Internetmarketing

7 Veel Gemaakte Fouten Van (Internet) Ondernemers

Geen reacties

Fout 1: Geen optinbox op je website

Veel ondernemers hebben de illusie dat als hun website maar mooi of goed genoeg is, dat de klanten wel terug komen. De realiteit is dat in 99,9% van de gevallen je bezoeker nooit weer terugkeert naar je website. Hoeveel websites bezoek jij dagelijks? Ik heb enkele sites die ik regelmatig bekijk maar er zijn tienduizenden sites waar ik wel eens op geweest ben, maar nooit meer ben teruggekeerd.

Herhaalbezoekers en loyale fans kun je krijgen door de bezoeker in ieder geval de gelegenheid te bieden om zich in te schrijven op je nieuwsbrief, zodat ze worden herinnerd aan het feit dat jij zo’n fantastische website hebt en veel waarde te bieden hebt.

Fout 2: Niet plaatsen van een upsell

Als een klant iets bij je koopt, dan is er altijd nog wel iets wat interessant voor je klant kan zijn, en dit bied je vervolgens aan tegen bijvoorbeeld een mooie korting. Er is altijd een conversie!

Door simpelweg klanten te vragen, na betaling van product A, of ze ook interesse hebben in product B, zal er altijd een percentage zijn van mensen dat hier gebruik van maakt. Door dit simpelweg toe te voegen zal je omzet toenemen, en je winstmarge zeker, want je hoeft geen extra marketingkosten uit te geven omdat je dat al hebt gedaan voor product A.

Supersimpel, supereffectief, veel te weinig toegepast.

Fout 3: Niet je klanten opvolgen

Veel ondernemers zijn altijd op zoek naar manieren om nieuwe klanten te krijgen, terwijl ze met veel minder moeite en geen extra kosten heel erg makkelijk meer verkopen kunnen realiseren door goed hun klanten “op te volgen” en hun extra aanbiedingen te doen en waarde te bieden.

Ik vind het nog steeds fantastisch om op mijn seminars klanten te zien die ik in 2006 voor het eerst heb ontmoet op mijn seminars, maar nog steeds terugkomen.

Fout 4: Alles willen doen en zijn

De angst om iets te verliezen is vaak vele malen heftiger dan het verlangen om iets te winnen, en daarom zijn er teveel ondernemers die teveel verschillende producten aanbieden, want “stel je voor dat als je het niet aanbiedt, dat je een transactie misloopt”.

Mijn advies is vaak: schrap 80% van je productportfolio en wordt de beste in die overige 20%. Dit gaat tegen je gevoel in want je hebt het gevoel dat je iets “verliest” maar je kunt onmogelijk de beste worden in vanallesennogwat, focus je op de 20% van je meest lucratieve en productieve activiteiten en je business zal er compleet anders uitzien.

Ik heb dit zelf gedaan in 2008 en het heeft wonderen voor mij verricht. Nog steeds doe ik meer dingen niet dan wel, en het is een verademing, en de omzet blijft stijgen.

Fout 5: De goedkoopste willen zijn

14% van de mensen baseert hun aankopen op basis van prijs, toch wil 80% van de ondernemers deze doelgroep bedienen, want de “goedkoopste zijn” is de enige strategie die ze kunnen bedenken. Hierdoor is er veel concurrentie, weinig marge, hoge advertentiekosten en veel overhead. Veel succes!

Fout 6: Traagheid

Yes, ik ben ook perfectionist, maar ik heb in de afgelopen 10 jaar wel geleerd dat het beter is om iets te lanceren dat misschien nog niet 100% perfect is en dan bij te sturen, dan maandenlang te wachten, iets perfect te maken om er vervolgens achter te komen dat het misschien helemaal niet zo’n goed idee is. Grow as you go!

Fout 7: Te bang zijn om (te) veel te geven

Toen ik nog een online elpeewinkel had kwam het wel eens voor dat een klant een plaat kreeg waar een kras op zat, wat je niet altijd kon zien. Ik kreeg dan een mail met een klacht, vervolgens stuurde ik de klant een e-mail waarin de klant een tegoedbon kreeg van 100 euro (terwijl de plaat 18 euro kostte) en hij hoefde de plaat niet terug te sturen. Je had de reacties moeten zien van de klanten.

Wees niet te bang om veel meer te geven dan van je wordt verwacht, het is fantastisch om je omzet te zien groeien omdat je meer weggeeft, terwijl teveel mensen dan ook weer het gevoel dat ze iets “verliezen” als ze veel weggeven, het is niet meer in balans.

Pas deze dingen wel toe en je zult zien dat je onderneming direct in positieve zin zal groeien. Wanneer je denkt dat deze zaken niet voor jou “van toepassing” zijn, think again!

Laat hieronder weten wat jij al met succes hebt toegepast, of wat je vanaf nu gaat toepassen!

Misschien vind je dit ook interessant

De marketingagenda

Als je kijkt naar een van de meest belangrijke taken van jou als ondernemer om je business draaiende te houden, dan is dat natuurlijk de marketing. Jij moet ervoor zorgen dat je veel bezoekers naar je website krijgt, dat je veel verkopen realiseert, dat je naamsbekendheid wordt vergroot, dat je bestaande klanten goed worden bediend...
Lees verder

Maak Je Website Viraal

Bij virale marketing creëer je in feite een sneeuwbaleffect van bezoekers op je website. Eén bezoeker zorgt ervoor dat je morgen meer bezoekers krijgt, die op hun beurt weer voor nog meer bezoekers zorgen. In feite laat je bij dit ideaalbeeld je bezoekers dus het werk doen. Wat je natuurlijk moet willen, is dat het...
Lees verder

Online pseudoniemen gebruiken?

Het gebruik van pseudoniemen (een andere naam gebruiken dan je echte) is in de schrijverswereld een redelijk bekend fenomeen. Steeds vaker zien we ook op internet dat mensen uit veiligheid een pseudoniem gebruiken, omdat ze anoniem willen reageren in een discussie. Vaak kiest men uit veiligheidsoverwegingen ervoor om niet zijn of haar echte naam te gebruiken. Internet is...
Lees verder

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.
Je moet de voorwaarden accepteren voordat je het bericht kunt verzenden

“Het Spel”
Stop met het verkopen van je PRODUCT
Menu