Algemeen

Business doen vanuit je backpack met Bas Urlings

1 reactie

Ik vind het prachtig dat ik vandaag dit verhaal mag delen. Ik ken de persoon over wie dit gaat, Bas Urlings, namelijk al heel lang. In 2002 ontmoetten wij elkaar toen we beiden voor dezelfde kroeg in Maastricht werkten en hij droomde van een leven als reizend ondernemer.

bas urlings

Bas Urlings, Disqounts.nl

Er bestond voor Bas namelijk niks mooiers dan de wereld zien en leven vanuit een backpack. En dan het liefst met een laptop onder de arm, om met een mooie business zijn reizen te kunnen financieren.

Nu, een kleine 13 jaar later, kan hij deze wens van zijn bucketlist strepen. Been there, done that. Briljant! Dan ben je net de 30 gepasseerd en heb je gedaan waar veel mensen zelfs op latere leeftijd alleen maar van kunnen dromen…

Toch is het misschien eenvoudiger dan ik (en jij wellicht ook?) dacht. Het geheim van Bas zit hem nu juist hier in: je moet niet dromen, gewoon DOEN!

Hoe dan precies? Maarten praat er met hem over in onze Winst.nl Podcast. Het is een verhaal van een succesvolle en soms ook bewogen rit van een serial entrepreneur, met als afsluiting 5 basisvoorwaarden waarmee iedere ondernemer volgens Bas een business vanuit een backpack kan runnen.

Je kunt de hele podcast hier luisteren en/of doorscrollen naar het uitgeschreven verhaal hieronder:

De Droom

Is calling adventure, I must go. Type design, vector illustration

De droom om te leven als reizend ondernemer had Bas al toen hij 16 jaar was. Zijn ouders lachten hem vierkant uit als hij hier over vertelde. Toch zette hij het reizen door. En later ook het ondernemen.

Op zijn negentiende vertrok hij naar Afrika, om ontwikkelingswerk te doen. Daarna woonde hij nog 6 maanden in China. Hier zag hij dat producten voor geen geld over de toonbank gingen, terwijl er in Nederland grof geld voor werd betaald. Een spijkerbroek die in China 10 Euro kostte, werd in Nederland voor 100 Euro verkocht.

Er begon een belletje te rinkelen. In handel met China zat geld, zag Bas. Vanaf dat moment was hij in zijn hoofd eigenlijk al een business gestart op basis van banden met China.

Terug in Nederland, na zijn afstuderen, begon hij in de Utrechtse binnenstad een speelgoedwinkel met veel grappige gadgets die voor een groot deel uit China afkomstig waren. Alleen ging er iets kriebelen. Had hij zich ooit niet voorgenomen dat hij een business vanuit een backpack wilde starten?

Dat ging lastig worden met een fysieke winkel. Dus sloot hij de deuren en begon hij een business via het internet. Lekker mobiel. Hij had hier al enige ervaring mee, omdat hij tijdens zijn afstuderen een online wijnhandel had gerund.

Zijn nieuwe online business bestond uit het verkopen van ‘actieproducten’ via dagdealsites. Actieproducten is een term die Bas heeft gegeven aan producten die mensen altijd als impulsaankoop kopen. Gaandeweg kreeg hij een neus voor welke producten wel en niet liepen en de actieproducten deden het goed.

Ook belangrijk in zijn business waren de zogenaamde ‘fastmovers’: producten die je snel kunt inkopen, inpakken en versturen. Dit was belangrijk, want de dagdealssites scherpten gaandeweg hun voorwaarden aan. Waar Bas eerst nog deals kon draaien voordat hij de producten überhaupt had ingekocht, werd het gaandeweg steeds belangrijker dat de levertijden kort waren. Dit had ook als consequentie dat hij steeds meer voorraad moest aanhouden.

De dagdealsites waren prachtige kanalen om verkopen te te draaien. Bas verkocht producten door heel Europa en zijn bedrijf groeiende. Veel sneller eigenlijk dan ze aankonden.

Dit gegeven en de reis waar hij nog altijd van droomde, dwong Bas tot automatisering. 2 Jaar na de start van zijn dagdealbusiness had hij zijn bedrijf waar hij het hebben wilde. Bas kon op reis.
[do_widget tekst ]

De reis

business vanuit een backpack

Bas en zijn vriendin Claudia (inmiddels vrouw) vertrokken zonder plan naar Moskou. Het was een regelrechte sprong in het diepe, zowel op reis- als op businessgebied.

Wat betreft dat laatste was het de eerste maanden heel erg wennen dat hij niet op kantoor was. Het heeft maanden geduurd voor hij rust in zijn hoofd kreeg om kantoor los te kunnen laten.

