Ondernemerschap

5 Tips voor het versturen van Direct Mailings (brieven)

Geen reacties

Het nummer 1 ding wat steeds schaarser wordt is aandacht. Mensen besteden minder tijd op sites, zijn veel sneller afgeleid en om de aandacht goed vast te houden via het internet wordt een steeds lastigere klus.

Topondernemers doen er alles aan om boven het dodelijke gemiddelde uit te stijgen en zijn ook niet te bang om dingen te doen die niet echt “normaal” lijken. Één van die dingen is het versturen van direct mails (brievenpost, yes het bestaat nog).

Waarom zou je brieven willen versturen in deze tijd?

Waar je 2 jaar geleden nog 50 e-mails op een dag kreeg, kreeg je er vorig jaar 100 en nu misschien wel 150. Daarnaast check je ook je Twitter, facebook en je blog en misschien heb je wel meerdere e-mailadressen. We zijn druk en gestresst en de kans dat je alle e-mails goed en rustig doorneemt en uitvoerig de tijd neemt om het te beantwoorden wordt steeds kleiner.

Bij een brief is het heel anders. Wanneer ik persoonlijk een brief krijg, en niet weet van wie deze afkomstig is, zal ik deze zeker openen. Ik zal de brief lezen en het valt 1000x meer op.

Wanneer je de ballen hebt om wat geld te investeren in een direct mailing actie (of het structureel te gebruiken) zul je zien dat de respons op je direct mails veel hoger zullen zijn ten opzichte van de e-mails die je stuurt (neemt niet weg dat je e-mailmarketing absoluut moet blijven toepassen).

Dus wanneer je dit avontuur aan wilt gaan, raad ik je aan om de volgende 5 tips op te volgen:

Tip 1: Gebruik een postzegel en geen zakelijk briefpapier /envelop.

Het is bewezen dat wanneer je gebruik maakt van een postzegel ipv van “gefrankeerd” dat de openratio vele malen hoger ligt. Resultaat is wat telt. Niet echt professioneel? Klopt.

Tip 2: Verstuur direct mailings naar je bestaande klanten

Je bestaande klanten hebben al bewezen dat ze bereid zijn om in jou te investeren. Teveel ondernemers zijn altijd maar bezig om te investeren in het verkrijgen van nieuwe klanten, terwijl het misschien niet eens zo’n gek idee is om eens door te investeren in je bestaande klanten. Ze vinden het ook nog eens hartstikke leuk om van je te horen!

Tip 3: Verstuur waardevolle informatie, geen brochure

Probeer zo persoonlijk en oprecht mogelijk waardevolle informatie in de brief te plaatsen. Een brochure naar je klanten sturen is zo oud, dat kan echt niet meer.

Tip 4: Zorg ervoor dat de url waar het aanbod op staat eenvoudig in te toetsen is

Maak een aparte pagina voor mensen die de direct mailing krijgen zodat het aanbod uit je brief één op één aansluit op de pagina waar je ze naar toe stuurt. De url waar je ze naar toestuurt moet kort en duidelijk zijn (bijvoorbeeld Winst.nl/top ipv Winst.nl/312wdasddqadww.html)

Je kunt zelfs overwegen om een aparte domeinnaam te registreren voor deze actie, welke makkelijk in te toetsen is.

Tip 5: (Heilig) Volg altijd op!

Wat je zult ervaren is dat het aantal verkopen adhv je brief niet extreem hoog zal zijn, tot op het moment van opvolging. Stuur een dag nadat de mensen een brief hebben ontvangen een e-mail met als onderwerp “Nav de brief die je gisteren hebt gekregen”. De openratio van deze e-mails zijn altijd enorm hoog en de conversies idem.

Is dit voor jou geschikt?

Wanneer je nu direct bezwaren voelt opkomen als “maar dat is toch niet professioneel” of “dat is toch hartstikke duur” dan is het toepassen van direct mailings niet voor jou van toepassing.

Zoals ik eerder zei, je moet wel ergens de ballen hebben om eruit te durven springen en af en toe eens iets nieuws te testen.

Wanneer je zoiets hebt van “cool!” laat me dan weten wat je resultaten zijn 😉

Succes!

Eelco de Boer

Misschien vind je dit ook interessant

Steve Jobs

Bedankt Steve…

Met een flinke brok in mijn keel begin ik aan een emotioneel en wellicht zelfs ‘niet-direct-relevant’ eerste gastartikel voor Winst.nl. Na een nacht waarin ik geen oog dicht deed, zag ik vanmorgen om 7:45 uur de headline ‘Steve Jobs Has Passed Away’. Een donderslag bij heldere hemel, want hoewel het duidelijk was dat het niet...
Lees verder

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.
Je moet de voorwaarden accepteren voordat je het bericht kunt verzenden

De Ideale Internetonderneming
Mijn voorspelling voor 2011..
Menu