AlgemeenOndernemerschap

Online verschil maken in een traditionele markt met Roy de Bruijn

Geen reacties
roy de bruijn, deinstallatieadviseur.nl

Roy de Bruijn

In de traditionele B2B markt wordt het internet niet vanzelfsprekend gezien als enorme kans om business te laten groeien. Zo bemerkte ook Roy de Bruijn. Dus sprong hij in het gat.

Zo’n 5,5 jaar geleden bedacht hij op de bank – geïnspireerd op de eenvoud van ‘De Hypotheker’ – zijn website DeInstallatieadviseur.nl. Dit werd een knaller. Mede dankzij zijn succes online, heeft hij kunnen doorstoten van een eenmanszaak tot een groeiende business die momenteel 5 medewerkers telt en plannen heeft voor vestigingen door heel Nederland.

DeInstallatieadviseur.nl is een prachtig voorbeeld van hoe je de vertaalslag kunt maken van een traditionele offline markt tot de online markt. Roy sprak hierover in een interview voor onze Podcast. Omdat zijn verhaal een aantal mooie inzichten bevat, vat ik deze hieronder voor je samen in 8 praktische tips. Je kunt natuurlijk ook het hele interview luisteren:

Tip 1: Kennisdeling is key!

DeInstallatieadviseur.nl is een onafhankelijk adviseur op het gebied van installaties in gebouwen (denk: elektra, verwarming, koeling, ventilatie). De klanten zijn veelal overheid en grote private partijen zoals NS. Via de traditionele weg kwamen deze binnen via referrals. Dat liep niet per se slecht, maar de reikwijdte van deze strategie was gelimiteerd.

Traditionele mond-tot-mond-reclame is heel erg 1-op-1 gestuurd, wat tot gevolg heeft dat het een reactief proces is waarin de ondernemer weinig kan sturen. Voor Roy is hierin in de afgelopen 5,5 jaar veel veranderd.

Zijn bedrijf heeft via verschillende online kanalen continue interactie met zijn klanten. Deze klanten kennen het bedrijf door-en-door, zonder ze ooit ontmoet te hoeven hebben, en nemen contact op omdat ze weten welke gebieden hun kennis allemaal beslaat.

Het geheim van een goede online strategie zit in kennisdeling. Het zorgt ervoor dat je top of mind bent en uiteindelijk is het – zeker in traditionele markten – ook de doorslaggevende factor voor de keuze van de consument: zij kiezen voor degene met de meeste kennis. Etaleer dus je kennis en wees vooral ook niet bang om te geven.

kennisdeling

Tip 2: Wees niet bang om te geven

Toch lopen veel ondernemers er nog altijd tegenaan: de angst om te geven. We hebben altijd geleerd dat kennis waardevol is en dus duur. Dat gooi je niet zomaar op straat. Maar denk je eens in wat je met die waarde kunt doen als je hem slim inzet…

Roy heeft dit heel ver doorgevoerd. Ook als mensen eenmaal op zijn website zijn, haalt hij hier niet direct nieuwe opdrachten via binnen. In een kennismakingsafspraak deelt hij eerst nog meer kennis en dáár komt uiteindelijk een opdracht uit voor.

Uiteindelijk zijn het de wederzijdse relatie en de visie van het bedrijf die de doorslag geven in de keuze van de klant. Je hoeft echt niet bang te zijn dat iemand met jouw kennis aan de haal gaat. Mensen komen uiteindelijk echt wel terug bij jou als ze een band met je voelen.

logoTip 3: Begin met een goede naam

Voordat je begint met die kennisdeling heb je natuurlijk een website nodig en die begint met de keuze voor een domeinnaam. Dat Roy gegaan is voor DeInstallatieadviseur.nl heeft hem heel veel resultaat opgeleverd. Het hoeft echt niet flashy te zijn. Ga voor een naam die Google gemakkelijk herkent. Zo kom je al snel bovenaan in de zoekresultaten, gratis en voor niets.

de installatieadviseur google

Tip 4: Denk goed na over hoe je gevonden wilt worden

Als je de websitenaam hebt, mag je de site gaan inrichten. Om je vindbaarheid in Google te garanderen ga je natuurlijk investeren in SEO. Zo ook Roy. In samenwerking met een SEO-specialist heeft hij bedacht op welke woorden hij gevonden wilde worden en is hij per product een stuk gaan schrijven op basis van deze woorden. Dit, in samenhang met de domeinnaam, heeft ervoor gezorgd dat hij nu een hele sterke Google-positie heeft.

Roy adviseert overigens om niet alleen te investeren in tekst. Inmiddels is hij per product ook filmpjes aan het maken. Hierin vinden zowel Google als zijn potentiële klanten nog meer waarde.
[do_widget tekst ]

Tip 5: Besteed uit waar jij niet goed in bent

Roy ziet het gebeuren bij heel veel ondernemers, zeker in de traditionele B2B-markt: ze doen het liefst alles zelf. Maar het internet heeft vele geheimen en vooral SEO is een heel specialistisch vakgebied waar je onbedoeld veel fouten in kunt maken. En die fouten gaan je kosten. Bezoekers, dus potentiële klanten en uiteindelijk geld.

Wees verstandig en probeer zoveel mogelijk uit te besteden aan professionals. Hoewel dit je in het begin geld kost, is het is de investering meer dan waard.