Op momenten moest hij ook wel in zijn laptop moeten kruipen om dingen te fiksen. Het grootste drama ontvouwde zich toen hij een Adwords penalty kreeg. Hij had heel veel nichesites staan voor iPhonehoesjes en -laders waar hij niet meer op kon adverteren en raakte 60% van zijn business kwijt.

Vanuit China – waar hij zich toen inmiddels bevond – startte Bas een nieuw platform: Gratiskoop. Hier konden klanten allerhande actieproducten kopen tegen betaling van enkel de verzendkosten van €5,95.

“Hoe kan dat nou”, kun je wellicht denken: geld verdienen aan producten waar klanten niks voor betalen. Toch heeft het innovatieve idee (toen nog, inmiddels hebben veel websites het idee van Gratiskoop gekopieerd) letterlijk zijn business gered. Door producten aan te bieden die niet meer dan 10 tot 20 cent inkoop kostten, kon Bas ervoor zorgen dat hij en zijn vriendin niet linea recta terug hoefden naar Nederland.

Gratiskoop creëerde samen met de dagdeals de basis om de business verder uit te bouwen. In de dagdeals zat nog altijd het snelle geld en daar kon Bas dankbaar gebruik van maken.

Na een laatste stop in de VS en bezoeken aan onder andere Silicon Valley, keerden Bas en zijn vriendin na 2 jaar reizen terug in Nederland. Tijd om te gaan nadenken over de volgende stappen in zijn bedrijf en leven!

Maar niet alvorens met jou te delen wat de basisvoorwaarden zijn om een business te kunnen runnen als reizend ondernemer.

De basics

Bas is ervan overtuigd dat iedereen het in zich heeft om een business te kunnen runnen vanuit een backpack. Jij dus ook! Mocht je dit willen doen, dan zijn er een aantal basics die kunnen helpen. Zorg dat deze staan en je bent klaar voor de reis.

Basic 1: Mentaliteit

Misschien valt of staat alles in het leven wel met mentaliteit. Je moet iets natuurlijk wel echt willen en er keihard voor gaan om (ogenschijnlijk lastige) zaken voor elkaar te krijgen. Met reizen en ondernemen tegelijkertijd geldt dit al helemaal. Dan heb ik het niet alleen over de tijd dat je op reis bent, maar ook over de tijd daarvoor. Er zijn misschien duizend redenen die je zou kunnen bedenken waarom een business vanuit een backpack niet gaat werken. Gooi die overboord! Als dit is wat je wilt, moet je het gewoon doen. Er is geen plek voor angst of beperkende overtuigingen. Ook tijdens de reis kun je voor lastige dilemma’s komen te staan, Bas liep hier eveneens tegenaan. Maar met de juiste mentaliteit overwin je elke barrière.

business vanuit een backpack - mentaliteit

Basic 2: Discipline

Met mentaliteit komt ook discipline om de hoek kijken. Het is makkelijk om de handdoek in de ring te gooien als het lastig wordt voordat je op reis gaat of tijdens je reis. Ook kun je je verliezen in de lusten van het reizen en je business totaal vergeten, of andersom: keihard werken en niet meer genieten van je reis. Bas zegt het mooi: “uiteindelijk kun je alleen succes bereiken als jij doorgaat waar andere ondernemers stoppen”.

Basic 3: Lage overhead

Een andere belangrijke enabler in de backpack business van Bas was de lage overhead die hij had. Je hoeft geen rekenwonder te zijn om te begrijpen dat je met lage kosten meer winst overhoudt en dus ook minder (financieel) risico hebt.

Bas hield onder andere kantoor in een anti-kraakpand om zijn overhead laag te houden. Ook werkte hij met bijna alleen maar stagiairs. Wat in het begin een grote tijdsinvestering van zijn kant om vergde om iedereen alle kneepjes van het vak bij te brengen, zorgde uiteindelijk voor een hele trouwe club medewerkers.

SSUCv3H4sIAAAAAAAEAH1QvQrCMBDeBd+hZC4ouDk6CE4+gDhck6Ocpgn0koqUvrtJk2AGccv3c9/lu3m7aRrRAZMUx2aOKGDS2rMbwZE1gd63mUdFzo4EOpKRW1ZFsAPnGTlGZEqCwz54E5nny55bwk0RVjFMBEmcPJNB5t2ZDBiJoq087LvoSVL8R9GW9k/ktXugdPwr6cJWh5+qb1B63Etl6NHI91qsKjyiRkiFb8kqni+H41CfYCKFtsLgFdnqGpOVoOPAoUqW4fB2yPuWD0zsGNSfAQAA

Basic 4: Bedrijfscultuur

Die trouwe club mensen vervulde meteen een andere heel belangrijke voorwaarde waardoor Bas zijn reis kon maken: de bedrijfscultuur. Hier dankte hij het overgrote deel van het vertrouwen aan dat hij kreeg van en had in zijn medewerkers. Aangezien zijn medewerkers de mensen waren aan wij hij zijn day-to-day business overliet terwijl hij op reis was, was de bedrijfscultuur volgens Bas eigenlijk de belangrijkste enabler van zijn reis.

