Pinterest

28 tips om een mega bereik te creëeren met Pinterest

Geen reacties

Als jij de tijd voor supersnel internet nog hebt meegemaakt, ken je vast nog die dikke catalogi van de Wehkamp en Otto. Je kon er eindeloos mee shoppen zonder van de bank te komen. Ze spraken vooral aan omdat het zo visueel was, het leek op een glossy magazine met daarin duizenden producten die je kon bestellen. Het aanbod was ook heel ruim, naast mode kon je er ook elektronica, speelgoed, boeken en meubels bestellen, om maar enkele categorieën te noemen. Nu zijn zowel Wehkamp als Otto nog steeds actief met een eigen webshop, toch ontbreekt die ‘glans’ van vroeger. Pinterest is de online versie van de oude catalogus, met nog een flink aantal nieuwe features die voor zowel consumenten als ondernemers heel interessant zijn! Lees in dit artikel 28 Pinterest tips om een mega bereik te creëren.

Wat is Pinterest?

Pinterest is een soort visuele zoekmachine waarmee je uiteenlopende onderwerpen kunt vinden waaronder heerlijke lekkernijen, huisdecoratie tips, de nieuwste mode items en nog veel meer. Iedereen met een account kan afbeeldingen toevoegen, met name het delen van afbeeldingen en het samenstellen van je eigen borden behoort tot de aantrekkingskracht van dit social media platform. Denk aan een  prikbord maar dan gedeeld met de wereld. De gebruiker heeft net zoals bij Facebook, Instagram en Twitter een eigen tijdlijn waar allerlei berichten voorbij komen van de personen en merken die je volgt, ook zul je aanbevelingen krijgen op basis van jouw interesses. De berichten worden ‘pins’ genoemd, uiteraard een verwijzing naar een prikbord met prikkers. De nadruk ligt op visuele elementen, waarbij je steeds gerelateerde pins te zien krijgt. Zo wordt je als gebruiker in een oneindige zee van berichten gezogen, op zoek naar ideeën en producten waar jij vrolijk van wordt.

Pinterest tips

Je kunt Pinterest gebruiken via de browser of via een losse app op mobiele apparaten. Je moet eerst inloggen om er gebruik van te maken, in tegenstelling tot Google Images en Google Shopping heb je zonder in te loggen geen toegang tot deze content.

Achtergrond van Pinterest

Dit platform werd opgericht in 2010. In oktober 2018 werd de mijlpaal van 250 miljoen gebruikers behaald die minimaal eenmaal per maand inloggen (actieve gebruikers). Deze social media dienst is beschikbaar in 27 talen waaronder Nederlands. Directeur Ben Silbermann omschrijft de dienst als een “catalogus van ideeën” die gebruikers inspireren om “naar buiten te gaan en dat ding te doen”.  Ze omschrijven het zelf niet als een sociaal netwerk met afbeeldingen, toch is dat in beginsel wel waar het op neerkomt.

In 2013 werden pins tegen betaling geïntroduceerd, met meer mogelijkheden voor het toevoegen van informatie dan bij een standaard koppeling het geval is. Zo kun je direct aankopen doen via het platform, en hoef je als klant niet eerst naar een externe webshop te gaan. Twee jaar later werd een ‘pricewatch’ optie gelanceerd waarbij gebruikers een mail ontvangen wanneer een product in een pin afgeprijsd wordt. En als klap op de vuurpijl werd in 2015 de optie toegevoegd om te zoeken met afbeeldingen in plaats van tekst. Deze functie werd in 2017 uitgebreid met een functie om te zoeken naar producten op basis van de smartphone camera. Deze functie heet ‘Pinterest Lens’, en komt in zowel naam als functionaliteit min of meer overeen met “Google Lens’.

Zoekfunctie Pinterest mobiel

Pinterest voor ondernemers

Laten we met enkele cijfers beginnen:

  • Er zijn pakweg 250 miljoen geregistreerde gebruikers.
  • Ruim 50 procent van deze gebruikers woont buiten de Verenigde Staten.
  • 80 procent van de bezoeken vindt plaats via mobiele apparaten zoals smartphones en tablets.
  • Pins hebben een veel langere ‘levensduur’ dan Facebook berichten.
  • Er zijn 175 miljard opgeslagen pins!

