Ondernemerschap

Van 70 naar 20 uur per week en je business laten groeien met Paul Boelens

1 reactie

Een van de mooiste dingen aan de Latverhogers vind ik dat er ondernemers uit allerlei verschillende branches in vertegenwoordigd zijn. Coaches, hypnotiseurs, handelaren, webbouwers… noem maar op. Sommigen hebben heel innovatieve businessmodellen, terwijl anderen juist meer in een traditionele business zitten. Wat voor business het ook zij, het maakt niet uit. Iedereen vindt er zijn of haar waarde en het bewijst maar weer is dat voor een slimme ondernemer overal een markt in is.

Paul Boelens

Paul Boelens

Een van de ondernemers uit een meer traditionele markt is Paul Boelens. In 2013 begon hij als zelfstandig psycholoog. Nu, 3 jaar later, heeft hij zijn kleine praktijk uitgebouwd tot een praktijk met meerdere vestigingen en een hele mooie coachingsbusiness on the side.

De stappen die hij heeft gemaakt zijn gigantisch, niet in het minst omdat de psychologiepraktijk (evenals de meeste takken van de gezondheidszorg) is gebonden aan bepaalde ‘spelregels’ die groei hevig kunnen inperken. Bovendien groeide Pauls business zo snel dat hij ook tegen zijn eigen grenzen aanliep.

In de korte tijd (wat is nu 3 jaar?) dat Paul onderneemt, heeft hij veel geleerd. Na er eind 2014 behoorlijk doorheen te zitten, heeft hij afgelopen jaar een knaljaar gedraaid met een verdubbeling van zijn business, terwijl hij in gewerkte uren is teruggegaan van 70 naar 20 uur! Hij spreekt hierover op onze podcast, in een interview met Maarten. Omdat het waardevolle lessen zijn, deel ik ze in deze blogpost ook met jou. Wil je het hele interview terugluisteren, dan kan dat hier:

Van psycholoog naar ondernemer: Pauls verhaal

Paul studeerde psychologie in Nijmegen en deed daarna ervaring op in diverse psychologenpraktijken en GGZ-instellingen. In 2013 werd hij gecertificeerd gezondheidspsycholoog en kon hij zijn eigen psychologiepraktijk oprichten. Dat was het begin van Boelens Psychologie.

Het eerste jaar gebeurde er niet zo veel. Naar Pauls eigen zeggen “rommelde hij maar wat aan”. Ergens dacht hij dat het wel vanzelf zou gaan, maar zo werkte het niet. Als hij cliënten wilde aantrekken, zou hij toch echt mensen moeten laten weten dat hij er was.

In 2014 trok Paul de stoute schoenen aan en startte hij met het benaderen van huisartsen, zodat ze wisten dat hij ontvankelijk was voor cliënten en ze deze dus konden doorverwijzen. Dat maakte een enorm verschil in Pauls business. Ineens zat zijn praktijkruimte vol en groeide zijn bedrijf naar meerdere vestingen, kreeg hij een erkenning als opleidingsbedrijf, kon hij meer personeel aantrekken en verkassen naar een groter kantoor.

Zo’n enorme groei in een jaar tijd, dat klinkt eigenlijk te mooi om waar te zijn. Misschien was het dat ook wel. Eind 2014 / begin 2015 zat Paul er doorheen. Hij werkte zo’n 70 uur in de week – een hoeveelheid uren waar ik veel mensen in zelfbenoemde “belangrijke banen” vaak stoer over doen, maar wat voor geen normaal mens gezond is.

Bovendien stokte de groei in zijn bedrijf. Hoezeer hij ook verder wilde groeien en nieuwe vestigingen wilde openen, het kon niet. In de gezondheidszorg heb je namelijk te maken met het zogeheten ‘budgetplafond’: een maximum bedrag waarvoor je in een jaar tijd mag declareren. Omdat alle cliënten afhankelijk zijn van een vergoeding van hun zorgverzekeraar, betekent dit dat je zonder declaratiemogelijkheid geen nieuwe cliënten kunt aannemen.

budgetplafond

Bizar maar waar, een ondernemer wordt zo feitelijk afgestraft voor goed functioneren. Al ruim voor het declaratiejaar voorbij was, kon Paul al geen cliënten meer aannemen. Dat waren zeker 100 mensen, voordat hij stopte met tellen omdat het te pijnlijk was. Als psycholoog wil je namelijk niet alleen geld verdienen en je business laten groeien, maar ook nog eens al die mensen beter maken.

Het was duidelijk, er moesten een aantal zaken veranderen. Maar hoe? Getriggered door Eelco’s bewering dat je minder uren kunt draaien voor meer inkomen, ging Paul in 2015 bij de Latverhogers. Hier kreeg hij de tools om niet alleen ín zijn business te werken, maar ook áán zijn business.

