3

Knallen met je online marketing in 2016 met Youri Meuleman

Een paar weken geleden woonde collega Youri Meuleman de jaarlijkse Traffic & Conversion Summit bij. Dit high-profile event is de grootste conversieconferentie van de wereld en host presentaties van de beste marketeers. Denk bijvoorbeeld Gary Vaynerchuk en Ryan Deiss – wie beiden hun sporen in de online marketing dubbel en dwars hebben verdiend. Bovendien lopen De States qua marketingtechnieken standaard zo'n 2 jaar voor op Nederland. Haal dus hier je informatie vandaan en je hebt altijd een grote voorsprong op de meeste andere ondernemers in Nederland.

Het moge duidelijk zijn: als je inspiratie op wilt doen voor jouw marketingstrategie, is dit een van de plekken waar je moet zijn. Misschien komt deze informatie net een beetje te laat, want de Summit is dus net geweest. Maar niet getreurd, Youri heeft namelijk volop notes gemaakt en deelt deze maar al te graag.

Dat doet hij in een interview met Maarten, die je terug kunt kijken op Youtube of terug kunt luisteren op Soundcloud. De linkjes vind je hieronder. Wil je liever lezen, scroll dan even door voor een uitgebreid overzicht van Youri's grootste inzichten uit de Summit.

De Next Big Thing in online marketing

Youri is nog jong, maar draait al jaren mee in de online marketing scene en bij Winst.nl. Op zijn zestiende was hij de jongste gast ooit in onze interview reeksen. Hij vertelde toen over zijn webwinkel in bikini's, waar hij in 2 maanden tijd 1.000 exemplaren van had verkocht.

Terwijl hij meerdere webshops had lopen, begon Youri in het kader van een stage voor zijn opleiding Marketing & Communicatie bij Winst.nl. Die stage zou een half jaar duren, maar kreeg een staartje. Nu, 2,5 jaar later, werkt Youri hier nog steeds. Als fulltime marketeer is hij verantwoordelijk voor al onze Facebook campagnes en andere online marketing activiteiten.

Geen beter persoon dus om te vertellen over de online marketing trends voor 2016, zoals hij op de Traffic & Conversion Summit voorbij heeft horen komen. Vorig jaar kregen we tijdens de Summit het inzicht om lange artikelen te schrijven op de blog, met 25+ tips. Dit passen we nu al een tijdje toe en met zichtbaar resultaat: onze lange artikelen staan altijd binnen 2 weken in de top 4 in Google. Om een voorbeeld te noemen: kijk eens naar ons artikel met 42 Facebook tips.

Over Facebook gesproken: dat was volgens de sprekers op de Traffic & Conversion Summit vorig jaar echt de Next Big Thing in online marketing. En ze hadden gelijk: door de Facebook adverteren tips die we toen opdeden toe te passen in de marketing van Winst.nl, hebben we het afgelopen jaar heel veel waarde uit Facebook gehaald. Om concreet te zijn: 75.000 nieuwe namen en e-mailadressen bijgekregen op de mailinglist, puur en alleen door Facebook ads.

Dit jaar is er niet zozeer een Next Big Thing, want Facebook doet het nog steeds ontzettend goed. Zeker, er zijn nieuwe platforms en apps bijgekomen die ook adverteren mogelijk hebben gemaakt en vele miljoenen gebruikers tellen, zoals Instagram en Snapchat. Toch kunnen ze volgens Youri nog niet tippen aan de kansen die Facebook ondernemers in Nederland biedt. Facebook is nog altijd goedkoop en super effectief.

online marketing trends

Trends voor de komende jaren

Als je er over nadenkt, is Adwords ook pas een à twee jaar geleden door Facebook ingehaald wat betreft advertentiekansen. Youri voorspelt dat de trend die we bij Adwords hebben gezien zich ook bij Facebook gaat herhalen. Regels worden op een gegeven moment aangescherpt en adverteren wordt competitiever en dus duurder. Daarnaast willen gebruikers van platforms op een gegeven moment ook weer iets nieuws, waardoor doelgroepen zich verplaatsen.

Zo ver is het echter nog niet. Facebook blijft een jonge speler op de advertentiemarkt en houdt haar gebruikers nog wel een tijdje vast. Daarom blijft Facebook ook voor 2016 dé plek om je klanten te bereiken. Zoals Gary Vaynerchuk zegt: “Je moet marketing doen in de tijd waarin je leeft”.

Gezien het feit dat marketing trends in de VS al gauw 2 jaar voorlopen op de ontwikkelingen in Nederland, is het wel goed te vermelden dat Vaynerchuk nu helemaal wars is van Snapchat. Hij ziet hier heel veel waarde in voor zowel zijn branding als voor direct response marketing. Met social media raken die twee vormen van marketing steeds met elkaar verweven. Mensen willen liever de persoon achter het bedrijf zien dan enkel een logo.

