Zoekmachine Optimalisatie

Beïnvloedt De Leeftijd Van Je Domeinnaam Je Rankings In Google?

8 reacties

We hebben weer een gastblog van Richard van WebChamp! Al sinds de opkomst van zoekmachine optimalisatie wordt deze vraag gesteld: hoe belangrijk is de leeftijd van je domeinnaam voor Google?

Het idee dat de leeftijd van je domeinnaam meetelt in de resultaten – zeker als hij ouder is dan andere domeinnamen – klinkt heel logisch. Lange tijd leek het er ook op dat veel oude websites inderdaad hoger scoorden in de zoekmachines dan jongere, al kunnen daar natuurlijk ook andere factoren hebben meegespeeld.

Maar is er ook enig bewijs of een verklaring van Google die aangeeft dat de leeftijd van je domeinnaam een rol speelt bij het bepalen van je rankings in Google?

Hoe wordt de leeftijd van een website bepaald?

Voordat ik inga op de vraag of Google waarde hecht aan de leeftijd van je domeinnaam, is het interessant om eerst eens te kijken hoe Google bepaalt hoe oud een website is. Daar zijn namelijk meerdere manieren voor.

Internetgebruikers en SEO-experts maken hiervoor meestal gebruik van Whois.org. Dit is een gebruiksvriendelijke website waar je eenvoudig allerlei informatie kunt achterhalen over talloze websites. Je kunt zoeken op domeinnamen of keywords, maar je kunt er ook domeinnamen en websites vinden die inmiddels alweer zijn opgeheven.

Google zelf maakt uiteraard geen gebruik van deze website. Whois.org is alleen handig voor als je zelf wilt checken wanneer een domeinnaam is aangemaakt, om op basis daarvan bijvoorbeeld een hoger (of lager) bedrag te bieden. Vandaag de dag staan er namelijk nog steeds veel domeinnamen te koop die dankzij hun extreme ouderdom (begin en midden jaren ’90) ware goudmijntjes zijn in de domeinhandelswereld.

Googles eerste bezoek aan je website

De informatie op Whois.org is echter niet compleet of volledig betrouwbaar. Google hecht dus weinig waarde aan de informatie in deze database. In plaats daarvan vertrouwt hij op de data die hij zelf heeft opgebouwd, beginnend vanaf zijn eerste bezoek aan jouw website of domeinnaam.

Op een gegeven moment had Google dit “crawlen” van websites zelfs zo goed onder de knie, dat het zijn eigen detectiesysteem hiervoor heeft opgezet (gepatenteerd door Google in 2005). Als het dus gaat om het bepalen van de leeftijd van je website, kun je ervan uitgaan dat Google in eerste instantie altijd eerst zijn zelf verzamelde gegevens hierover raadpleegt.

De leeftijd van je domeinnaam: belangrijk voor je rankings?

Het antwoord op deze vraag is simpel: nee! Jarenlang dacht men – inclusief vooraanstaande SEO-experts – dat de leeftijd van je domein wel degelijk een rol speelde wat betreft je Google rankings, maar Matt Cutts, een woordvoerder van Google, heeft bevestigd dat de leeftijd van je domeinnaam niets uitmaakt voor je resultaten in de zoekmachines.

Natuurlijk heeft de ouderdom van je domeinnaam wel invloed op het aantal binnenkomende linkjes en de indexatie van je website in Google (wat beide invloed heeft op je rankings), maar de leeftijd van je domeinnaam zelf speelt absoluut geen rol.

Verder onthult Matt Cutts nog dat Google er gemiddeld meestal zo’n drie maanden over doet om je website volledig te indexeren. Vanaf dat moment doe je mee “voor het eggie” en worden je rankings in Google op dezelfde manier bepaald als voor alle andere (oudere) websites. Goed nieuws dus als je nog maar net bent begonnen met je internetbusiness of als je je online business aan het opbouwen bent rondom een relatief jonge domeinnaam!

Of je website nu dus tien jaar oud is of slechts een paar maanden: beide website krijgen gelijke kansen in Google. De website die zich op alle andere punten (kwaliteit, interactie, backlinks, content, etc.) het beste inzet, zal uiteindelijk het hoogste scoren. Hoe oud die website verder is, maakt dus in principe niets uit.

