Ondernemerschap

Bedankt Steve…

2 reacties

Met een flinke brok in mijn keel begin ik aan een emotioneel en wellicht zelfs ‘niet-direct-relevant’ eerste gastartikel voor Winst.nl.

Na een nacht waarin ik geen oog dicht deed, zag ik vanmorgen om 7:45 uur de headline ‘Steve Jobs Has Passed Away’.

Een donderslag bij heldere hemel, want hoewel het duidelijk was dat het niet goed ging met de oprichter van Apple, had ik de stille hoop dat hij met sabbatical was om op krachten te komen.

Helaas was de reden dat hij vorige maand afstand deed van zijn titel als CEO dus een stuk serieuzer.

Waarom een artikel over Steve Jobs op een marketing website?

We praten hier over de (in mijn ogen) grootste ondernemer, marketeer en visionair van onze tijd.

  • De man die ons de iPod bracht en daarmee de muziekindustrie totaal veranderde (waarvan er overigens 300 miljoen verkocht zijn in 10 jaar).
  • De man die de telefoon opnieuw uitvond met de iPhone.
  • De man die aan kwam met een apparaat genaamd de iPad, waarvan men zei: ‘Wat moet je daar nou mee?’ maar waarmee hij wel de hele computerindustrie heeft veranderd.
  • De man verantwoordelijk voor het creëren van Apple en Pixar.
  • De man die uit zijn eigen bedrijf gegooid werd in 1985, terug werd gevraagd omdat het bedrijf failliet dreigde te gaan in 1996 en het tot het meest waardevolle merk ter wereld heeft weten te maken anno 2011 met een geschatte marktwaarde van 350 miljard!

De koop van mijn allereerste iPod in 2002 maakt mij direct duidelijk dat ik te maken had met een ander type bedrijf. Nooit had ik een product gezien waaraan zoveel aandacht besteed was aan zelfs de kleinste details. Van het instructieboekje tot de oordopjes… Alles ‘klopte’. Een ongelofelijke inspiratie en verademing voor mij als (web)designer.

Grotendeels verantwoordelijk hiervoor was de extreem perfectionistische kant van Steve Jobs, die er heilig in geloofde dat ELK onderdeel van een product deel uit diende te maken van een geweldige ervaring voor zijn klant.

Zijn visie… heeft zich bewezen

  • Apple computers worden gezien als de allerbeste.
  • Apple domineert de mp3-speler markt met de iPod.
  • Apple telefoons zetten de trend van touch screens en de iPad is een zodanig sterk product dat Apples concurrenten alleen maar kunnen toekijken hoe de iPad de markt bestormt.

Voor een overgroot deel zijn al deze successen te danken aan Steve Jobs perfectionisme en zijn oog voor marketing.

Van zijn opzwepende keynote presentaties tot zijn reclame posters. Van de kleuren van de iPods tot de scrol balkjes van Mac OS X. Alles moest door Steve gekeurd worden.

We hebben het over een man die jarenlang in een villa woonde zonder meubels, omdat hij simpelweg vond dat alle meubels die hij zag ‘niet goed genoeg waren’.

We hebben het hier niet over arrogantie, maar over een onvoorstelbaar perfectionistische man. Diezelfde eisen die hij stelde aan zijn meubilair, stelde hij aan zijn producten. ‘Of het is perfect… of we doen het niet.’

Steve Jobs, een eigenaardige man?

Dat zeker. Ik zal de laatste zijn om te beweren dat Steve Jobs een perfect mens was. Hij maakte vele fouten, had een zeer pittige kant en dreef zijn teams tot het absolute uiterste.

Maar laten we eerlijk zijn: ieder mens heeft pieken en dalen. We hebben allemaal pieken en dalen in ons karakter en pieken en dalen in onze carrière. En de pieken van Steve… zijn heel, heel moeilijk te overtreffen.

Steves grootheid werpt een enorme schaduw over zijn opvolgers en je kunt je afvragen hoe lang het zal duren voordat we weer iemand zien bereiken wat hij bereikt heeft.

En daarom wil ik hem bedanken.

Bedankt Steve, voor het zetten van talloze trends.

Bedankt voor het stellen van zeer strenge eisen.

Bedankt voor het lanceren van je prachtige producten.

Bedankt voor je bijdrage aan, letterlijk, de menselijke evolutie.

Bedankt voor de inspiratie.

Dit artikel bevat geen tips voor je. Ik heb even niks. Ik heb twee andere artikelen die ik voor Winst.nl  had klaarliggen en die wél boordevol tips zitten even naar achter geschoven, dus die houd je van me tegoed.

Dit is een eerbetoon. En ik heb gekozen voor de website van een goede vriend/ex-werkgever van mij (Eelco) omdat hij een groot bereik heeft. Daarnaast moet je niet onderschatten hoeveel invloed Steve Jobs heeft gehad op wat wij doen. Op wat wij in staat zijn te doen en wat wij in de toekomst kunnen doen dankzij producten.

De enige tips die ik voor je heb zijn deze:

Bestudeer Apple en bestudeer Steve Jobs

Er zijn vele boeken over hem geschreven maar ik raad je er één aan: Inside Steve’s brain (van Leander Kahney).

Iedere ondernemer, marketeer en… ieder persoon die wat ambitie heeft, kan uit dit korte boekje zeer waardevolle inzichten halen en wellicht snap je meer van waar ik het hierboven over heb.

En bekijk daarnaast nog even Steves toespraak voor jonge Stanford studenten die hij gaf in 2005. Dit is hoogstwaarschijnlijk één van de krachtigste, meest inspirerende toespraken op Youtube:

Bedankt, Steve!

Paul Christian

Sent from my iPad 😉

Tags:

Misschien vind je dit ook interessant

nieuwe kansen

Van 70 naar 20 uur per week en je business laten groeien met Paul Boelens

Een van de mooiste dingen aan de Latverhogers vind ik dat er ondernemers uit allerlei verschillende branches in vertegenwoordigd zijn. Coaches, hypnotiseurs, handelaren, webbouwers… noem maar op. Sommigen hebben heel innovatieve businessmodellen, terwijl anderen juist meer in een traditionele business zitten. Wat voor business het ook zij, het maakt niet uit. Iedereen vindt er zijn...
Lees verder

VOOR ALLE “VIRTUAL ASSISTANTS”

Dit vind ik bizar. Afgelopen dagen heb ik zo’n 30+ gesprekken gevoerd met potentiële kandidaten die ons willen helpen en ons team willen versterken. Na een aantal gesprekken viel het me op dat er veel “Virtual Assistants” bij zaten. Als ik denk aan een “virtual assistant” dan denk ik aan iemand die je mails beantwoord,...
Lees verder
Eva van Zeeland

Van Idee naar Supersuccesvolle Internetonderneming in 18 maanden: Eva van Zeeland (Miss Natural)

Hoe zorg je ervoor dat je binnen anderhalf jaar een idee omzet in een succesvolle business? Eva van Zeeland vertelt openhartig over haar stappen die er toe hebben geleid dat haar site MissNatural.nl een begrip is geworden in de online gezondheidsmarkt. Ontdek alle strategieën en tacktieken die Eva heeft toegepast en kijk wat jij daarvan...
Lees verder
Succes in Crisistijd

Succes in Crisistijd: 60% Stijging in Online Boekingen door vanuit de Klant te Denken

Hoe behaal je succes in crisistijd? Waarom lukt het de één wel en de ander niet? In dit korte interview het succesverhaal van een nuchtere en doorgewinterde ondernemer: Jan van Veen, eigenaar van camping Stoetenslagh. Hij zag zijn online boekingen met 60% toenemen door enkele logische en kleine aanpassingen aan zijn site.  Deze aanpassingen zijn...
Lees verder

2 reacties. Reactie plaatsen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.
Je moet de voorwaarden accepteren voordat je het bericht kunt verzenden.

15 Jaar & “De Muur”
Wat Ik Heb Geleerd Van Steve Jobs…
Menu