Tip 6: Werk toe naar die stip aan de horizon

Toen hij 5,5 jaar geleden begon op het internet, had Roy een mooi plan gemaakt met waar hij over 5 jaar wilde zijn. Zijn stip aan de horizon was een bedrijf met 5 man  en een bepaalde omzet.

De weg hiernaartoe was niet per se recht. Soms maakte hij 3 stappen vooruit en dan weer een paar achteruit, maar altijd wist hij waar hij heen wilde. Dit had invloed op de keuzes die hij maakte en dat heeft er uiteindelijk voor gezorgd dat hij wel arriveerde waar hij wilde zijn. Zo heeft hij op basis van zijn stip aan de horizon bijvoorbeeld de keuze gemaakt om meer op omzet dan op winst te sturen, zodat hij kon groeien (personeel drukt natuurlijk de winst). Waar hij begon als eenmanszaak, heeft hij nu 5 medewerkers in dienst. Zijn 5-jarendoelstelling heeft hij dus behaald.

stip aan de horizon

Tip 7: Investeer in goed personeel

Hoewel hij het graag wilde, was personeel aannemen de moeilijkste stap die Roy ooit heeft gezet. Het voelt als een behoorlijke verantwoordelijkheid en je hebt nooit garanties dat het goed gaat. Toen hij eenmaal de eerste medewerker had aangenomen, ging het snel en groeide hij door naar 5 man in dienst. Nu raadt hij iedereen aan om te beginnen met personeel. Morgen nog.

Je hebt nooit genoeg zekerheid om je eerste personeelslid aan te nemen en dat hoeft ook niet. Ondernemen vanuit zekerheid is geen ondernemen. Op het moment dat een bepaalde situatie zich voordoet, los je het toch wel weer op. Als je het gevoel hebt dat je personeel wilt aannemen, doe het. Je kan tegenwoordig heel gemakkelijk iemand voor een half jaar inhuren, dus zo groot is het risico nu ook weer niet.

Kies overigens wel voor goed personeel en laat je beslissing niet primair afhangen van geld. Het is de kwaliteit die het gaat doen.

Tip 8: Werk AAN je bedrijf, niet IN je bedrijf

DeInstallatieadviseur.nl loopt goed en toch werkt Roy maar 4 dagen per week. Dit is een keuze die hij heeft gemaakt, zodat hij ook een goede vader kan zijn voor zijn kind. Hij heeft zijn bedrijf heel bewust zo ingericht dat dit mogelijk is. Het belangrijkste hierin is dat hij geen inhoudelijke projecten meer doet. Hij is enkel als accountmanager betrokken.

Dit heeft niet alleen als gevolg dat hij meer thuis kan zijn voor zijn kind. Het zorgt er tevens voor dat hij zijn bedrijf optimaal heeft ingericht voor groei. Omdat hij niet bezig is met de dagelijkse uitvoerende activiteiten, kan hij zich volop focussen op strategie. Roy werkt AAN zijn bedrijf, niet IN zijn bedrijf. En hij wil iedereen aanraden hetzelfde te doen.

Met DeInstallatieadviseur.nl wil Roy heel Nederland gaan domineren. Het bedrijf is nu gevestigd in Utrecht en wil doorstoten naar andere locaties in Nederland. De eerste stappen is Roy nu aan het zetten. Steeds meer ziet hij dat er een enorm tekort is aan technische kennis. Hij krijgt vragen van klanten die aangegeven dat de markt jarenlang heeft liggen slapen. Met zijn jonge, innovatieve bedrijf gaat hij de komende jaren nog veel meer kansen grijpen.

Je kunt Roy bereiken via www.deinstallatieadviseur.nl of met hem connecten op Linkedin.

[do_widget tekst ]

Misschien vind je dit ook interessant

“Het Spel”

Een poosje geleden reed ik terug uit Parijs want we waren naar een concert van “Jay-z” geweest. Op een of andere manier vind ik het lekker om lange afstanden te rijden, want net als bij lange afstanden hardlopen krijg ik altijd supermooie inzichten, alleen is autorijden een stuk minder slecht voor je knieen 😉 Tijdens...
Lees verder
Koters in Kos

WHPH # 6: Koters in Kos

Afgelopen week was ik met mijn 2 vrouwen even de zon opzoeken in Griekenland, Kos. Toen Dani 13 weken was zijn we al naar Ibiza geweest en toen ging alles helemaal perfect. Nu ging bijna alles perfect!      Als je met een baby reist heb je net even wat meer bagage mee, vooral de "MaxiCosi" heeft...
Lees verder

Pizzadoosmarketing… Ofzo

Toen ik een jaar of tien geleden begon met het kopen en verkopen van producten via het internet startte ik met een online platenwinkel. De oudjes onder ons kennen het wel, en ik geloof dat platen, oftewel vinyl, grammofoonplaten of elpee’s nu weer in de mode raken, toen waren ze ook booming business. Ik verzamelde...
Lees verder

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.
Je moet de voorwaarden accepteren voordat je het bericht kunt verzenden

zarayda groenhart
‘Ontdekt worden is een keuze’ met Zarayda Groenhart
10 slaaptips voor optimale productiviteit
10 Slaaptips voor optimale productiviteit met Floris Wouterson
Menu