Voor SEO experts

Jarenlang was er genoeg bewijs dat de leeftijd van domeinnamen wel degelijk meetelde in de zoekresultaten van Google. De laatste jaren is het internet echter drastisch veranderd en uitgebreid met miljoenen nieuwe websites en pagina’s.

Al deze nieuwe informatie is veel te belangrijk om allemaal te negeren, enkel en alleen omdat het zogenaamd te “nieuw” zou zijn. Als Google ooit al echte waarde toekende aan de ouderdom van een domein of website, dan is dat nu dus verleden tijd.

Heb je in het verleden dus wel eens een website of domeinnaam gekocht op basis van zijn hoge leeftijd? Dan raad ik je aan om dat voortaan niet meer te doen. Wel is het bij de overname van een website of domeinnaam natuurlijk belangrijk om te kijken wat de huidige rankings in Google zijn, hoeveel backlinks en traffic er zijn, etc. etc.

Tot slot nog om eventuele misverstanden te voorkomen: dat oudere domeinnamen geen speciale voordelen hebben, betekent niet dat jongere domeinnamen beter zijn. Het enige verschil is dat een oudere domeinnaam een grotere kans heeft op bijkomende voordeeltjes, zoals veel binnenkomende linkjes en dergelijke. Of dit zo is voor de domeinnaam die jij op het oog hebt, zul je natuurlijk zelf moeten uitzoeken!


Met dank aan Richard Pieterse van WebChamp!

 

Tags:

Misschien vind je dit ook interessant

Hoe ik in 5 maand op één van de meest beconcurreerde zoekwoorden in Nederland boven in Google kwam…

In september 2010 verliet ik mijn positie hier bij Winst.nl en startte ik als zelfstandig ondernemer met mijn Internet Marketing Universiteit waarvoor ik in oktober 2010 de website lanceerde. Nog geen 5 maand later stond ik in de top 5 in Google op een van de meest beconcurreerde zoekwoorden in Nederland... Ik heb internet marketing...
Lees verder

1.4 Miljoen bezoekers op je blog? Met deze 15 zoekmachine optimalisatie tips van Robert Jan Hendriks kom je hoger in Google!

Robert Jan Hendriks is met recht een bijzondere man te noemen. Hij schreef 5 jaar lang 4 artikelen per dag op zijn blog Optimalegezondheid.com. In de latverhogersgroep wordt Robert Jan met zijn enorme drive en focus daarom ook wel 'The Machine' genoemd. Overigens blijven zijn inspanningen niet zonder resultaat: ondanks de enorm competitieve markt waar...
Lees verder

8 reacties. Reactie plaatsen

Whois.org is geschikt om gegevens van domeineigenaars na te kijken. Als je de leeftijd van een website wil achterhalen, zou je wel eens bedrogen kunnen uitkomen.

Zo lanceerde ik afgelopen jaar een website via een domein dat ik heb overgenomen. Het domein werd in 2001 geregistreerd maar nooit gebruikt. Wie mijn site van vorig jaar gaat analyseren (niet alleen via Whois maar ook andere tools), krijgt steevast als resultaat dat de website van 2001 dateert. Terwijl hij pas vorig jaar werd geactiveerd.

En inderdaad, ik scoor hier niet hoger mee dan nieuwe sites. In die zin is het maar net dat Google geen voorkeursbehandeling toekent aan oude(re) domeinnamen.

Beantwoorden

Beste Eelco Richard Pieterse,

Dankje voor de informatie.
Ben erg blij om te horen dat de leeftijd van een domein niet meespeelt in de ranking zodat ondernemers die in 2011/2012 zijn begonnen ook een mooi kans maken om hoger op in google te komen.

Groetjes Daan Hessels

Beantwoorden

Ik ben het absoluut NIET met Richard eens, de leeftijd van een domein naam EN de verloop tijd of registratie lengte heeft wel degelijk invloed in de ranking van een domein. Samen met mijn team doe ik elke maand verschillende testen op het Internet om te zien wat hot is en not, b.v. welke sociaal media sites geven een betere ranking door dan een ander, etc. door al deze tests heb ik met mijn websites een voorsprong op mijn competitie. Maar genoeg daar over.

