Algemeen

De pros en cons van internationaal ondernemen

Geen reacties

“Hé Eelco, moet ik nou alleen de Nederlandse markt pakken of ook de Belgische markt erbij nemen? Al kan ik natuurlijk ook écht internationaal ondernemen. Wat denk jij?”

Het is niet te tellen hoe vaak ik die vraag krijg en ik begrijp het heel goed. Hoe internationaler je actief bent met je business, hoe groter je markt. En via de verschillende social media kanalen kun je probleemloos de hele wereld bereiken. Wat is nu wijsheid? Moet je alleen voor Nederland gaan of internationaal je kansen benutten?

In alle eerlijkheid moet ik zeggen dat er geen zwart/wit antwoord op is. Toch zijn er zeker een aantal dingen om rekening mee te houden. Eén ervan is hoe je business momenteel loopt. Als je je zaak niet winstgevend krijgt in Nederland, is het geen goed plan om internationaal te gaan.

In geen enkel land is het zo makkelijk om geld te verdienen als in Nederland en dat komt omdat de marketingactiviteiten van je concurrenten heel erg matig zijn. Kijk maar eens goed rond bij Nederlandse bedrijven. In welke branche je ook actief bent, de copywriting op websites is boring en e-mailmarketing is non-existent of bestaat hooguit uit af en toe een saaie nieuwsbrief. Van webinars of podcasts hebben je concurrenten nog nooit gehoord, laat staan van een goed Youtube kanaal.

global or local international ondernemenIk ben van mening dat de meeste bedrijven in Nederland zitten te slapen. Dat heeft als voordeel dat je je op deze markt heel makkelijk kunt onderscheiden en zo een goede business kunt opbouwen. Internationaal ligt dat een stuk gecompliceerder. Dus is het je nog niet gelukt om geld te verdienen in Nederland, dan denk ik dat het geen goede zet is om internationaal te gaan. Het is misschien wel honderd keer moeilijker om een verkoop te realiseren in Amerika dan in Nederland.

Ik spreek uit ervaring. Ik heb twee marathons gelopen en een tijd geleden heb ik daar in Nederland een e-book over verkocht. Dat liep zo goed dat ik besloot om het internationaal uit te rollen. De tekst heb ik laten vertalen door een professional en vervolgens heb ik de marketing precies hetzelfde aangepakt. Exact dezelfde intervallen met de e-mails, exact dezelfde verkooppagina, kortom, alles was precies hetzelfde. Ook ben ik een internationale Adwords campagne gaan draaien.

Binnen een paar maanden hadden we 22.000 man op de mailinglijst. Niet gek! Tot ik erachter kwam dat de conversies in de Amerikaanse markt tien keer lager waren dan in Nederland. Dus voor elke geslaagde verkoop had ik tien keer meer mensen op de mailinglijst nodig dan in Nederland en daarnaast lagen de advertentiekosten tien keer hoger. Daarmee was het voor mij dus letterlijk honderd keer moeilijker om in de VS een verkoop te realiseren.

Conclusie:

Ben je in Nederland de markt flink aan het verzadigen, denk je dat je het maximum nu wel bereikt hebt én zit er enorm veel potentie in het buitenland, dan zou ik je absoluut aanraden om eens over de grens te kijken. Beperk je dan niet per definitie alleen tot de Engelstalige markt, maar vergeet vooral ook Duitsland niet, of probeer het in de Franse of Spaanse taal.

Wij Nederlanders hebben een enorm voorrecht dat we in Europa wonen. De opportunities in ons land zijn enorm, omdat het relatief makkelijk is om hier een succesvolle business op te bouwen. Maar heb je je in Nederland bewezen en heb je de juiste marketingactiviteiten optimaal ontplooid, dan is het zeker een reële mogelijkheid om ook in de buurlanden business te doen.

Dit waren mijn ideeën over in Nederland blijven of internationaal gaan. Succes!

[do_widget tekst ]

Misschien vind je dit ook interessant

Claim je VRIJHEID terug als ondernemer...

Claim je VRIJHEID terug als ondernemer…

Ik was 16 en ik had gespaard voor een brommertje. Niet zomaar een brommertje, een Citta Gilera. Man wat was ik trots. Citypower uitlaat eronder. Opnieuw laten spuiten. Crossbandjes eronder. Man wat was ik het baasje. Ik reed overal naar toe. Wekelijks van Drachten naar Dokkum en weer terug om mijn vriendinnetje op te zoeken....
Lees verder

WAT ER AAN JOU MANKEERT….

Het is voor mij onmogelijk om dagelijks hetzelfde te moeten doen. Ik word elke dag anders wakker. Ik heb geen richtingsgevoel (ben 5 jaar taxichauffeur geweest in een dorp in Friesland en moest bij de meeste ritten de weg vragen aan de klanten in de taxi) Heb 2 linkerhanden. Zou nog geen gat in de...
Lees verder

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.
Je moet de voorwaarden accepteren voordat je het bericht kunt verzenden

pricing tips
Verveelvoudig je winst met de juiste pricing
groot denken
Wil je knallen op internet? Denk dan GROOT
Menu