Internetmarketing

6 Miljard voor een website (GROUPON), best aardig!

Geen reacties

Vrijwel het eerste wat mijn vrouw ’s ochtends doet is kijken wat de “deal van de dag” is op Groupon of Groupdeals.

Ik ben zelf niet zo’n “koper”, op zich vind ik het een rare gedachte om iets te kopen omdat iemand je iets aanbiedt in plaats van dat je er zelf naar op zoek bent, maar ook ik ben mens en ik moet zeggen dat vrijwel alle deals die wij krijgen, supergerelateerd zijn aan onze interesses en waar wij wonen.

Vaak krijgen wij aanbiedingen van restaurants waar we zelf al vaak naar toe gaan en Groupon heeft al een hoop geld aan ons verdiend, en volgens mijn vrouw ons al veel geld “bespaard” 😉

Groupon heeft vorige week een bod gekregen van Google van 6 Miljard, maar ze hebben toch maar nee gezegd. Ballen hebben ze in ieder geval wel!

Anyway, wat kunnen wij leren van Groupon? Waarom is het zo’n hit?

Ze willen niet alles voor iedereen zijn

Volgens mij is het enige wat je kunt krijgen bij Groupon is een deal van de dag. That’s it. De meestte bedrijven willen meer doen dan hun concurrenten, Groupon wil minder doen dan hun concurrenten.

Geen rommel op de landingspagina

Je kunt maar 1 ding doen op hun landingspagina en dat is aanmelden. I like it 😉

Locale marketing

Doordat het superrelevant is aan de plek waar je woont is er direct een overeenkomst tussen het aanbod en de klant, ongeacht het onderwerp. Locale marketing kan extreem effectief werken

Win-win-win situatie.

Je moet minstens 50% van de normale prijs korting geven, en vervolgens moet je ook nog eens 50% van het bedrag wat je krijgt afstaan aan Groupon. Als verkoper hou je dus maar 25% over van je normale verkoopprijs, maar je krijgt wel een enorme boost aan klanten, en als je een beetje begrijpt hoe marketing in elkaar steekt kun je deze klanten weer opvolgen, iets wat mij nog niet is overkomen trouwens bij alle restaurants waar wij zijn geweest en onze bon hebben ingeleverd.

Bij Groupdeals hoef je overigens maar 25% af te staan. Megagoede deals voor de aanbieder, de klant en Groupon zelf.

Er zijn ook verhalen bekend dat het de verkopers bakken met geld heeft gekost omdat ze te veel marge weggaven, maar dat heb je zelf in de hand.

Schaarste + Tijdslimiet

Elke deal is maar op 1 dag beschikbaar, en in veel gevallen zijn er ook maar een X aantal beschikbaar. De combinatie “Schaarste + Tijdslimiet” is natuurlijk supereffectief en werkt bijna altijd.

E-mail Marketing

Wederom wordt bewezen dat E-mail Marketing extreem effectief werkt. Je wordt wakker met een deal in je inbox, je klikt door en je koopt de deal. Makkelijker dan dat wordt het ook niet.

Supersneaky megamarges voor Groupon

Als klant bij groupon betaal je de bon aan Groupon. Wanneer je deze bon niet inlevert, krijgt de aanbieder van de deal zijn geld niet en blijft dat mooi bij Groupon in de kas liggen. Hier verdienen ze volgens mij nog het meeste aan, want dit zijn 100% marges voor een digitale bon die niet wordt ingeleverd!

First mover advantage

Het idee zelf is helemaal niet zo moeilijk (een deal van de dag) maar dat zeiden ze ook van Youtube. Groupon is de eerste partij (althans, zo word het ervaren) die dit doet, en hierdoor ook direct “Top of mind awareness”.

Slimme jongens, daar bij Groupon!

Misschien vind je dit ook interessant

Hoe saai is jouw bedrijf?

Mensen willen vermaakt worden. Dat geldt niet alleen voor deze tijd, maar eigenlijk voor alle tijden wel. Ze willen leuke dingen ervaren en interessante verhalen te vertellen hebben om aan andere mensen door te geven. In hoeverre is jouw bedrijf zo ingericht dat mensen thuis aan de keukentafel een verhaal vertellen over jouw bedrijf? Of...
Lees verder

De marketingagenda

Als je kijkt naar een van de meest belangrijke taken van jou als ondernemer om je business draaiende te houden, dan is dat natuurlijk de marketing. Jij moet ervoor zorgen dat je veel bezoekers naar je website krijgt, dat je veel verkopen realiseert, dat je naamsbekendheid wordt vergroot, dat je bestaande klanten goed worden bediend...
Lees verder

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.
Je moet de voorwaarden accepteren voordat je het bericht kunt verzenden

Geld verdienen op internet als handelsassistent, hoe werkt het?
5 Stappen naar een succesvolle internetonderneming (+ mijn persoonlijke rolodex!)
Menu