Een test die ik 1 keer per half jaar doe is zien hoe domein namen met een leeftijd reageren in zoekmachines. De domein namen waarmee ik test zijn “direct match keyword” domeinen, b.v. blauwedingetjes.nl (via research weet ik dat er een markt is dus registreer ik zo’n domein). Een paar weken terug kreeg ik een aanbod om een direct match keyword domein te verkopen, echter deze meneer had een “attitude” probleem dus i.p.v. het te verkopen heb ik content gekoppeld aan het domein. Het 4 jaar oude .NET domein (nooit eerder actief), met uniek, kwaliteit content EN lick zoek machine geoptimaliseerd (meta data, h1, etc.) kwam op nummer 3 binnen en na 2 weken had hij de 1 jaar oude .co.uk van de 1e plaats gestoten. Uiteraard komt nu de z.g.n. Google Dance en dan zal de werkelijke positie vast geteld worden, maar ik ben er van overtuig dat de domein en website in de top 5 komen te staan (als het niet nummer 1 blijft). Ik heb meer van zulke tests gedaan en mijn conclusie is dat de leeftijd van een domein naam WEL in het algoritme van Google is opgenomen.

Wat ook in het algoritme zit is de length van je registratie, als je een domein registreert voor 1 jaar, 2 of meer jaren heeft dit invloed op je Google ranking. Wat ook wel logies is, immers als je een domein voor 5 jaar registreert ben je van plan er iets serieus mee te doen.

Excuus voor het “slechte” Nederlands, woon al 10 jaar in het buitenland (Slovenie) en gebruik het Nederlands schrift niet zo vaak meer.

Beantwoorden

Hi Marc,

Dank voor je uitgebreide reactie.
Het is wel zo dat het 4 jaar oude domein niet zichtbaar was in Google tot je met de content begon.

Helaas is het niet met exact dezelfde content te testen als het nieuwere domein, omdat je dan in het Duplicate Content gebied komt.

Aanvulling op de meerjaars registraties:
Veel extensies zijn slechts voor 1 jaar vast te leggen. Als je ze voor 5 jaar aanvraagt, dan is dat slechts iets administratiefs bij de leverancier en wordt je domeinnaam gewoon netjes 5x op rij verlengd voor je.
Er zijn inderdaad ook extensies die tot wel 10 jaar zijn te registreren.

Wat is je mening over “overdracht” van de domeinnaam tijdens de looptijd? Ziet Google dat wat jou betreft als een lange registratie of is het wijzigen van de eigenaar eigenlijk killing voor de punten score?
Je bent dan per slot van rekening niet meer die eerste aanvrager die een ‘serieus’ plan had voor de domeinnaam.

Naar mijn idee wordt alles wat als trucje gebruikt kan worden om de score te beïnvloeden vanzelf uit het algoritme gewist. Zo ook het proberen te foppen met 10 jaars registraties.

Maar goed zolang het werkt is het mooi natuurlijk 😉

Beantwoorden

Even twee dingen:

De video waar je volgens mij over spreekt is inmiddels alweer van oktober 2010. Dus meer dan anderhalf jaar oud.

http://www.youtube.com/watch?v=-pnpg00FWJY

Daarbij heeft Matt het naar mijn idee over de obsessie die er soms ontstaat voor het kopen van ‘oude’ domeinnamen. Je geeft terecht aan dat deze moeten zijn voorzien van kwaliteit content.

Domeinnamen die ouder zijn, daar bestaat de kans dat deze veel kwaliteits content bevatten. Alleen al omdat ze langer bestaan. Zeker als ze al die tijd al van dezelfde persoon zijn.

Enkel en alleen op basis van leeftijd een domeinnaam kopen is inderdaad twijfelachtig. Veel en veel meer factoren spelen mee. Dat is SEO. SEO is dus niet alleen maar leeftijd, gelukkig…

Ten tweede, dit artikel lijkt qua inhoud een prima vertaling van het artikel http://www.serversidedesign.com/seo-news/does-domain-age-matter-when-ranking-in-google.php

Als je een artikel overneemt, dan wel vertaalt, is het wel netjes om de referentie te melden…

Beantwoorden
Rowdy Groothedde
6 juli 2014 22:57

Hoi Richard,

Heeft de extensie (.nl, .com, .eu etc) impact op de zoekresultaten?

Alvast bedankt!

Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.
Je moet de voorwaarden accepteren voordat je het bericht kunt verzenden

Webchamp
Wat Zijn Goede Domeinextensies?
Hoe Maak Je Een Tweetamonial Widget Voor Op Je Website?
Menu