Zo voorspelt Youri dat Snapchat en waarschijnlijk ook Instagram in Nederland over 1 à 2 jaar echt belangrijk gaan worden. Wil je enorm op de tijd vooruit lopen, dan zou je hier nu al met adverteren kunnen beginnen, mits je hier echt een following hebt. Zo niet, dan adviseert Youri het dit jaar lekker te houden op Facebook advertenties om je doelgroepen aan te spreken.

Tips voor Facebook adverteren: de Traffic Temperature Cycle

De grootste inzichten die Youri dit jaar op Facebook adverteren heeft gekregen, kunnen goed worden uitgelegd aan de hand van de Traffic Temperature Cycle. Deze refereert aan traffic aan de hand van hoe warm je bezoekers zijn ten aanzien van jouw brand of service – te weten koud, warm of heet – en hoe deze bezoekers van de laagste temperatuurschaal naar de hoogte te krijgen zijn.

Traffic Temperature

Koud → Warm

Je traffic is koud als het nog geen enkele connectie met jou, je bedrijf of je merk heeft. Deze bezoeker kun je alleen maar dingen geven, niets vragen. Om bezoekers iets warmer te krijgen, is het belangrijk dat jij een manier vindt om door te geven bij ze binnen te komen. Denk goed na: hoe kan je jezelf introduceren? Dat kan zijn aan de hand van een afbeelding, quote, quiz, video, leuk onderzoek ,of een download zoals een whitepaper of e-book. Zeker met het laatste krijg je klanten snel van koud naar warm, omdat ze dan direct een resultaat met jou behalen (ze krijgen iets waar ze waarde uit halen). De periode van koud naar warm hoeft zo maar enkele seconden te duren: de tijd van een websitebezoek.

Warm → Heet

Warme traffic heeft al minstens een bericht van je gezien en – liever nog – al een kijkje op je website genomen. Dit is het punt waarop je af en toe al iets van je bezoekers kunt gaan vragen, zonder alleen maar te hoeven geven. Zo vragen we bij Winst.nl onze warme traffic (Facebook fans of mensen op de mailinglist) om deel te nemen aan een webinar. Daar doen we een aanbod voor een product van 75 euro – een klein bedrag dat net een interessante investering is voor mensen die je nog niet echt goed kennen. De transitie van warm naar heet is dus de transformatie van bezoeker naar klant. Dit kan een kleine week duren, of zelfs enkele jaren. Waar de ene klant binnen een week een beslissing neemt om iets van je af te nemen, doet een ander er misschien wel een jaar over.

Hot hot hot

Als traffic tot klanten is geconverteerd en deze klanten hun eerste grotere resultaat met je hebben behaald (in ons voorbeeld: een product van 75 euro hebben aangeschaft met grote waarde voor hun business), groeit het vertrouwen in jou als persoon en/of bedrijf. Hoe groter het vertrouwen, hoe meer je je klanten kunt gaan vragen. Dit is het moment waarop je echt kunt gaan oogsten. Ter illustratie: wij bieden dan bijvoorbeeld Gamechangers aan, een programma van 2.500 euro.

Nieuwe kansen met Facebook Retargeting

Een heel waardevolle feature op Facebook die je in 2016 echt niet mag missen (als je hem in 2015 niet al toepaste), is retargeting. Met de Facebook Pixel kun je traffic op je website tracken en op Facebook retargeten. Dit is ideaal om advertenties aan te maken die alleen je website bezoekers te zien krijgen en een cruciaal onderdeel in het converteren van je traffic van koud naar warm en van warm naar heet.

facebook retargeting

 

Retargeting stelt je dus in staat om continue met je klant in contact blijven. Dit is een duidelijk voorbeeld van de verwovenheid van branding en direct response marketing die ik eerder aanstipte. Het kan bijdragen aan je branding omdat je mensen zo eenvoudig meeneemt op een reis met jou en je heel erg kunt bouwen aan wat ze van je zien als brand. Daarnaast kun je de retargeting pixel bijna beschouwen als een mailinglist en dus direct response, want het heeft bijna net zulke korte lijnen als een mailtje dat je uitstuurt naar iemands mailbox (1-op-1).

Toch is het belangrijk ook nog een onderscheid te maken tussen Facebook en owned media, zoals je mailinglist of website. Over Facebook heb je technisch gezien namelijk geen enkele controle. Zo kunnen onder jouw fans talloze mensen inactief zijn, zonder dat je het doorhebt. Op je website en in je mailinglist is dit een ander verhaal. Zorg er dus voor dat je je traffic niet alleen op Facebook hebt zitten, maar ook converteert naar je mailinglist.