Met deze tips verander jij je business vandaag nog

De belangrijkste factor voor verandering in zijn business is volgens Paul het besluit geweest om vooral dingen te láten, in plaats van te doen. Hiermee heeft hij ruimte gecreëerd om echt waarde aan zijn bedrijf toe te voegen, in plaats van alle radartjes draaiende te houden.

Tip 1: Delegeer en automatiseer

Veel handelingen in je business zijn wel nodig, ondanks dat jij misschien niet de best-geplaatste persoon bent om ze te doen. Sta je er weleens bij stil hoe snel kleine dingen als de telefoon opnemen of e-mails beantwoorden al enkele uren van je dag in beslag nemen? Paul had dat initieel niet door, tot hij besloot al deze zaken te delegeren en zoveel mogelijk te automatiseren. Ook beperkt hij telefoontjes tot enkele minuten (probeer het eens en je zult zien hoe makkelijk dat gaat!), is hij mailtechnisch beperkt bereikbaar en heeft hij gedurende week zelfs minder afspraken, omdat hij veel van zijn cliënten heeft overgedragen aan anderen.

Pauls tip om delegeren/automatiseren te vergemakkelijken: Loop bij elke herhaling van taken je takenlijst door en stel jezelf steeds de vraag: kan ik dit uitbesteden, delegeren of automatiseren? Dat gaat enorm veel rust in je dagen creëren!

outsourcing delegeren automatiseren

Tip 2: Laat los en je kunt weer groeien

Dat delegeren en automatiseren klinkt altijd veel makkelijker dan het is. Jij weet zelf natuurlijk het beste hoe je dingen in je bedrijf wilt hebben. Je bedrijf is je kindje en iemand anders zal alles altijd net anders doen dan jij. Paul vindt zichzelf niet eens super perfectionistisch, maar vond het toch heel moeilijk om los te laten.

Vraag jezelf eens af, moet het altijd een 8 of 9 zijn, of is een 7 ook goed? Zoals Maarten het zegt: “80 is prachtig!” Met andere woorden: 80% goed is ook goed.

Tip 3: Leer ‘nee’ zeggen

Belangrijk om te kunnen loslaten en taken uit te besteden, is ook ‘nee’ leren zeggen. De meeste ondernemers vinden alles leuk en willen veel zelf doen en ervaren. Naar mate je business groeit, kan je je echter niet meer met alles bemoeien en alles doen. Leer dus ‘nee’ zeggen. Dat geeft je intens veel ruimte voor meer.

Tip 4: Bedenk goed hoe je instroom kunt verzekeren

Of je nu klanten, cliënten of patiënten hebt, iedere ondernemer heeft instroom nodig. Zonder instroom geen inkomsten! Voor Paul was dit lastig door de grenzen die de zorgverzekeraars hem (en met hem natuurlijk alle andere psychologen) hadden opgelegd. Maar een ondernemer is geen ondernemer als hij daar geen creatieve oplossing voor vindt.

Dankzij alle tijd die Paul heeft bijgewonnen om na te denken, heeft hij een innovatieve oplossing gevonden voor zijn budgetplafond. Hij is een tweede business begonnen waarin hij niet gebonden is aan de regels van de zorgverzekeraars: een coachingspraktijk.

In deze praktijk helpt hij mensen die al gezond zijn maar nóg gezonder willen worden. Kernfactoren hierin zijn voor hem minder stress en meer geluk ervaren. Hierover heeft hij een e-book geschreven met eenvoudige tips, dat al 2800 keer is gedownload sinds januari. En dat terwijl hij daarvoor nog nooit iets online had gezet.

Deze 4 tips maakten voor Paul het verschil. Doordat Paul heeft losgelaten, taken heeft uitbesteed en aan zijn business is gaan werken in plaats van erin, is zijn business in het afgelopen jaar verdubbeld. En dat terwijl hij zelf in gewerkte uren van 70 naar 20 uur per week is gegaan!

Zijn doel nu is om via social media nog meer mensen te bereiken die hij met zijn coachingspraktijk kan helpen. Hiervoor geeft hij webinars vol tips om minder stress te hebben en meer geluk in je leven te ervaren.

Oh en zijn psychologenprakijk? Die runt zichzelf over een paar jaar 😉

Wil jij Paul volgen, dan kan dat hier.

Misschien vind je dit ook interessant

1 reactie. Reactie plaatsen

[…] Zoals ik aan het begin van dit artikel al zei: doe je voordeel uit onze lessen en modelleer ons voorbeeld naar jouw business. Het kan bijna in elke markt en voor elke ondernemer werken. Zo liet psycholoog Paul Boelens de afgelopen weken zien dat hij vele opt-ins binnenhaalt voor zijn e… […]

Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.
Je moet de voorwaarden accepteren voordat je het bericht kunt verzenden

avontuurlijk ondernemen op afstand
Avontuurlijk ondernemen op afstand met Huub van Zwieten
online marketing trends 2016
Knallen met je online marketing in 2016 met Youri Meuleman
Menu