de Facebookpagina voor een ‘bekend persoon’, Eelco de Boer → https://www.facebook.com/eelcodeboer.nl

Winst.nl is natuurlijk een echte bedrijfspagina waar vanuit het bedrijf met klanten wordt gewerkt. Hier staat dan ook het bedrijfslogo ingesteld als profielfoto.

De pagina van Eelco de Boer komt direct al veel persoonlijker over doordat de pagina een echte persoonsnaam heeft en een persoonlijke foto. Maar wat voor verschil maakt dit nou eigenlijk?

De test: adverteren!

Om conclusies te kunnen trekken op basis van grote aantallen en conversies, besloten we e.e.a. te testen door middel van de effecten van adverteren via deze twee Facebook fanpages.

We hebben gedurende twee weken op beide pagina’s precies dezelfde content geplaatst en uitgebreid geadverteerd naar dezelfde doelgroepen, zodat we zuivere statistieken kunnen presenteren, op basis van een bereik van ruim 1.3 miljoen mensen.

Bereik

 

bereik op Facebook

Uit de test is gekomen dat de persoonlijke pagina veel meer bereik had dan de bedrijfspagina van Winst.nl, ondanks dat Winst.nl meer likes heeft. Hoe kan dit nou?

Facebook kijkt ontzettend naar de relevantie van een bericht. Een onderdeel hiervan is de interactie die je hebt op een pagina bericht. Even vergelijken…

Interactie

Interactie op Facebook

Zoals je hierboven kunt zien hebben de berichten op de pagina van Eelco de Boer veel meer interactie dan die op de pagina van Winst.nl. Dat het een persoonlijke pagina betreft heeft dus zeker invloed op het aantal interacties dat je krijgt.

Dit heeft dan weer als gevolg dat Facebook de posts van Eelco de Boer ook als relevanter bestempelt en de posts daardoor aan nog meer personen laat zien waardoor er nog meer interactie komt! 😉

Nu zegt bereik en interactie natuurlijk nog niet zoveel, want het doel is om de lezer van de advertentie naar de website te krijgen. Ze moeten interesse hebben en doorklikken.

Click Through Rate

click through rate Facebook

Van iedereen die de Facebook advertentie heeft gezien via de pagina van Eelco de Boer hebben 0,31% van alle personen doorgeklikt naar de website, terwijl dit vanaf de bedrijfspagina van Winst.nl slechts 0,16% is geweest.

Zijn de clicks op beide fanpages dan wel evenveel waard vraag je je misschien af…

Waar het om draait… Conversies!

conversiepercentage Facebook

Uit bovenstaande grafiek blijkt dat het conversiepercentage vanuit de pagina van Eelco de Boer zelfs hoger is dan het conversiepercentage vanuit de pagina van Winst.nl.

Het persoonlijke profiel krijgt dus meer clicks en heeft een hoger conversiepercentage. Interesting… 😉

Kosten spelen natuurlijk ook een rol bij een conversie. Laten we eens kijken vanuit welke pagina de conversies tegen de beste prijs kwamen.

Wat kost dat nou?

kosten per conversie Facebook

Voor de kosten per conversie maakt het geen verschil of je een pagina voor een ‘bekend persoon’ gebruik of een bedrijfspagina. De kosten per conversie zijn bijna gelijk aan elkaar zoals je in bovenstaande diagram kunt zien.

Conclusie:

De conclusie die wij uit dit onderzoek hebben kunnen trekken is dat de kosten van een conversie vanuit beide pagina’s ongeveer even duur zijn, maar dat er veel meer interactie is op een persoonlijke pagina dan op een bedrijfspagina.

Doordat er meer interactie is op een persoonlijke pagina wordt het bereik van de advertentie vergroot en vinden er binnen een kortere tijd meer conversies plaats.

Let wel: bedrijfspagina’s hebben heus hun eigen meerwaarde, maar de uitkomst van deze casestudy is interessant om in het achterhoofd te houden wanneer je effectief wilt adverteren. Bovendien zou de uitkomst per niche kunnen verschillen!

Misschien vind je dit ook interessant

Facebook Marketing tips met Anne Raaymakers

Zelfs als je niets met Facebook marketing doet, mag je het podcast interview dat Maarten had met Anne Raaymakers niet missen. Of misschien júist als je er niks mee doet? Anne is een serial entrepreneur en tevens Latverhoger. Ze heeft in de twintig plus jaar dat ze onderneemt verschillende bedrijven gehad, die ze ooit begon...
Lees verder

3 reacties. Reactie plaatsen

Goede artikel!

Het is inderdaad erg belangrijk dat er veel interactie is. Dat maakt het ook veel interessanter dan duizenden likes, zonder dat er een gesprek plaats vindt.

Beantwoorden

Wow! Dit is echt waardevol voor mijn business. Dit ga ik gelijk toepassen. Ik laat je weten hoe het is gegaan!

Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.
Je moet de voorwaarden accepteren voordat je het bericht kunt verzenden

tips voor startende ondernemers
10 Tips voor Startende Ondernemers
Tot 92% Goedkoper Adverteren door Retargeting!
Menu