Als ondernemer kun je een bedrijfsaccount openen, dan heb je direct beschikking tot extra tools om jouw doelgroep te bereiken. Hoewel veel berichten op Pinterest afkomstig zijn van consumenten, wordt er ook veel content geplaatst door bedrijven. Dit kunnen advertenties zijn maar dat hoeft niet. Het is heel eenvoudig om een campagne in te richten waarmee je doelgericht jouw publiek kunt bereiken. In tegenstelling tot Instagram maakt Pinterest geen onderdeel uit van Facebook. Het is overigens wel mogelijk om een persoonlijk profiel te openen met een bestaand Facebook of Google account.

Hoe werkt de navigatie van Pinterest?

  • Startpagina: Dit is de hoofdpagina ofwel de tijdlijn. Daar zie je de berichten van mensen en bedrijven die je volgt, en pins die op basis van jouw voorkeuren toegevoegd worden. Je kunt hier een zoekwoord ingeven en je krijgt direct bijbehorende resultaten te zien.
  • Pins: Dit zijn ideeën die worden opgeslagen door gebruikers. Door op een pin te klikken krijg je meer informatie over het bericht, zoals een recept of de winkel waar je het product kunt kopen. Je kunt deze berichten bewaren door op de rode knop te klikken. Je kunt persoonlijke informatie toevoegen aan deze pins zoals jouw ervaringen of met aanvullende suggesties. Je kunt deze pins vervolgens weer delen met vrienden.
  • Borden: Alle pins worden verzameld op borden. Je kunt deze een unieke naam geven en sorteren. Je kunt deze borden ook delen met anderen en samenwerken aan een bord. Binnen een bord kun je weer een onderverdeling van pins maken om beter overzicht te houden. Je kunt ervoor kiezen om jouw borden onzichtbaar te maken voor andere gebruikers.
  • Profiel: Hier kun je alle informatie in jouw account bekijken waaronder de borden, jouw pins en gepinde berichten van anderen. Je ziet daar wie je zelf volgt, en wie jouw volgers zijn. Alles is openbaar, op de borden na die je zelf onzichtbaar maakt. Het is de bedoeling dat jouw profiel aansluit bij wie je als persoon bent. Het spreekt voor zich dat deze manier van jouw voorkeuren delen ook heel interessant is voor commerciële toepassingen.

Zakelijk gebruik maken van Pinterest

Waarom zou je als ondernemer gebruik maken van nog een extra social media kanaal naast Facebook, Instagram, Twitter, Whatsapp en al die andere diensten? Dit zijn de drie hoofdredenen die het bedrijf zelf aangeeft:

  1. Visuele innovatie: Consumenten worden graag gevoed met suggesties van bedrijven voor nieuwe aankopen.
  2. Inzicht in acties: De gebruikers zijn tijdens hun sessies gericht op het vinden van zaken die aansluiten bij de persoonlijke interesse. Je komt als aanbieder veel te weten over jouw klanten.
  3. Relevante resultaten: De ondernemer kan het aanbod afstemmen op de behoefte van de gebruikers.

Laten we ook niet vergeten dat je in plaats van ‘voornaam – achternaam’ met de bedrijfsnaam zichtbaar bent. Dat komt direct al een stuk professioneler over.

Advertenties plaatsen op Pinterest voor Nederlandse bedrijven

Het is sinds 4 april 2019 mogelijk om advertenties te plaatsen voor gebruikers in Nederland. Pinterest Ads waren al beschikbaar in de Verenigde Staten, Canada, Groot Brittannië, Australië, Ierland en Nieuw Zeeland, de Westerse Engelstalige landen dus. Frankrijk kwam er in november 2018 bij, in maart 2019 zouden Duitsland, Oostenrijk, Italië en Spanje volgen. De volgende landen waar nu al testen plaatsvinden zijn België, Portugal en Zwitserland. Het is daarmee ook voor ondernemers die zich richten op Nederland en/of België interessant om alvast een sterk merk op te bouwen. Als de advertentiemogelijkheden gelanceerd worden kun je daar direct van gaan profiteren. Advertenties kunnen naast afbeeldingen ook video bevatten.