Tegelijkertijd kun je ook inactieve mensen uit je mailinglist proberen te activeren via Facebook. Dit is handig als je merkt dat je open rates laag blijven. Gemiddeld zijn die rates sowieso maar rond de 30%, dus er is altijd wat voor te zeggen de mensen op je mailingslist ook op Facebook nog een keer aan te spreken. Dit doe je eenvoudig door je lijst te uploaden naar Facebook en hierop te targeten. Eigenlijk is het dus slim je mailinglist en Facebook continue met elkaar te laten communiceren. Dat is nu technische gezien geen enkel probleem meer.

Heb je trouwens nog geen pixel geïnstalleerd, dan kun je dit eenvoudig regelen via de ads manager van Facebook. Ben je zelf niet technisch onderlegd, dan is het slim dit uit te besteden. Het kost een technisch handig persoon hooguit tien minuten om het te fiksen.

online marketing trends Search Engine Optimization

Last but not least: SEO trends voor 2016

Hoewel Facebook echt hot is voor businesskansen in 2016, blijft er natuurlijk het nadeel aan kleven dat je op Facebook altijd eerst moet betalen voor je iets kunt bereiken. Daarom is het belangrijk ook SEO niet uit het ook te verliezen.

Wat zijn nu de dingen die je in 2016 kunt doen op SEO-gebied? Hier een overzicht van de belangrijkste inzichten die we hebben gekregen:

Stop met keyword bombing

Je kent het vast nog wel en misschien heb je het zelf ook ooit gedaan: blogartikelen helemaal volstoppen met keywords in de hoop dat ze zo goed gaan ranken. Voorheen werkte dit, maar die tijd is nu echt voorbij. Het moge duidelijk zijn: in 2016 doe jij geen keyword bombing meer.

Ga op waarde zitten

Google kijkt naar wel 100.000 punten in een artikel om daarop te baseren hoe jouw artikel gaat ranken. De zoekmachine wil namelijk zo waardevol mogelijk zijn voor de websitebezoekers en niet voor de website-eigenaren. Wil je goed gaan ranken, dan is het belangrijk dat je probeert jouw artikel zo waardevol mogelijk te maken.

Een paar punten waar Google naar kijkt om de waarde van content te bepalen zijn:

  • Hoe vaak er op je preview wordt geklikt. Daarom is het belangrijk om een goede headline te hebben en niet alleen de juiste keywords aan te schrijven.
  • Hoe lang een bezoeker op je pagina blijft. Tip van Youri: infographics zijn hier een mooie tool voor. Die zijn vaak lang en zorgen dat mensen door het bericht gaan scrollen. Bovendien kun je die op meerdere kanalen inzetten en dus hergebruiken (denk aan Facebook, Pinterest etc). Niet alleen scrollen telt trouwens voor lengte, maar ook tijd. Daarom zijn ook video's een goede optie om je content mee te verrijken. Plaats je infographics én video, dan heb je al snel een winnerrrrr.
  • De totale waarde van je site. Dit is gunstig als je altijd goede artikelen hebt en een keer een iets minder goede. Je minder goede artikel rankt dan nog steeds goed. Andersom werkt dit ook (altijd 'slechte' content en af en toe goede laat de goede content niet meteen goed ranken), dus zorg er voor dat het overgrote deel van de content die je plaatst gewoon steengoed is.

Stem de waarde die je website geeft af op waar je bezoeker naar zoekt

Het fijne aan Google is dat je precies weet waarvoor bezoekers op je website komen. Zo kun je wat je aan je bezoekers laat zien precies afstemmen op wat ze nodig hebben en zo het aanbod op je website voor zo ongeveer elke bezoeker compleet persoonlijk maken.

Wij zijn hier nu zo'n 5 maanden mee aan het experimenteren en de resultaten liegen er niet om. Elke categorie op de website bevat een pop-up en sidebar waarin we een e-book aanbieden die precies is afgestemd voor die specifieke categorie. Zo wordt de website veel relevanter voor de bezoekers.

Knallen in 2016!

Nu heb je een uitgebreid overzicht van de online marketing trends voor 2016. Doe er je voordeel mee. Of het nu Facebook is, Google, of op alle troepen vooruit Instagram of Snapchat... ik hoop dat je met deze tips en tricks in 2016 kun knallen met je online marketing en je business een keiharde boost kunt geven!

Laat hieronder een reactie achter! 3 reacties
Tibor - augustus 1, 2016

Youri,

Zeer waardevol, laat je volgende keer weten waar je zit. Ik was er ook ;), kunnen we meeten.

En thanks voor de inzichten en ervaring.

Groeten,
Tibor

Reply
Sanne - september 17, 2016

Interessant Artikel!

Reply
Coen Olde Bijvank - september 18, 2016

Top artikel, heb het nu al meerdere malen gelezen en ook de video geeft mij telkens weer nieuwe inspiratie, dank daarvoor.

Snapchat, hoe denken jullie er over!? Ik heb namelijk nog geen eens account omdat ik persoonlijk het nut er niet van inzie..

Reply

Laat een reactie achter: