Algemeen

Verveelvoudig je winst met de juiste pricing

Geen reacties

Als er een onderwerp is waar ik zeker nog eens een boek over wil gaan schrijven, dan is het over pricing. In mijn ogen is dit één van de meest fascinerende onderdelen van iedere business. Welke prijzen moet je hanteren voor je producten? Door de juiste te kiezen, maak je zomaar (honderd)duizenden euro’s meer winst. Daarom wil ik je in deze korte blogpost uitnodigen om over je pricing nog eens goed na te denken. Dat doe ik door je 4 tips te geven die een fundamenteel verschil in je business kunnen maken.

Tip 1: Pricing mag best strategisch zijn

Een van de belangrijkste en eerste dingen die iedere ondernemer zou moeten doen, is de prijzen bepalen waarmee je de beste resultaten behaalt. Strategic pricing, dus dat je strategische prijzen hanteert voor je producten en diensten, is ontzettend krachtig. Want doe je dat op de juiste wijze, dan kan dat zorgen voor een complete mindshift. Én hogere winsten!

Als ondernemer weet je natuurlijk dat je je moet onderscheiden. Dat kan met je producten zijn, met je services, maar natuurlijk ook met je prijzen. Vreemd genoeg laten veel ondernemers de kans liggen om zich te onderscheiden door middel van hun prijzen. Met hun prijs blijven ze in de buurt van die van hun concurrenten.

Blijf je met je prijzen dichtbij de prijzen van andere aanbieders, dan geef je hiermee indirect aan dat je gemiddeld bent. Je bent net wat duurder of misschien net wat goedkoper, maar veel verschil maakt het niet. Zo laat je de kans lopen om je te onderscheiden op basis van prijs.
[do_widget tekst ]

Tip 2: Met hogere prijzen kun je betere klanten trekken

Je klanten waarderen hetgeen je aanbiedt – of dit nu producten, diensten of wat ook zijn – óók op basis van je prijs. Mijn ervaring is dat je betere klanten trekt als je hogere prijzen hanteert. Klanten die jou meer waarderen en over het algemeen een stuk relaxter zijn. Als extra bonus haal jij ook nog eens hogere marges. Wat let je dan om je prijzen omhoog te gooien?

Wat voor klanten wil je hebben? Stel, je hebt de keuze. Wil je dan klanten hebben die het beste nastreven, of juist het goedkoopste? Het goede nieuws is dat je inderdaad die keuze hebt. Door je pricing voer je al een eerste selectie uit. Zo bepaal jij dat je met mensen gaat werken die voor kwaliteit gaan, of klanten die gaan voor de prijs.

beste prijsTip 3: Door de duurste te zijn kun je laten zien dat jij de beste bent

Als je hogere prijzen hanteert, zet je jezelf feitelijk neer als één van de besten in de markt. In de menselijke geest werkt het zo dat duurder wordt gezien als beter. Als je de keuze hebt tussen iemand die 100 euro per uur kost en een ander die een uurtarief van 150 euro hanteert, dan is de allereerste gedachte dat die van 150 euro wel beter zal zijn.

Het frappante is dat veel ondernemers inderdaad vinden dat ze beter zijn dan hun concurrentie, maar dat niet laten terugkomen in hun prijs.

Ik zal een voorbeeld geven. Als ik met een klant aan het werk ben en we hebben het over zijn of haar pricing, dan is mijn eerste vraag altijd: “Ben jij de hoogst geprijsde in je markt, ja of nee?” Is het antwoord ‘nee’, is dan is mijn volgende vraag: “Ben jij de beste in je markt?” Daarop is het antwoord meestal ‘ja’.

Bizar, daar zit dus een enorme discrepantie. Je vindt jezelf de beste, maar je prijst jezelf gemiddeld. Een gemiste kans.

In de mind van je klanten is de prijs die je hanteert, de rang waar je staat. Dat is goed om dat te beseffen. Sterker nog: je moet echt die mindswitch maken, wil je pricing voor je laten werken en zo op lange termijn gaan winnen.

Tip 4: De laagste prijzen zorgen niet per se voor de beste omzet

99% Van de ondernemers denkt dat ze minder aantallen gaan verkopen bij het hanteren van hogere prijzen. Maar klopt dit wel? Het kan ook zomaar zo zijn dat je met hogere prijzen juist méér verkopen realiseert!

Een tijd geleden testten wij een programma dat we te koop aanboden voor 27 euro, 47 euro en 97 euro. Met andere woorden, we deden een splittest op pricing. Bezoeker A zag een verkoopprijs van 27 euro, bezoeker B van 47 euro en bezoeker C van 97 euro. Voor de goede orde: al die programma’s waren exact hetzelfde, het enige wat verschilde was de prijs. We hadden besloten om te gaan analyseren na 400 sales. Wat denk je? We stelden vast dat het programma van 27 euro 130 keer was verkocht, voor 47 euro was het 170 keer verkocht, en voor 97 euro was het 100 keer verkocht.

Ik herhaal het nog maar eens: inhoudelijk was er totaal geen verschil tussen de programma’s!

Moet je nagaan, het programma van 27 euro was minder verkocht dan dat van 47 euro en in omzet betekende dat een verschil van 4.480 euro (7.990 om 3.510 euro ), puur door er een andere prijs aan te hangen. Voor 97 euro werd het programma weliswaar een stuk minder vaak verkocht, maar met 9.700 euro bracht het wel het meeste op van alle verschillende prijskaartjes.

Het experiment liep maar tot 400 sales, maar stel dat je per jaar 40.000 van die programma’s verkoopt… Reken maar uit wat het voor je business kan betekenen als je de moeite neemt om de juiste prijs te gaan hanteren!

Bovengenoemd voorbeeld is één specifieke test, maar we hebben het vaker gedaan. En telkens was de conclusie dat het zeker niet altijd zo is dat de laagste prijzen voor de beste omzet zorgen.

pricing tips 2

Het zijn maar 4 punten die ik wilde meegeven, maar ze zijn uitermate fundamenteel. Veel ondernemers zijn huiverig om met hun pricing te gaan experimenteren. Maar onthoud: je pricing kan je business echt kan maken of breken. Ik hoop dat ik je met deze blogpost inspiratie heb gegeven om hier nog eens goed naar te kijken.

Durf de mindswitch te maken. Doe wat testen en laat de resultaten voor zich spreken. Hoewel ik wel een klein vermoeden heb wat het beste voor je zal werken, maakt het me niet eigenlijk uit of je in jouw markt nou de goedkoopste bent of de duurste. Wat het belangrijkste is, is dat jij een prijs hanteert die vóór je werkt.

Afsluitend stel ik je de vraag: zijn de prijzen die jij als ondernemer hanteert strategisch, ja of nee?

[do_widget tekst ]

Misschien vind je dit ook interessant

Claim je VRIJHEID terug als ondernemer...

Claim je VRIJHEID terug als ondernemer…

Ik was 16 en ik had gespaard voor een brommertje. Niet zomaar een brommertje, een Citta Gilera. Man wat was ik trots. Citypower uitlaat eronder. Opnieuw laten spuiten. Crossbandjes eronder. Man wat was ik het baasje. Ik reed overal naar toe. Wekelijks van Drachten naar Dokkum en weer terug om mijn vriendinnetje op te zoeken....
Lees verder

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.
Je moet de voorwaarden accepteren voordat je het bericht kunt verzenden

10 slaaptips voor optimale productiviteit
10 Slaaptips voor optimale productiviteit met Floris Wouterson
internationaal ondernemen
De pros en cons van internationaal ondernemen
Menu