Houd je aan de regels als ondernemer

Voor zakelijk gebruik zijn de gebruiksvoorwaarden iets anders. Zo wordt er expliciet vermeld dat je participanten niet mag vragen om herhaaldelijk reacties te plaatsen. Je mag geen acties voeren waarbij je een prijs uitlooft voor het pinnen, repinnen of liken. In het algemeen wordt het organiseren van prijsvragen en andere promotionele acties ontmoedigt. Het mag wel maar liever niet te vaak. Je mag ook niet de schijn opwekken dat Pinterest jouw bedrijf of producten aanprijst.

Verfijn jouw marketing strategie met Pinterest Analytics

Je bent vast al bekend met Google Analytics, en de Facebook analysetools ken je waarschijnlijk ook. Als je een geverifieerde account hebt kun je ook gebruik maken van Pinterest Analytics. Dat geeft je meer inzicht in het gedrag van bezoekers, volgers en wat jouw doelgroep zoal uitvoert op het platform. Dit kun je zien in de analyse tool voor bedrijven:

  • Welke borden en pins van jouw account het beste scoren.
  • Wat mensen leuk vinden en opslaan via jouw website.
  • De demografische samenstelling van jouw publiek inclusief locatie en geslacht.
  • Welke apparaten ze gebruiken zoals laptop of mobiel.
  • Referral traffic door Pin It knoppen.

