Ondernemerschap

30 euro door het afvoerputje

Geen reacties

Ik ging laatst nieuwe schoenen kopen hier in de Kalverstraat. Nadat ik wat schoenen had gepast, besloot ik om 3 paar schoenen te kopen (kon ik weer even vooruit).

We werden prima geholpen en het was niet eens bij me opgekomen om überhaupt over de prijs te beginnen (op zich niet raar om korting te vragen als je 3 paar schoenen koopt). Waarschijnlijk had ik een “off day”. 😉

Anyway, ik pak mijn pinpas, de schoenen worden netjes in tassen gestopt en ik ben bijna zover om mijn pincode in te toetsen.

De fatale fout

Op de valreep komt de verkoper nog met “goed” nieuws. “We halen er 30 euro vanaf,” zegt hij en ik mag mijn pincode intoetsen.

Superslechte marketing en een mooi voorbeeld van luiheid en gebrek aan creativiteit. Natuurlijk waren we blij met de bonus van 30 euro, maar het is voor ons 0% reden om daar weer heen te gaan.

30 euro is een hoop geld en deze 30 euro word letterlijk van de marge afgehaald. Ik vind het zonde!

Het alternatief

Ok, wat hadden ze in mijn optiek beter kunnen doen? Ik ben namelijk wel een groot voorstander van investeren in je bestaande klanten, maar gewoon geld weggeven slaat natuurlijk nergens op.

Het is daarom belangrijk om goed na te denken wat voor ervaring je je klant wilt meegeven en hier je processen op in te richten. Beter nog kijk je specifiek naar elke individuele klant en zorg je ervoor dat je een op maat gemaakt “presentje” aanbiedt.

Een fout die ik een poosje geleden maakte, was het versturen van het boek over Hyves waar ik zelf enorm enthousiast over ben naar 140 “Internet Imperium” coachingklanten. Totale kosten: meer dan 3000 euro (dik boek, pakketpost) en ik had het idee dat iedereen hier op zou zitten te wachten.

Dikke vette fail natuurlijk. Wie zegt dat 100% van mijn klantengroep het leuk vindt om te lezen? Wat had ik beter kunnen doen?

Specifiek mijn klanten vragen waar hun interesses liggen en kijken wat ze echt leuk of interessant vinden!

Hoe zou het zijn als ik 140 unieke cadeau’s had verstuurd? Wat was het verschil qua impact? Mega natuurlijk.

KLM doet dit een stuk beter dan ik heb gedaan met die 140 boeken, echt een mooi voorbeeld!

De nieuwe marketing?

Nog even over de schoenenverkoper…

Wat zou er gebeuren wanneer deze schoenenverkoper ons had gevraagd waarom we 3 paar ineens kochten? Gingen we misschien op vakantie? Hoe was de impact geweest wanneer hij onze NAW gegevens had gevraagd en vervolgens 5 van de 30 euro had geïnvesteerd om ons Hawaï-slingers op te sturen? Waar zouden we meer verrast door zijn? Wat zouden we echt onthouden? Zou dat misschien meer een reden zijn om daadwerkelijk terug te komen?

Hoe denk jij hierover? Denk je dat dit de nieuwe marketing gaat worden of vind je het een idee waar veel te weinig tijd voor is? Niet schaalbaar genoeg?

Laat het weten!

Eelco de Boer

Misschien vind je dit ook interessant

tips voor startende ondernemers

10 Tips voor Startende Ondernemers

Wat is beter dan tips krijgen van mensen die al met hetzelfde bijltje gehakt hebben? We vroegen in onze LinkedIn Ondernemersgroep of de leden hun 'nummer 1 tip' voor startende ondernemers wilden delen. Het was grappig om te merken dat dezelfde dingen veel terugkwamen, wat wijst op een gelijksoortige mindset bij al deze gemotiveerde ondernemers!...
Lees verder

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.
Je moet de voorwaarden accepteren voordat je het bericht kunt verzenden

Webshop Serie Vol. 1: Je product
Online pseudoniemen gebruiken?
Menu