Door al aan het begin van zijn business te starten met regelmatige teamuitjes, een pinpongtafel op kantoor te zetten en de juiste mensen op de juiste plekken in het bedrijf te zetten, bouwde hij een hecht team dat (nog altijd) veel lol heeft in het werk dat ze doen en het Bas gunden gunden dat hij aan de andere kant van de wereld zat. Dit maakte al een enorm verschil in de dagelijkse gang van zaken in zijn business en nog meer toen er dingen misgingen – iets wat in elke business weleens gebeurt. Bas zou gek zijn geweest om te denken dat dat bij hem nooit het geval zou zijn in de tijd dat hij op reis was.

Het is goed je te beseffen dat je altijd een risico loopt dat mensen in je business het grote vertrouwen dat jij ze geeft misbruiken. Dat is ook Bas weleens overkomen. Maar met een sterke bedrijfscultuur zijn er op zo’n
moment ook genoeg mensen die je wel kunt vertrouwen en die kunnen helpen om problemen op te lossen.
[do_widget tekst ]

Basic 5: Automatisering

Als je zelf niet dagelijks op de werkvloer bent, is automatisering extreem belangrijk. In de eerste 2 jaar van zijn business – voordat hij op reis ging – heeft Bas hard gewerkt om de perfecte technische voorwaarden te scheppen in zijn bedrijf en zo zijn reis mogelijk te maken. Dit hield in dat hij systemen aanlegde voor het werk dat op dagelijkse basis gedaan moest worden. Ook zorgde hij er al vanaf het begin van zijn business voor dat de juiste mensen op de juiste plek zaten. Dit was essentieel om zelf afstand te kunnen nemen van de dagelijkse gang van zaken in het bedrijf.

Nu Bas terug is in Nederland, is hij op basis van al zijn expertise en geslaagde systemen een fulfilmentbedrijf begonnen. Ook zijn webwinkels (Gratiskoop.nl en inmiddels ook de eigen dagaanbiedingswebsite 24DealStore.nl) en de dagdealbusiness (groothandelsfunctie) zijn nog steeds actief en zeer succesvol. Hij investeert hard in het optimaliseren van processen en bekijkt ook nieuwe verkoopkanalen. Zo heeft hij recentelijk zijn verkopen via Bol.com vertienvoudigd en is hij nu bezig met het aanleggen van processen voor platforms als Amazon en eBay. Deze leading platformen gaan in de toekomst zeker rond de 30 tot 40 procent van de totale ordergrootte pakken en zijn dus kanalen die je als webshop zeker niet kunt negeren (TIP!).

Wil je in contact komen met Bas? Je kunt hem vinden via Disqounts.nl.

Ik ben benieuwd of er voor jou ook een ondernemende reis in zit binnenkort. Of heb je hem zelfs al gemaakt? Leuk als je je ervaring deelt in een reactie!

Voor nog meer detail over de reis kun je trouwens ook terecht op Wereldbloggers.nl, de blog die Bas en Claudia tijdens hun reis bijhielden.

Misschien vind je dit ook interessant

Claim je VRIJHEID terug als ondernemer...

Claim je VRIJHEID terug als ondernemer…

Ik was 16 en ik had gespaard voor een brommertje. Niet zomaar een brommertje, een Citta Gilera. Man wat was ik trots. Citypower uitlaat eronder. Opnieuw laten spuiten. Crossbandjes eronder. Man wat was ik het baasje. Ik reed overal naar toe. Wekelijks van Drachten naar Dokkum en weer terug om mijn vriendinnetje op te zoeken....
Lees verder

1 reactie. Reactie plaatsen

[…] mij) in de Winst.nl Podcast. Interviewde Maarten in de vorige uitzending nog mijn goede vriend Bas Urlings, is vandaag mijn vriend (uuuhm… inmiddels verloofde, maar ik kan moeilijk wennen aan dat woord […]

Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.
Je moet de voorwaarden accepteren voordat je het bericht kunt verzenden

12 Ideeën en tips voor een succesvolle BetaalSociaal campagne
Succes door online adverteren en slimme keuzes met Demian Beenakker
Menu