Pinterest Analytics

Creëer een mega bereik op Pinterest met deze 28 Pinterest tips

  1. Virtuele etalage: Jouw webshop is een individuele winkel, jouw Pinterest account is een etalage in een druk winkelcentrum. Publiceer jouw producten via borden en pins voor een maximale zichtbaarheid.
  2. Plaats ‘Pin It’ knoppen op jouw producten: Je kunt aan producten in jouw webshop ‘Pin It’ knoppen toevoegen, zo worden deze producten direct opgenomen in de Pinterest borden. Dit verhoogt de zichtbaarheid van jouw assortiment.
  3. Meer repins is een teken van populariteit: Het aantal repins, dus het aantal keren dat een pin door andere gebruikers ook gepind wordt, is een betere graadmeter van populariteit dan likes en reacties.
  4. Vrouwelijke doelgroep: Als je (voornamelijk) op zoek bent naar vrouwelijke klanten is Pinterest het ideale platform. De meerderheid van de actieve gebruikers zijn namelijk vrouwen.
  5. Vergeet de mannen niet: Hoewel het platform ooit 80 procent vrouwelijke gebruikers had, ligt dit nu op 60 procent of lager. Ook mannen hebben deze visuele zoekmachine ontdekt.
  6. Verifieer jouw account: Het is mogelijk om jouw account te verifiëren. Als eigenaar van een merk of bedrijf kun je zo de betrouwbaarheid van jouw profiel verhogen.
  7. Let op met auteursrechten: Het is mogelijk om melding te maken van inbreuk op auteursrechten. Steel dus geen plaatjes van andere aanbieders en houd ook in de gaten of jouw content niet gekopieerd wordt.
  8. Social media voor Facebook haters: Zowel Facebook, Instagram en Whatsapp maken onderdeel uit van het Facebook concern. Omdat deze organisatie onder vuur ligt vanwege hun privacybeleid kan Pinterest een interessant alternatief zijn. Ze hebben namelijk een vijf sterren waardering van de Electronic Frontier Foundation.
  9. Het blijft jouw content: Tot 2012 stond er in de kleine lettertjes vermeld dat je de rechten opgeeft voor alle content die je upload op het platform. Dit is ondertussen verwijderd, je behoudt dus gewoon jouw rechten.
  10. Liever niet gepind worden: Wil je uit strategische overwegingen liever niet dat jouw afbeeldingen gepind worden? Maak dan gebruik van de meta tag om pinnen te blokkeren.
  11. Het is een visueel medium: Dit is geen plek voor wazige selfies, professionele foto’s scoren veel beter.
  12. Licht is beter dan duisternis: Lichte afbeeldingen worden 20 keer zoveel gepind als donkere afbeeldingen.
  13. Weg met die kop: Afbeeldingen zonder gezicht scoren 23 procent beter met repins.
  14. Gebruik portret modus: Afbeeldingen worden in het overzicht geschaald naar gelijke breedte, de meeste afbeeldingen zijn hoger dan ze breed zijn met ongeveer een 3:4 verhouding.
  15. Instructographic: Een uitzondering op bovenstaande regel is de ‘Instructographic’. Dit is een afbeelding die veel hoger is dan breed, en stap voor stap uitleg geeft over bijvoorbeeld een stropdas strikken of een smoothie maken.
  16. Timing is belangrijk: Posten op zaterdagochtend scoort het beste, daarna tussen 2 en 4 in de middag en tussen 8 en 1 in de avonduren.
  17. Maak gebruik van plugins: Met een Pin It plugin kun je een (WordpPress) site snel voorzien van interactieve knoppen.
  18. Breng social media connecties samen: Je kunt contacten vanuit Facebook, Twitter en Google overhevelen naar jouw Pinterest account. Helaas kun je bij Facebook alleen een persoonlijke account gebruiken, niet een bedrijfspagina. Er is ook een Vind Vrienden zoekoptie om snel jouw netwerk uit te breiden.
  19. Promoties in nieuwsbrieven: Deel jouw laatste borden en pins direct via een link in nieuwsbrieven.
  20. SEO: Met Google AdWords kun je populaire zoektermen zoeken, die kun je vervolgens weer toevoegen aan de titels van jouw pins. Voeg ze ook toe aan de bestandsnamen van afbeeldingen. Overdrijf het niet en houd titels leesbaar voor echte mensen.
  21. Van CTA naar CTP: Een Call To Pin is erg effectief om repins te bewerkstelligen. Geef als tip aan jouw volgers om pins te repinnen zonder er een verkooppraatje van te maken.
  22. Blijf in contact met volgers: Dit is een bekende tip bij social media platformen die ook hier weer van toepassing is. Geef antwoord op vragen en spreek mensen het liefst op persoonlijke titel aan.
  23. Maak gebruik van een Open Board: Hiermee kunnen andere gebruikers berichten toevoegen aan jouw account, waarbij je altijd kunt bepalen of een bericht wel of niet gepubliceerd mag worden. Dit verhoogt de interactie en je laat andere gebruikers meehelpen om jouw merk op te bouwen.
  24. Maak contact met Influencers: Niet alleen op Instagram zijn Influencers te vinden. Zoek invloedrijke personen in jouw niche en maak contact met ze op een manier waar je beiden voordeel uit kunt halen.
  25. Houd het gevarieerd: Zorg ervoor dat er een variatie is in de ideeën die je deelt. Dus naast producten ook repins, tips voor gebruik, stap-voor-stap handleidingen etc.
  26. Verkoop geen producten maar ideeën: Geef antwoord op vragen die klanten bezighouden. Dus niet “hier is een mooie muts” maar liever een bord met “12 stijlvolle items om de winter warm door te komen”.
  27. Maak een ranglijst: Als je ziet dat bepaalde borden beter scoren, plaats ze dan bovenaan in jouw profiel. Laat jezelf van je beste kant zien!
  28. Speel in op de actualiteit: Houd rekening met feestdagen, seizoenen en andere onderwerpen. Kerst, Valentijn, Ramadan of de lente, alles wat speelt bij jouw doelgroep.

Mannen zijn van Mars, vrouwen van Venus

De balans tussen vrouwen en mannen op Pinterest is flink rechtgetrokken in de laatste jaren, toch zijn er wel degelijk aantoonbare verschillen in de interesses. Bij alle gebruikers scoren eten en drinken het beste, bij de dames staat doe-het-zelf handwerk op nummer twee. Bij de heren staat ‘anders’ op nummer twee, terwijl dat bij vrouwen pas op nummer vijf staat. Dus mannen zijn wat lastiger in een hokje te plaatsen. Huisinrichting en damesmode scoren hoog bij het vrouwelijk publiek, design en kunst weten het mannelijk segment weer te grijpen. Reizen, films, muziek en boeken scoren aanzienlijk lager bij de vrouwen, en geheel in lijn met het cliché beeld van het vrouwelijke geslacht geven de dames blijkbaar niets om technologie. Als je actief bent in de horeca, kruidenierswaren en andere sectoren die aan voeding gerelateerd zijn scoor je bij iedereen goed!

Hoe krijg je meer volgers op Pinterest?

Volgens een onderzoek aan de Universiteit van Minnesota blijken de drie voornaamste factoren om een account te volgen te zijn:

  1. Aantal accounts dat je zelf volgt en die jou volgen.
  2. Hoeveel pins je hebt.
  3. Hoeveel borden je hebt.

Het gaat niet vanzelf, om meer volgers te krijgen zul je tussen 5 en 30 nieuwe pins per dag moeten maken in een combinatie van eigen berichten en pins van andere accounts. En je moet dit spreiden over de hele dag, niet alles samen. Om tijd te sparen kun je hiervoor een onzichtbaar bord maken, daar parkeer je de nieuwe pins en die maak je gedurende de dag zichtbaar. Zoek de meest populaire accounts op in de categorieën die aansluiten bij jouw bedrijf. Je kunt dan niet alleen meeliften op hun succes, je zult er ook veel van leren om jouw marketing strategie verder te verfijnen.

Reken je rijk met Rich Pins

Een Rich Pin heeft een bereik dat 82 procent hoger ligt dan een standaard pin. Er zijn vijf categorieën:

  1. Film
  2. Recept
  3. Artikel
  4. Product
  5. Locatie

Ieder type heeft unieke kenmerken die ze onderscheidt van de rest. Je krijgt als aanbieder realtime informatie over de pins en je kunt gebruikers direct doorsturen naar jouw website. Daarmee is het een uitstekende manier om nieuwe leads te genereren. Bij een product wordt bijvoorbeeld naast de foto ook de maat getoond en de prijs. Met de artikel Rich Pin kun je blogartikelen promoten inclusief bedrijfslogo, weblink en call-to-action. Je moet deze informatie wel eerst laten verifiëren door Pinterest. Hiervoor maak je gebruik van meta tags. Zorg dat je voldoet aan de voorwaarden voor het specifieke type om te voorkomen dat de verificatie niet toegekend wordt. Niet alle berichten lenen zich voor ‘rijke’ content, het moet wel relevant zijn. Je kunt deze publicaties bundelen op één bord zodat ze snel te vinden zijn.

Omdat Rich Pins nog relatief nieuw zijn kun je hier als kleine ondernemer voordeel uit halen. Je verhoogt er de zichtbaarheid mee, je breidt jouw merkbekendheid uit en je wordt als autoriteit gezien in jouw niche.

Een Rich pin heeft een zwartgedrukte titel en een gewone pin niet. Zie onderstaand voorbeeld.

Hoe herken je een rich pin in Pinterest

Verkoopcijfers van Pinterest vergeleken met Facebook

Het is uiteraard maar een individueel geval, maar een online mode winkel noteerde een gemiddelde omzet van 180 dollar van Pinterest bezoekers tegenover 85 dollar van Facebook bezoekers. Ook werd er minder tijd besteed in de webshop, de artikelen werden direct via de pins bekeken. Diverse studies hebben aangetoond dat de conversie via Pinterest hoger ligt dan bij de concurrerende social media platformen.

Is Pinterest interessant voor ondernemers?

Pinterest is een populair social media platform met enkele unieke mogelijkheden voor zakelijk gebruik. Het is een visuele zoekmachine die gebruikt wordt om aankoopbeslissingen te maken, en een platform om interactie met jouw doelgroep te intensiveren. Je zult er aandacht aan moeten besteden, en je kunt niet al jouw andere social media content één-op-één kopiëren, maar het kan een enorm waardevol instrument zijn in jouw online marketing strategie.

Misschien vind je dit ook interessant

No results found

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.
Je moet de voorwaarden accepteren voordat je het bericht kunt verzenden

5 Internet Marketing-kansen waar ik enthousiast over ben voor 2018 + 2019
Succesvol met Instagram stories
Hoe kun je Instagram Stories succesvol inzetten voor je bedrijf?
Menu